ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Skattberg, Smedsgården, Marbäck  (läst 309 gånger)

2023-09-15, 23:15
läst 309 gånger

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
En jämförelse mellan bou 1798:551 i Kinds häradsrätt och dödsnotisen 1798-09-15 i Marbäck visar att Anders Andersson och Anders Skattberg är samma person; båda nämns ju i Smedsgården, Marbäck. Den i dödboken uppgivna åldern för Anders Andersson (73 år) anger att han föddes 1725, och då passar ju Anders Anderssons i Ulveskog, Marbäck (ca 1690-1736) son Anders in bra (född 1725-07-18). Men denne sistnämnde Anders dog redan 1725 i Ulveskog, 3 v gl (begr 1725-08-08), så han kan det inte vara.Men kom Anders Skattberg ändå från den familjen? Anders Andersson och Lisken Nilsdotter fick ju en ny son Anders 1726-11-20 (jag har inte hittat något dödsdatum för honom). Eller var det kanske sonen Andreas, född 1728-08-16, som sedan hette Anders Skattberg? Just efternamnet Skattberg verkar tala emot den identifieringen, för det ser ut som att det kommer av Skattegården, Marbäck. Just där var Anders Skattberg dräng när han gifte sig 1762-04-12 i Marbäck med pigan Brita Persdotter från Smedsgården, men att bara vara dräng där ser jag som ett svagt underlag till att sedan få efternamnet Skattberg.
Jag tar tacksamt emot uppgifter om familjen Anders Andersson Skattberg - Brita Persdotter med förfäder.

2023-09-16, 08:04
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Du skall nog inte hänga upp dig för mycket på uppgiven ålder vid döden, det var inte så exakt på den tiden.
 
Går man igenom dopvittnena vid de två barn som jag bara hittat efter Anders Andersson Skattberg och Britta Persdotter, så sticker en Svenning ut. När Anna föddes 1762 var han på Öyered och var dopvittne nummer två. När Peter föds 1767 var han första dopvittne, och då har han efternamnet Andersson och bor på Skattegården. När man kollar upp Svenning lite mer föddes han på Skattegården i maj 1731, fadern var Anders Andersson och modern Kersti Månsdotter. Samma föräldrar fick sonen Anders i nov 1734. 10 år fel, det skulle kunna vara ett räknefel. I såna fall vore han 28 år vid vigseln istället för 38.
 
Och att Anders Skattberg var dräng på Skattegården vid vigseln skall nog inte tolkas bokstavligt. Dräng kunde också betyda att han var en ogift man. Och han var inte ens tjänstedräng på Skattegården 1762, han var salpetersjudare. Det var också varför han skaffade sig efternamnet, salpetersjudarna var en av de grupper som brukade lägga sig till med familjenamn. Och att han valde Skattberg tyder ju på att han var från en plats med Skatt i namnet.
 


2023-09-16, 15:15
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Jag gjorde ett litet försök att följa Anders Skattberg bakåt genom mantalslägderna. Det är inte helt enkelt eftersom han oftast går under efternamnet Andersson, och dessutom saknas många längder på 1740-talet. Men så här ser det ut:
 
1764: Smedsgården, Anders Skattberg, "fr. slutet" Slutet tycks i detta fall vara slutet på mantalslängden, där salpetersjudarna står. Där hittar man en blek anteckning "í Smedsg."
1763: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson "gift, fr. Skatteg." 
1762: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1761: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1760: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1759: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1758: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1757: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1756: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1755: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1754: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1753: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1752: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift 
1751: I listan över salpetersjudare, Anders Andersson, ogift, fr. Stensered storeg. Och hos änkan Britta på Stensered: "dr. And. på slutet af socknen"
1750: Stensred, hos änkan Brita: "dr. Anders fr. Wisnaholmen, Grönahög sn."     
Och 1750 på Visnaholmen i Grönahög, hos Anders Jonsson, "dr: Anders i Stensered Marbäcka s:" 
 
Men en liten sak skall tilläggas. Samtidigt som Anders Andersson blev salpetersjudare 1751, så blev även Svenning Andersson det, även om han flyttade in från Kiällebacka tillsammans med en Malcolm Månsson. Sedan står de tre efter varandra listan i några år, till Svenning försvinner till Öyered, och bara Anders och Malcolm finns kvar.   
Så uppenbarligen har Anders Skattberg och Svenning Andersson känt varandra under tiden som salpetersjudare. Det kan vara därför han är dopvittne, Anders kan ju vara född i Grönahögs socken eller någon annanstans, och inte alls bror med Svenning. Men jag misstänker att han bara var där som dräng ett tag, och att han verkligen var från Skattegården. Annars måste man hitta en annan anledning till efternamnet.
 

2023-09-16, 15:34
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:05
    • Visa profil
Enligt mina uppgifter fick Lisken Nilsdtr och hennes 2:e make, Hans Andersson i Ulveskog, en son Anders född 1738.
I sitt 1 a gifte med Anders Andersson fick Lisken en son Petter f 1730, som blev salpetersjudare.

2023-09-16, 16:14
Svar #4

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Tack Nils för ditt svar.
Som man kan utläsa av mitt inlägg så är jag tveksam till att Anders Andersson Skattberg skulle vara son till Anders Andersson och Lisken Nilsdotter, även om det vid en snabb titt såg ut att passa in bra.
Liskens 4:e son Anders (för Andreas räknas väl in där också, som namnvariant?) är troligen namngiven efter hennes förste make eller efter sin farfar.

2023-09-16, 16:17
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Enligt mina uppgifter fick Lisken Nilsdtr och hennes 2:e make, Hans Andersson i Ulveskog, en son Anders född 1738.
I sitt 1 a gifte med Anders Andersson fick Lisken en son Petter f 1730, som blev salpetersjudare.
Men den Anders måste ju ha hetat Hansson i såna fall

2023-09-16, 18:04
Svar #6

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Tack även du Kalle för dina utförliga svar!
Även jag har tänkt mig möjligheten att Svenning skulle kunna vara bror till Anders. Men att ha samma patronymikon säger ju inte så mycket, så jag hoppades att någon hade mer kunskap i frågan. Själv har jag bara kollat på de här släktgrenarna under några dagar (jag kollar lite snabbt åt en kompis).
Jag har också bara hittat två barn till Anders Andersson Skattberg och Brita Persdotter, och enligt bouppteckningen efter honom så hade han bara dessa två vid sitt dödsfall. Tyvärr så är det ingen i familjen som har särskilt ovanliga namn, så det säger ju inget.

2023-09-16, 19:08
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Skattegården var ju som namnet antyder en skattegård, alltså ägd av bondefamiljen själv. Den hade gått i arv i släkten i generationer redan, men vad hände med den nu? Gamle Anders Andersson dog 1737, Kerstin Månsdotter gifte om sig med en Måns Toresson och de bodde kvar på gården ett tag. 1744 är dom där, sedan saknas några mantalslängder och 1750 hade en Sven Svensson tagit över. Vem var han? Gården kunde i princip inte säljas utombörds. Sven Svensson är kvar till 1763, då hans piga Brita för övrigt verkar vara den Brita Persdotter som gifter sig med Anders Skattberg, men 1764 har han fåll lämna bruket och är krympling och Svening Andersson tar över. Var gården utarrenderad i väntan på att sönerna skulle bli gamla nog att ta över? Oavsett så skall det finnas uppbud och begäran om laga fasta någonstans. Domböckerna för 1760-talet är fotograferade och jag började kolla lite 1762-64 men kunde inte se något där. Kan man hitta det, så borde det framgå vem eller vilka Svenning köpte ut ur gården. Då får man veta om det är rätt Anders Andersson.

2023-09-17, 01:43
Svar #8

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
kindsdombok.se är en intressant sida i sammanhanget.
Anders Andersson och Kerstin Månsdotter gifte sig 1729-04-13 (nästan exakt på dagen 33 år innan den tänkte sonen Anders Andersson Skattberg, 1762-04-12). Hon nämns som piga från Sjögunnarsbo, så det kan nog tänkas att hon var dotter till Måns Nilsson i Gunnarsbo, Marbäck.
Enligt ovannämnda sida så var nog han son till Anders Sveningsson, och hade tagit över gårdsbruket på Skattegården 1712.

2023-09-17, 07:07
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Det är ju bara att vänta några år till Anneli hunnit gå igenom domböckerna till 1740-talet och helst ända upp till 1760-talet så finns det nog "facit" någonstans

2023-09-17, 10:05
Svar #10

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:05
    • Visa profil
Kinds häradsrätt (N, P) FIIa:6 (1763-1767) Bild 316 / sid 621 (AID: v142748.b316.s621, NAD: SE/GLA/11160)


(Bou 1764: 621 efter änkemannen Per Persson på Marbäck smedsgård; bland arvingarna märks dottern Brita, g m "bonden Anders Andersson härstädes".)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna