ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför åkte Östen från Mornäs till Romsdal i Norge?  (läst 242 gånger)

2023-09-27, 12:08
läst 242 gånger

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Östen Persson f.17/1-1765 föddes och bodde i Mornäs, Transtrand, Lima C:5 s.38. Hans hustru hette Brita Olsdotter f.1/3-1764 i Mornäs. Östen for från Mornäs  någon gång efter 1806 till Romsdal i Norge. Han lämnade Brita och flera små barn hemma i Mornäs. Varför åkte han dit? Vad gjorde han där? Han dog och begravdes i Romsdal 1811, Transtrand hfl A1:6 s.162. Vad hände honom? Var det fler från trakten som tog sig till Romsdal?
Har inte hittat någonting som kan besvara mina frågor.
//Gert

2023-10-04, 19:38
Svar #1

Utloggad Peter Sohtell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 13:27
    • Visa profil
Hej Gert. Jag vet tyvärr inget om bakgrunden till Östens flytt till Norge, men vill ändå tala om att det inte var till Romsdal han for. Han flyttade till Romedal sokn i Hedmarks fylke. Noteringen om hans död 1811 kan ses i norska Digitalarkivet, "Skanna kirkebøker": Romedal prestekontor, SAH/PREST-004/K/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1799-1814, s. 190.
Hälsningar Peter

2023-10-09, 13:52
Svar #2

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Hej Peter! Tack för ditt svar. Jag har nu kollat källan du angav och även kollat upp var Romedal ligger. Rent geografiskt låter ju Romedal mer logiskt och därmed troligt. Jag hade lite svårt att tyda allt som var antecknat. Jag tror att det stod; Östen Pedersson, en svensk mand, .... .... Sörbryna i Pognat??? Hans ålder tyder jag till 40 men enligt alla andra källor var han född 1765 och då var han ju 46 vid dödstillfället. Hur bar du dig åt när du hittade Östen? Tänkte du felläsning på Romsdal o Romedal och letade där eller? mvh Gert

2023-10-09, 17:51
Svar #3

Utloggad Peter Sohtell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 13:27
    • Visa profil
Hej igen, Gert.  Norska källan är nog inte så tillförlitlig vad gäller Östens ålder. Man kan kanske se det som "i fyrtioåren".  Jag håller med om att noteringen från Transtrand är svårläst och mycket väl kunde tolkas som Romsdal. Men, med tanke på att det är ganska vanligt med förbindelser mellan t.ex. Romedalsbor och Tryslingar kunde det vara värt att kolla i Romedal. Varken Östen eller hans hustru verkar dock ha några nära släktingar i Norge, så varför han drog dit förblir oklart. /Peter

2023-10-10, 11:47
Svar #4

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Hej igen,
när jag läser anteckningen igen i Transtrand F:1 bild 80 så står det ganska tydligt Romdal och Romdal kyrkogård så det är ju jag och andra som lagt till ett s så det blir Romsdal.
Nej jag har inte hittat några släktingar i Romedal för Östen och Brita. Jag antar att han tog sig från Mornäs till Romedal för att skaffa sig arbete och pengar till familjen men det blir nog svårt att få reda på hur han och familjen tänkte...
Jag har försökt att skaffa ett konto på Norska digitalarkivet men lyckas inte med det sista steget, att aktivera to-faktor-autentisering.
Om jag nu skulle komma in där...har N. Digitalarkívet någon motsvarande kyrkobok som svenska husförhörslängder? Skulle det gå att hitta Östens boende på nåt sätt?//Gert

2023-10-10, 13:27
Svar #5

Utloggad Peter Sohtell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 13:27
    • Visa profil
Hej Gert, Släktforskning är inte lika lätt i Norge som i Sverige. Husförhör finns inte. Det finns skannade kyrkböcker, som den vi läste om begravningen i. För att läsa dessa behövs inget konto hos DA. Om du väljer "Skanna kyrkbøker" och Romedal Sokn så ser du vad som finns för aktuell tidsperiod. Det som ev kan ge nå't är om det finns noteringar över inflyttade. Det brukar finnas två versioner av böcker; ministerialbok och klokkarbok. De kan innehålla lite olika information.  Sökning i digitaliserade källor är möjligt via "Detaliert  personsøk" och "Avansert personsøk" i digitalarkivet.  Då kan man t.ex. hitta personer som finns med i folketellingar (folkräkningar). Dessa har dock gjorts med ganska stora tidsmellanrum. Närmast är väl folketellingen 1801, men det är väl för tidigt. 
Det som också brukar finnas är s.k. bygdeböcker för olika områden. Dessa handlar mest om husfolket på gårdarna. Andra personer som pigor, drängar och inhysingar finns oftast inte nämnda. Det finns bygdeböcker för Romedal som kan gå att låna från Norge via ditt bibliotek.
Appropå den svårlästa textraden i död-boken; Sørbryn (eller Sørbryne) som nämns är en plats i Romedal, möjligen bara en gård. Resten kan jag inte tyda.
Lycka till, Peter

2023-10-10, 16:09
Svar #6

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna