ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborg Jonsdotter  (läst 183 gånger)

2023-09-28, 21:46
läst 183 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Erik Svenssons i Planterhagen hustru Ingeborg Jonsdotter dog 21/4 1776. Hennes föräldrar uppges vara Jon Eriksson och Sigrid Andersdotter. Erik och Ingeborg gifte sig i Örslösa 2/11 1735. Hon uppges vara ifrån Ettrum. Sannolikt Lars Andersgården, där en Jon Erikssons änka står noterad i mtl. Jon dog redan 17/12 1728. Han står noterad i mtl för Ettrum Lars Andersgården fr.o.m. 1719. Ingeborg Jonsdotter ska ha varit 65 år då hon dog 1776. Alltså född 1710-11. I hfl för Planterhagen uppges istället 1708. Vare sig Ingeborgs födelse eller föräldrarnas vigsel är inte antecknad i Örslösa eller Råda kyrkböcker. Inte heller Sigrid Andersdotters död. Är det någon som känner till paret Jon Eriksson och Sigrid Andersdotter, samt vet var Ingeborg föddes?
M v h, C.C.L.

2023-10-08, 17:00
Svar #1

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Jon Eriksson ohh Sigrid Andersdotter bor enligt mantal 1706-1718 i Laggaretorpet, Mellby,
(i utflyttningslängd Råda 1717: "Bonden Jon på laggaretorpet till Örslösa d:n 30 Decembr:").
och därefter i Ettrum. Örslösa. Sigrid bor kvar i Ettrum efter makens död 1728 och
gifter om sig 1731-11-2 (vigselbok Örslösa) med Bengt Nilsson. Hon dör 1736-11-19
i Lars Andersgård, Ettrum, Örslösa. Bengt Nilssons hustru. 53 år gammal.

Vid hennes vigsel med Bengt anges barnens förmyndare, Anders Andersson i Skalunda
och Per Andersson i Härebacka. Förmyndare brukar väl vara en från var sida i äktenskapet, men
osäkert om det finns syskon till Jon i trakten. (kusiner o farbror vid Ro, Mellby bland barnens
dopvittnen) - möjligen är båda förmyndarna Sigrids sida här.
Per Andersson i Härebacka var gift med Sven Larssons dotter Brita i Anders Persgård,
Härebacka, alltså Erik Svenssons syster, men det var ju före Erik och Ingeborg var gifta.
Per dör i Ettrum 1774-2-17. (föräldrar anges till Anders Nilsson o Ingeborg Andersdotter)

Den andra förmyndaren Anders Andersson bör vara från Lagmansgården, om man antar att
han är Sigrids bror. (en andra Anders Andersson finns enl mantalet i Skattegården, och har
också en (halv)syster Sigrid men hon gifte sig till Gösslunda, och dör där 1767). Anders är
troligen son till Anders Nilsson ohh Ingeborg i Lagmansgården. (jmf Pers föräldrar).

Även i Rackeby/Skalunda saknas vigslar omkring 1705 men Jon och Sigrid är troligen gifta
där - och dottern Ingeborg är nog född i Laggaretorpet, Mellby. (jmf syskonen:
Brita 1706-12-24, Lars 1712-9-21 och Margareta 1718-2-9 som finns i Råda födelsebok).



2023-10-09, 18:13
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Niklas!
Jag letade efter, huruvida Sigrid gift om sig men hittade inget som tydde på det; även om hon måste ha gjort det, enligt dödboken. Sigrid Andersdotter och Ettrum Lars Andersgården stämmer ju på pricken. Däremot hittar jag inte vigseln i Örslösa år 1731. Hur som helst, om Sigrid var från Skalunda, vilket jag antog då jag inte hittat vigseln mellan henne och Jon i hela Kållands härad, så blir det ännu fler Skarnebor för min del.
M v h, C.C.L.

2023-10-12, 00:02
Svar #3

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Hej, jag misstod mig på källan. Mina äldre anteckningar anger Avyttingshandlingar men inte vilken bok. Har nu hittat dem
i Söne C:1, (saknas i RA's sökindex). Ursprungsregistret av prästen anger Barnavyttringar, finns flera andra intressanta bland dem.
Sigrid förekommer några gånger som dopvittne åt Bengt Nilssons barn i Hunsala, Rackeby. (1700,1702 o 1704)
1702-3-26 anges "hust: Ingeborg i Lagmansgl. Dottern Sigri."
För övrigt mtdna-tillhörighet för Sigrid bör vara U5a1b1 då det finns rak mödernelinje från testade.





2023-10-13, 12:56
Svar #4

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Okej, och tack Niklas!
Vad tror du om Jon Eriksson? Om hans farbror var Esbjörn Persson på Lilla Ro , så kanske hans farfar var Per Esbjörnsson på Laggaretorpet? Innan Jon och Sigrid hamnade där, så bodde där en Erik Persson. Vet du vem Lars Ravelsson var?
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna