ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborg Månsdotter 1674 Hultsjö/ Fröderyd  (läst 90 gånger)

2023-09-20, 15:12
läst 90 gånger

Utloggad Åsa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:56
    • Visa profil
Någon som kan hjälpa mig att reda ut maken till Ingeborg Månsdotter född 1674 Gistingstorp, Hultsjö med far Måns Persson, samt med mor Bengta Nilsdotter. Ingeborg dog 1755 Västerkvarn, Fröderyd.
 
Det hittar två makar i olika poster: Per Johansson (som då stämmer med deras barn Maria Persdotter) samt Sven Andersson. Det finns inte två giftemål för Ingeborg i någon av de källor jag funnit.

Ganska ny på det här, tacksam för all hjälp jag kan få.

2023-09-20, 17:02
Svar #1

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej Åsa!
Av dina uppgifter skulle det kunna vara Ingegärd Månsdotter som 1751-01-19 dog i Västerkvarn. Namnet på hennes föräldrar samt hennes födelseort stämmer med dina uppgifter, men den Ingegärd jag refererar till anges i db vara född 1680 i Gistingetorp. Hennes fullständiga dödsruna lyder:
"Den 27 Januarii begrofs Enckian hustru Ingierd Månsdotter i Wästreqwarn, fadren Måns Pehrsson och modren Bengta Nilsdotter. Hon blef född 1680, uti Gistingetorp och Hultsiö sochn. Miste sin moder på sitt 11 åhr. Gifte sig på sitt 22 åhr med drängen Pehr Johansson. War i ächtenskap med honom uti 32 åhr, först i Holma i 3 åhr, sedan i Dolby i 15 åhr, och i Fröderyd 14 åhr, tå han 1734 dödde. Aflat tillhopa 8 barn; 5 söner och 3 döttrar. 2nne söner och 1 dotter äro döde. 3 söner, af hwilka Herr Comminister Simon Norstedt uti Åker nu är, lefwa, och 2nne döttrar. Blef siukh af swuldnad, hwilken ändteligen utbrast; i 6 weckor war siukh. Dödde den 19 Januari 1751. 70 åhr gammal. Warit en gudfruchtig, och beskedelig qwinna."

Om just maken Per Johansson har jag inte så mer, men har du sökt i domboksregistret för Västra härad? Då han dog i Fröderyd kyrkby är det nog han som förekommer fem gånger 1721-1727: https://sok.riksarkivet.se/domboksregister?Fornamn=per&Efternamn=johansson&Plats=fr%C3%B6deryd&Socken=&DatumFran=&DatumTill=&Arende=&Titel=&Kategori=&Anteckning=

Jag har släktforskat mycket i Fröderyd och har kanske några uppgifter som kan hjälpa dig.
Se gärna mer om det jag har om Ingegärd Månsdotter i min databas: https://minaanor.com/databasen/
och sök upp 'Ingegärd Månsdotter'
Om du har fler släktingar i Fröderydbygden kanske de finns i mitt register för fb/vb/db: https://minaanor.com/froderyd-dodbok-1754-1800/

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
mvh Thomas

2023-09-20, 19:07
Svar #2

Utloggad Åsa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:56
    • Visa profil
Det verkar som Ingegerd hade en syster som heter Ingeborg, det var henne jag hade hittat med föräldrarna Måns Persson och Bengta Nilsdotter i andra källor. Tyvärr finns inte alla barnen namngivna, verken till Måns/Bengta eller Ingegerd/Per.
Tack för hjälpen:)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna