ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur en fattig bondefamilj i Grangärde i mitten av 1600-talet plötsligt flyttade till Belgien.....  (läst 314 gånger)

2023-09-21, 09:33
läst 314 gånger

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
...fick en dotter där och sen åkte hem och dog i Grangärde igen!


Vill bara få skriva av mig - gaaaah! Varning för rant.


Jag blir galen på alla fel i folks släktforskning. När man är ny tror man ju att alla är bättre än en själv och givetvis fått fram nåt riktigt spännande. När man sen har fått några hundra eller tusen namn som man själv hackat fram med sömndruckna ögon ur kyrkböcker vars präst har en helt egenpåhittad handstil och stavning, så fattar man att det aldrig poppar upp nån spännande utlandsflytt (borträknat amerikaresorna), ärorik adel eller egentligen nåt annat än drängar och pigor generation efter generation. Nån enstaka vallon kan kanske dyka upp, visst.


Jag kollar i andras träd för att få uppslag där jag själv inte kommer vidare, sen måste jag ju kolla upp det själv, givetvis. Och då stämmer ju aldrig plötsliga inslag av adel exempelvis. Det är så vanligt att släktträd vars rötter plötsligt tar sig jättelätt förbi 1600 och bak mot 15-, 14- och 13-talen har dessa jättespännande inslag, och där källorna enbart är andras uppgifter som pekar på samma spännande uppgifter, cirkelrefererande.


Idag hittade jag denna lite udda syster till Grangärdefamiljen Jonsson.. Det är alltså den här amerikanska släktforskarkvinnans svenska arv. Exotisch!


Tack för att jag fick skriva av mig, och sorry ifall du läste ända hit!  ::)

2023-09-21, 12:17
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Visst är det synnerligen irriterande med mängden felaktigheter som släktforskare anammar på diverse nätsidor.

De felaktigheter som är väldigt synbara såsom en Bonde i Grangärde socken som hoppar till Belgien några år är väl en sak.
Subtila felaktigheter som inte syns så lätt, och finns med i många personers antavlor är en helt annan sak.

Ett exempel, som har hänt mig, är att det finns två Anna Svendöttrar i en by födda samma år samtidigt. Någon Husförhörslängd finns inte. Den ena är dotter till en bonde i Byn och den andra tjänar som piga och är född i en annan närliggande socken.
Bägge kan stå som piga ifrån byn i vigseboken.
Det är inte säkert att kontrollen av att det finns en Dopnotis på en Anna som är dotter till bonden i Byn räcker.
En kontroll av andras uppgifter kan naturligtvis ske på mångahanda sätt, och i detta fallet när den rätta Anna Svensdotter är dotter till en annan Sven i grannsocken krävs en traditionell släktforskning för att inte gå i fällan att fortsätta forskningen i fel familj som kanske alla andra forskare har gjort.

2023-09-21, 12:57
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 13:31
    • Visa profil
Hej


Jag har släktforskat i en massa år har aldrig byggt ett anträd på nätets siter. Men man har ju fått hjälpa andra när det blev fel när anorna på nätet och de som de hade letat upp själva inte stämde. Jag har hittat släktingar på nättavlorna och kollat med kyrköckerna och det var fel. I bland så kan ju uppgifterna i antavlan på nätet var både andra och tredje hands uppgifter.
Kolla alltid i kyrkböckerna.


// Ulla :-)

2023-09-21, 13:17
Svar #3

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
En kontroll av andras uppgifter kan naturligtvis ske på mångahanda sätt, och i detta fallet när den rätta Anna Svensdotter är dotter till en annan Sven i grannsocken krävs en traditionell släktforskning för att inte gå i fällan att fortsätta forskningen i fel familj som kanske alla andra forskare har gjort.


Det är så härligt när man kommer förbi en koppling/ett släktskap som man känner att det inte står helt rätt till med. När man själv luskar ut hur det egentligen är, och så öppnas helt nya dörrar. När man gått in på detaljnivå, har information från en massa kyrkböcker i hjärnan samtidigt, läser mellan raderna och börjar lära sig lite av hur det gick till där och då på den tiden, tills polletten trillar ner och man plötsligt förstår helheten. När Nora socken inte var Nora socken där i västra Västmanland, utan Tärnsjö i Uppland. Och där blir allt genast mer logiskt, rätt personer dyker plötsligt upp. Det är då släktforskning är som vackrast!

2023-09-21, 13:29
Svar #4

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet

2023-09-21, 18:22
Svar #5

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna