ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hagen, Björsäter, Västergötland  (läst 205 gånger)

2023-09-19, 17:18
läst 205 gånger

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:38
    • Visa profil





Lars Pehrsson f. 1737 Hagen, Björsäter, jag har letat efter gården eller torpet Hagen i byn Björsäter, men kan inte hitta det.


Bästa hälsningar
Inger

2023-09-19, 18:38
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du lämnar inte många upplysningar... Är det den Lars Persson som finns överst på s. 245 i Björsäter C:4 (AID v16261a.b12.s245)?

Där står att de bor "wid Hagen til Forssmans". Och bland vittnena finns personer från "Silennet", "Hohlerna" och "Backen".

Boken omfattar hela pastoratet, där också ingår Lugnås och Bredsäters socknar.

I 1737 års mantalslängd (landskontorets ex., s. 405 mp/407 hp; AID v190801.b212.s405) finns en trumpetare Forsman på Lille Svenmånstorp (Tisslegården) i Lugnås socken. Några rader längre ned finns ett Hagen, med förre ryttaren Apelgren. Det står inte förnamnet, så om Apelgren heter Per får kollas i rullorna.

Men även om det inte är Apelgren som är fadern, så är det troligen rätt Hagen, inte minst för att Sidländet och Hulorna (där vittnena bor) ligger intill Lille Svenmånstorp/Tisslegården enligt dagens karta.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-09-19, 18:58
Svar #2

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:38
    • Visa profil
Hej, tack för ditt svar!


Pehr Larsson, far f. 1706 Gällsjön
maka Elin Andersdotter f. 1708


Barn
Magnus f. 1731 Björsäter
Lars f.1737 Hagen, Björsäter
Maria f. 1755 Äspered?




2023-09-19, 20:11
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Betyder det att det är den Lars Persson som finns på s. 245 i C:4? Varifrån kommer i så fall föräldrarnas namn när de inte står i födelseboken?

Vilket Gällsjön ska fadern Per vara född i? Det finns ingen socken med det namnet. Det närmaste jag kan hitta ligger i Karlskoga socken i Värmland.

En son Magnus ska vara född i Björsäter 1731, men det finns ingen Magnus Persson i Björsäters födelsebok det året - åtminstone inte i västgötska Björsäter.

Och en dotter Maria ska ha fötts 24 år efter Magnus. Omöjligt är det ju inte, men i vilket Äspered ska hon vara född? Äspereds socken ligger vid Borås, långt från Björsäter och Lugnås. Det finns ett Äspered i Habo socken, som visserligen ligger i Skaraborg, men ändå inte precis nästgårds.

Är du säker på dessa uppgifter? Har du sett dem själv i originalkällor eller är det bara andrahandsuppgifter?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-09-20, 09:53
Svar #4

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:38
    • Visa profil
Hej igen! Tusen tack för ditt engagemang! Detta är en gammal släkthistoria som jag har ärvt, släkten ska komma från Gällsjön, Bollnäs vara finsk invandring, Pehr Larsson, Gällsjön f. 1706, far Lars Samuelsson f. 1680 Bollnäs
Magnus Pehrsson f. 1731 Björsäter, son Per Magnusson f. 1760 Vedum, son Anders Persson f. 1799, Forshem och där kommer min farfars släkt Magnusson, Forshem, frågan har alltid varit, varför kom de till Björsäter? Kan det vara att en mil från Björsäter finns ett glasbruk i Årsnäs, Forshem, sökte man efter arbete? Bästa hälsningar Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna