ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mats Ersson i Enebo - dödboken svår att läsa, för mig  (läst 110 gånger)

2023-09-14, 12:45
läst 110 gånger

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
Hej, jag undrar om någon får ut något matnyttigt om Mats (min ff fm mm mf f) utifrån denna text i dödboken. Jag har fått ut dödsdatum 5 juni 1748, att han hade 11 barn varav en dotter, datum för giftermål. Ja ni ser, egentligen bara saker med siffror..


Jag är lite nyfiken på om det finns något om exempelvis vad han jobbade med/levde av osv.


Denna är extra intressant eftersom jag precis hittade dessa spår som ledde till Enebo (Enbo enligt kyrkböckerna) utanför Uttersberg. En liten gård som jag faktiskt var på visning av för nästan 20 år sedan då den var ute till försäljning. Helt ovetandes om mina egna rötter där på gården. Av olika anledningar lade jag inget bud då, men har fortsatt att vara nyfiken på stället och svängt förbi där då och då om jag haft vägarna någotsånär förbi. Världen är liten ibland.


Tack på förhand!


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0004665_00046

2023-09-14, 14:26
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5439
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:37
    • Visa profil
12/6 " Begrofs nämndemannen Maths Ehrsson i Enbo född d 16 November 1683 i Skinskatteberg och Biursiö By.
Fadren war Bergsmannen Eric Ohlsson och modren Sara Mathsdotter,
blef d 18 befordrad till dop och christendom samt war med tiltagande christendomskunskaper underwist.
Sedan han begifwit sig i tienstoch på ett och annat ställe tient kom han och i tienst i Enbo hwarefter han efter 4 år trädde i äcktenskap
 med sin nu i sorgen qwarlemnade hustru Maria Larsdotter d 26 september 1714 på sitt 31de år, med henne hafwer han sedermera aflat 11 barn,
10 söner och en dotter,af hwilka 3 söner förut äro med döden afgångna.
Hans lefnad berömmes af alla att warit stilla och christerligt.
Förledet år Michaeli tid begynte sjukdomen sig hos honom inställa och tog efter hand mer och mer til, dock så at han til slutet af Martii månad
innewarande år mästadels kunde gå uppe, men ifrån - tiden måste han aldeles intaga sängen,
 /begick nattvarden.. / och afsomnade stilla och sacktmodeligen d 5 i denna månad sedan han lefwat 64 och ett halft år."

2023-09-14, 15:52
Svar #2

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
Tack så mycket, Margaretha! Det levandegjorde verkligen Mats uppå Enbo.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna