ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Ulrik Bjurberg om Finn-Pål  (läst 215 gånger)

2023-09-21, 10:23
läst 215 gånger

Utloggad Desirée Ernerby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 11:18
    • Visa profil
Bjurberg var kyrkoherde i Fredrika 1891-1928. En församlingsbo gifter sig och flyttar till Lycksele. När hon fått en son, gör han en sammanfattning över sonens fars släkt, som inleds med Pål Danielsson ”Finn-Pål” 1714-1776.

Jag citerar delar av skriften:
# Att Pål Danielsson kallad ”den halte” eller den ”vidfamne” var född 1714 och hans hustru Catharina Mattsdotter, född 1716, bodde i Mjösjö by i Nordmaling och hade förutom sex andra barn döttrarna Catharina som var född i Mjösjö 1739 och Lisa som var född 1737 samt att dessa systrar blev stammödrar till en talrik slägt.  …
   
Betygar Fredrika den 28 Augusti 1909
J.U. Bjurberg # 

Finns några tankar om varför Pål Danielssen enligt Bjurberg kallats ”Vidfamne”?

Finns kopplingar till kung Ivar Vidfamne? Dick Harrisson har 2016-05-07 i SvD besvarat frågan: Vidfamne har han existerat ? med en motfråga: Finns det ens en enda källa förutom isländska sagor som nämner honom?

2023-09-22, 07:44
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:49
    • Visa profil
Jag tvivlar på att han kallas Vidfamne efter Ivar med samma namn, de sagorna var nog inte allmänt kända vid denna tid. Men han kanske fått namnet av liknande anledning? Ivar tycks ha fått sitt namn av att han hade lite storhetsvansinne och lade många områden under sig som kung. Finn-Pål kanske var lite åt samma håll, fast i mindre skala, att han gjorde anspråk på mera än andra tyckte han hade rätt till? Man kan ju bara spekulera, men som vanligt är det domböckerna man måste gå till. En person med den sortens ambitioner hamnade säkert i många konflikter.

2023-09-22, 09:13
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eller så hade han helt enkelt bara långa armar...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna