ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När föddes Margareta?  (läst 169 gånger)

2023-09-09, 21:14
läst 169 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej!


Margareta Gabrielsdotter dog i Strängnäs 30/4 1776. I Db uppges hennes levnadsålder till 61 år, 4 månader och 3 dagar. Strängnäs lands- och stadsförsamlingar (D) F:1 (1774-1856) Bild 11 / sid 7 (AID:v61770.bil.s7, NAD: SE/ULA/11471) Det anges i dödboken att hon blev 61 år, 4 månader och 3 dagar. När borde hon då vara född?


Jag utgår från att hon föddes i Strängnäs och att fadern hette Gabriel och har sökt efter i födelseboken där 174, 1715 och 1716 utan resultat. Prästen kan ha räknat fel och det är inte uteslutet att ho r född i en annan församling.


Någon som har bättre ögon och/eller större färdigheter i att söka än jag som kan hitta henne?


På förhand tack!


/Annette Ewald


2023-09-09, 22:36
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:00
    • Visa profil
I såna fall skulle hon vara född 27 eller 28 dec 1714, men det går inte att lita på. Och hon kan ju vara född precis var som helst. Enda möjligheten är att kartlägga henne bakåt. Vet du exempelvis vem hon var gift med före Olof Sundelius, och var bodde hon när hon gifte sig med den personen?

2023-09-09, 22:56
Svar #2

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej och tack för ditt svar!


Ja visst, jag är medveten om att hon kan vara född "precis var som helst", men de allra flesta (som jag stött på i min släktforskning) flyttade inte så väldigt långt utan man brukar hitta dem antingen i samma socken eller i någon av grannsocknarna. Man måste ju börja någonstans ...


Hon var gift innan hon gifte sig med Olof Sandelius och möjligen var den förste maken en Johan Giöransson. Den uppgiften har jag från Per Sundins tomtregister över Strängnäs, men där finns tyvärr inga källor. Paret var (enl detta register) boende på tomt nr 95 på Scholebacken (Skolbacken). Jag har sökt i relevant hfl men inte hittat henne där med nämnde Giöransson. Däremot finns hon där med Olof Sandelius från giftemålet 1750 till hans död 1754. Sen finns hon som änka på adressen fram till sin egen död 1776.


/Annette

2023-09-10, 09:20
Svar #3

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Kalle!


När du (preliminärt) kalkylerar Margareta Gabrielsdotter - som ofta skrivs Marita för övrigt - födelsedag till 27 eller 28 december 1714, tog du då hänsyn till skottdagar och/eller förändringen av tideräkningen som gjordes under perioden? Jag tänker på övergången från juliansk till gregoriansk kalender som 1753 innebär en justering av 11 dagar. Enl. Hans Högman justerades kalendern så att 17 februari följdes direkt av 1 mars det året. Gjorde det inte enklare för folk och/eller präster precis!


/Annette

2023-09-10, 09:27
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:00
    • Visa profil
Nej, ingen hänsyn till något sådant. Jag vet inte hur mycket hänsyn prästen tog till sånt heller. Jag tror man får nöja sig med att hon föddes någon gång runt årsskiftet 1714-1715.
 
I mantalslängden 1750 dyker hon upp på nummer 95 som Joh. Jöranssons änka som sagt, men i mantalet före, 1748, så bor en annan familj på adressen. Jag har gått igenom hela mantalet för Strängnäs, både land och stad, både 1748 och 1745, och kan inte se varken någon Johan Jöransson eller dennes änka. Därför tycker jag det lutar mot att hon flyttade in till staden efter att första maken dött. Att både hon och Jöransson hade patronymikon och inte familjenamn tyder på att de kan ha varit från landsbygden. I Strängnäs hade mer än nio av tio invånare vid den tiden familjenamn. Så jag skulle sätta ihop en lista av socknarna närmast runt Strängnäs och gå igenom dödböckerna 1745-1749 efter Johan Jöransson och bocka av allt eftersom. Hittas han inte får man kolla socknar lite längre ut.

2023-09-10, 09:48
Svar #5

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
En sannolik reflektion det där med namnen - men hur vanligt var det att en ensam änka flyttade från landet till stan? Synd att det inte finns några inflyttningslängder från tiden ...


Jag följer ditt förslag och letar först i socknarna Vansö och Fogdö, som jag redan är lite bekant med.


Tack för hjälpen så långt!


/Annette



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna