ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar man en viss fastighet i Borås  (läst 104 gånger)

2023-09-10, 18:39
läst 104 gånger

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 21:29
    • Visa profil
Hej!
Jag är intresserad av att följa en viss fastighet i Borås socken och försöker använda församlingsboken 1911-1930 (t.ex. AIIa:36). Jag förstår dock inte hur man ska kunna hitta en viss fastighet på det sätt som man ofta ganska lätt kunde följa en fastighet i en husförhörslängd. I församlingsboken står det "Torp, lägenhet, verk och inrättningar m.m. under ofvan stående fastighet...", men jag ser ingenstans någon information om "ofvanstående fastighet". Några kolumner längre bort till höger (kolumn 13) står det "Bostad", men där finns det bara nummer, en del överstrukna, som jag inte heller förstår. Jag vill alltså kunna följa en viss gård eller viss fastighet, och vilka som bodde där, genom åren. Kan någon guida mig rätt här?


Jag bifogar en bild hur Församlingsboken för att visa vilka kolumner jag syftar på.


Mvh
Anders

2023-09-10, 19:03
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 03:46
    • Visa profil
Har du försökt med Fastighetslängden, AIIb:1 och följande?

2023-09-10, 22:16
Svar #2

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 21:29
    • Visa profil
Tack Leif!
Jag ska se om det kan leda mig rätt!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna