ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Andersson (f. 1824-02-07 i Nyed) vållande till mansdöd  (läst 220 gånger)

2023-09-10, 09:35
läst 220 gånger

Utloggad Christofer Rosberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:59
    • Visa profil
Hej!

Jag säker mer information om Lars Andersson och den eller de händelser som har gett upphov till hans dåliga anseende (frejd). I husförhörslängden mellan 1856-1860 (källa: Nyed (S) AI:16a (1856-1860) Bild 169 / Sida 161 (AID: v13029.b169.s161, NAD: SE/VA/13409)) i Nyeds socken står följande: "Erlagt hel mansbot och undergått uppenbar skrift i Nyeds kryska 15/1 54 såsom vållande till Anders Jonssons i S. Rådoms död."

Anteckningarna i husförhörslängden ger upphov till många frågeställningar. Enligt min svärfar (som är denne Lars Anderssons barnbarnsbarn) har fått det återberättat att det ska ha varit ett slagsmål på en marknad i Södra Rådom som ledde till att opponenten dog, men nästintill allt är höljt i dunkel och kan ha förvanskats genom alla års återberättande.

Jag vänder mig nu till forumet i förhoppningen om att vi kan kasta ljus över vad det var Lars gjorde och som ledde till Anders död någon gång runt 1850 i trakterna kring Södra Rådom.

För kännedom har jag hittat en Anders Jonsson i Södra Rådom som avled den 1 juni 1851 där dödsorsaken anges vara "stöt i huvudet". (Källa: Nyed (S) F:4 (1850-1860) Bild 12 (AID: v8080.b12, NAD: SE/VA/13409)) Det är dock oklart om det är den Anders Jonsson som omnämn i husförhörslängden avseende Lars Andersson.

Det hade varit fantastiskt att få tag i protokoll från häradsrätt eller rådhusrätt och verkligen få klarhet i denna historia.

Tack på förhand!

2023-09-10, 13:08
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Om han straffats 15 jan 1854 måste saken avgjorts vid tingsrätten före det. Jag vet inte när vintertinget 1854 hölls men det låter tveksamt att de skulle hunnit med det före 15 januari. Således är det nog i hösttinget 1853 saken avgörs, och det kan ha avhandlats även i tingen före det. Stora rättssaker som ett dråp brukade avhandlas under flera ting, där man kallade in fler vittnen efterhand.  Domboken 1853 i Nyeds häradsrätt tycks inte vara fotograferad, varken på Riksarkivet eller Arkiv Digital, vilket är mer eller mindre förväntat så sent. Arkiv Digital kan dock ordna det, för 295kr per volym.
 
https://www.arkivdigital.se/ondemand 
 
Alternativet är att själv ta sig till Karlstad och läsa direkt ur boken, men det är enklare att göra det i lugn och ro hemma framför datorn.

2024-03-06, 23:15
Svar #2

Utloggad Christofer Rosberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:59
    • Visa profil
Efter flera månader kan jag nu med glädje berätta att mysteriet har fått sin lösning. Jag beställde avfotografering av Nyed häradsrätts dombok vid lagtima ting 1851 och fan att detta brottsmål avhandlades där i.
Det hela utspelade sig på kvällen den 19 maj 1851 i Södra Rådom, i en Erik Magnus Jonssons hus. Tidigare har två oväntade, men välkända, herrar knackat på dörren och bett om ägg. Eriks hustru Stina hämtar ägg och potatis och tänder eld i spisen. De oväntade gästerna är Lars Andersson från Björketorp och Anders Jonsson från Södra Rådom. De två sistnämnda slår sig ned för att äta och dricka medans Erik Magnus Jonsson, som tidigare har gått till sängs, ligger kvar där. Under måltiden samtalar de tre herrarna, och rätt som det är försöker sig Lars Andersson på att skämta med Erik Magnus Jonsson. Det tas inte emot väl och en ordväxling sker. Lars Andersson blir arg för att ingen har förstått skämtet, samtidigt ska Anders Jonsson försöka lugna ned de två andra, yngre  karlarna. Då vänder sig Lars Andersson om och knuffar Anders Jonsson i bröstet så att han snubblar över pallen han tidigare satt på och faller omkull. I fallet slår han bakhuvudet i spishällen och blir liggande. Lars Andersson frågar honom efter en stund:”- Hvad är det för konster, att ni inte stiga upp!”
När det står klart att Anders Jonsson är illa skadad brister Lars Andersson i gråt, tar sin hatt och går ut från rummet. Denne Anders ligger sedan i detta rum till påföljande eftermiddag och avlider på kvällen den 22 maj 1851. Förutom sin hustru Brita Olsdotter efterlämnar han flera omyndiga barn.

Lars Andersson döms till kroppsstraff i form av fängelse och vatten och bröd i 28 dagar, hel mansbot 100 riksdaler Sam att en söndag genomgå uppenbar kyrkoplikt i Nyeds kyrka.

Nu återstår bara att försöka veta vilket häradshäkte eller fängelse han fick sitta av sitt straff på. Jag kan inte riktigt tyda om det står Källvik eller något annat.

Tack för ditt tips Kalle!

2024-03-07, 18:23
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Kul att du hittade det! Vilken sida står det på, Källvik eller vad nu fängelset kan heta?

2024-03-08, 20:56
Svar #4

Utloggad Christofer Rosberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:59
    • Visa profil
Kalle, du finner följande rad i http://www.arkivdigital.se/aid/show/v434897.b9770: (...) skall han i Källvik(?) straffas med 28 dagars fängelse och vatten och bröd (...) Därefter följer att han en söndag ska undergå uppenbar kyrkoplikt i Nyeds kyrka, vilket han också gör den 15/1 1854.

Vill du så kan du kanske se efter om du har lättare att tyda vad det som står där på vänstra sidan i bilden. Det vore roligt att ringa in skådeplatserna för denna tragiska händelse.

Faktum är att jag kollat vidare vad det gäller Anders Jonssons ättlingar och glädjande nog finns de med oss än idag, dock verkar det som om de flyttade norröver. Det var faktiskt en tröst att veta, att denne man, Anders Jonsson, som ju dog till följd av denna kvälls händelser för drygt 170 år sedan, ändå fanns kvar i minnet hos dem som han lämnade efter sig, och att han fanns kvar i dem. Han blev 48 år. Hans yngsta dotter var vid tillfället strax över fyra år.

2024-03-08, 21:08
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Det är konstigt att 1800-talets handstilar är mer svårlästa än de från föregående århundraden, men så tycker jag det är. Jag kan inte läsa varje ord där men jag tror det står att Lars Andersson döms att betala en stor bot, och hur den skall fördelas, men om han inte kan betala skall han i stället sitta 28 dagar i fängelse. Det står alltså inte "i Källvik", utan "i stället". Det är i alla fall vad jag tror. Straffet fick kanske sonas på någon fästning någonstans.

2024-03-08, 21:11
Svar #6

Utloggad Christofer Rosberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:59
    • Visa profil
Du kan absolut ha rätt. Lars Andersson fick betala hel/full mansbot - 100 riksdaler om jag inte minns fel (osäker på valören). Det kan ju mycket väl vara så att han valde boten framför vatten och bröd i 28 dagar. Jag tror jag har hört någonstans att det, just vatten och bröd kunde vara en dödsdom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna