ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Söfvesson som blev Säfström (Hasslö, Blekinge)  (läst 115 gånger)

2023-09-19, 15:17
läst 115 gånger

Utloggad Orvar Safstrom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:43
    • Visa profil
Söve Olsson (f 1820) och Maria Månsdotter (f 1818) på Hasslö (Förkärla församling) i Blekinge får många barn som alla döps till Söfvesson/Söfvesdotter.
Däribland Anders (f 1854) och Manfred (f 1857)

Från och med Förkärla AI9, 1862 - 1870 Sida 265 står Anders som Säfström istället.

En tid senare börjar även Manfred stå som Säfström, exempelvis Hasslö AI1, 1881 - 1895 Sida 102.

Är det någon som ser ett mönster här som jag missar? Jag misstänker att Anders byter namn när han blir skeppsgosse i Karlskrona.

Karlskrona amiralitetsförsamling AI58, 1866 - 1870 Sida 557.

Blir lillebror inspirerad och byter namn han med en tid senare?


Extra intressant för mig eftersom det här mitt efternamn kommer till.

2023-09-22, 09:35
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
När folk kände att de behövde ett efternamn valde de ofta efter platsen de kom från. I detta fall kunde bröderna till exempel ha kallat sig Hasselström eller Ölander. Men här verkar de ju ha konverterat sitt patronymikon till ett familjenamn, Söve blev Säv. Det är nog ganska ovanligt, det närmaste man kommer kanske är prästerna som latiniserade sina patronymikon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna