ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp och undran  (läst 207 gånger)

2023-10-03, 00:38
läst 207 gånger

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Jag har i mitt släktträd Matts Eriksson född 29 sept 1703 och Karin Andersdotter född 24 februari 1706, båda i Leksand. Bifogar bild av födelse/dopanteckningar från Leksands födelse/dop 1695-1704 (bild 138) och 1706 (bild 44) med hopp om läshjälp. Tycker mig dock kunna se att föräldrarnas namn är de rätta. Det jag också undrar över är de "tillnamn" som de båda fått när man söker på nätet för mer information. Matts omnämns som Matts Liss Eriksson och Karin som Karin Smeds Andersdotter. Var kommer dessa tillägg ifrån. Barnen verkar uppenbart inte ha fått dem i dopet. Även Karins föräldrar Anders Eriksson och Anna Olsdotter får liknande "tillnamn" ; Anders Smeds Eriksson och Anna Svens Olsdotter. Är det här en lokalt förkommande sak och vad betyder det i så fall?

2023-10-03, 09:12
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:47
    • Visa profil
I Dalarna hade/har praktiskt taget alla gårdar och dess inbyggare GÅRDSNAMN. Gårdsnamnet står alltid före dopnamnet, så din Erik Matsson hade gårdsnamnet Liss och kallades alltså Liss Erik Matsson för att skilja honom från andra Erik Matsson i samma by. Karin Andersdotter kom från gården Smeds och var alltså Smeds Karin Andersdotter. Observera att du fått namnen i fel ordning. Om du anger källorna för var du hittat dessa namn så blir det lättare att verkligen se.
Hälsningar
Leif Olofsson

2023-10-03, 14:59
Svar #2

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Namnen har funnits på andra släktsidor i Myheritage och när jag sökt namnen på Internet med årtal för födsel och död. Ingenstans har jag stött på "tillnamnet" framför dopnamnet, men det är helt klart logiskt att det borde vara så. Skulle alla barn i familjen få "tillnamnet" eller hur fungerade det? Intressant att veta och jag har justerat i mitt träd efter din rättelse.

2023-10-04, 08:41
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:47
    • Visa profil
Lita inte på MyHeritage eller andra utländska "källor" som saknar förståelse för svenskt namnskick. Gårdsnamnet ärvdes av barnen, men oftast bytte kvinnan till namnet på den gård hon gifte sig till, och en ingift måg tog också oftast över den gårdens namn, men ibland ser man att mågens gårdsnamn tar över, särskilt om han blev gammal eller en viktig man i bygden. En soldat kunde också gifta sig till en gård och då blev soldatnamnet också gårdsnamn, men inte alltid. Det finns helt enkelt inga regler, eftersom det inte var du själv som bestämde utan grannarna som satte namnen.
Leif

2023-10-06, 11:50
Svar #4

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Behöver du mer hjälp med att se vad det står?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna