ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlstein  (läst 121 gånger)

2023-10-03, 10:33
läst 121 gånger

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
Någon som känner till om det skulle kunna finnas någon koppling mellan släkterna Carlstein från Boråstrakten och Carlstein från Fågelås/Hjo?? Avståndet är inte så långt.


Jag vet att namnet i Borås/Kinna-släktens fall är ett soldatnamn från byn Kalvsved i Anebytrakten. Det stavades initialt Karlsten, senare Carlsten och Carlstein. Det finns förvisso personer med samma namn också i andra delar av landet vid den här tiden.


Var det någon speciell anledning till att man ändrade till ett namn som klingade mer tyskt än svenskt??
Annika

2023-10-07, 17:01
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 00:52
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Orsaken till att namnet blev mer tyskklingande beror på sånt som bakgrunden till att namnet togs. Det är svårt att säga mer utan information om när namnet skapades.
Ulf Berggren

2023-10-11, 17:21
Svar #2

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
Det förstår jag. Namnet var ursprungligen Karlsten, ett soldatnamn som togs av en soldat som bodde på torpet Kalvsved i Jönköpings län. Karsten blev Carlsten och Carlstein och Karlstein efter några generationer. Då levde familjerna i Skaraborgs och Hallands län.


Jag tänker att det sannolikt hade att göra med influenserna från Tyskland under 1800-talet. Även om Sverige i århundraden varit influerat av både Tyskland och Frankrike tog det tyska intresset än mer fart under 1800-talets industrialisering.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna