ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkivhandlingar  (läst 171 gånger)

2023-09-27, 19:29
läst 171 gånger

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Råkar någon veta ifall Malmö garnisonsregemente är en egen arkivbildare och i så fall under vilket namn? Jag hittar inget i NAD på något av de namn jag känner till på regementet eller dess chefer och det verkar inte ha följt med någon nämnvärd mängd äldre handlingar till Jägerhornska regementets arkiv i Finland. Kan det vara så att det inte finns mer bevarat än de rullor och andra strödda handlingar som finns inom andra arkiv?

2023-09-29, 00:05
Svar #1

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Jag har en gång hittat en Malmöartillerist i generalmönsterrullor för Artilleriregementet (som tydligen hade personal stationerad på ett flertal fästningar).
Det fanns också en garnisonsförsamling i Malmö där fästningens personal kyrkobokfördes.

2023-09-29, 06:50
Svar #2

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Tack, kyrkoarkivet kände jag till. Det jag är ute efter är var de eventuella bevarade militära handlingarna finns. Jämför Garnisonsregementet i Göteborg:

Garnisonsförsamlingens kyrkoarkiv: https://sok.riksarkivet.se/arkiv/8DGw3gHtrH6cyG018W43t3
Regementets militära arkiv: https://sok.riksarkivet.se/arkiv/vJZqB6PLAqEqjZkrikNN40

Jag är även bekant med Malmö fästnings eget arkiv.

2023-09-29, 08:10
Svar #3

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 968
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 07:47
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Har en anteckning: Malmö garnisonsregemente (värvat regemente till fots) under överste Axel von Faltzburg, generalmönsterrullor från 1695.

Arkiv Digital:  Under Bergsregementet (yngre) och dess föregångare
Riksarkivet - Digitala forskarsalen - Ämnesområde - Militaria - Generalmönsterrullor - Välj regemente - Malmö garnisonsregemente

2023-09-29, 08:45
Svar #4

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Tack, men även de särskilda arkiven med utbrutna rullor är jag redan bekant med, som jag trodde att jag nämnde i mitt första inlägg, men man är sällan så tydlig som man tror. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna