ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Persdotter-Olofsson-Nilsson-Kristoffersson född år 1599 i Sörmesunda, Anundsjö  (läst 244 gånger)

2023-09-05, 19:19
läst 244 gånger

Utloggad Margareta Fällström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-09-08, 17:36
    • Visa profil
Jag har fått tips att Anna Persdotter-Olofsson-Nilsson-Kristoffersson, född 1599, Sörmesunda, Anundsjö, död 1678, Normesunda, Anundsjö, fått en dotter, vid namn Kerstin Jonsdotter, född 1622, och död 23 dec 1696,Kittan, Älvdalen, Dalarna,
Faderns namn är Jon Nilsson, född år 1600, och död 1675, Norrmesunda, Anundsjö, kan detta vara riktigt ?
Tacksam för svar/
Margareta F

2023-09-05, 20:55
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Börja med att ta bort alla -sonnamn för hennes namn. En kvinna på den tiden bytte inte efternamn till mannens patronymikon.
Hon bytte inte kön eller vad hennes fader hette.
Patronymikon är inget släktnamn, utan berättar bara vad ens fader heter.

Din släktforskning måste anpassas till Svenska förhållanden och ändras från de Amerikanska där det antagligen kommer ifrån.

Var kommer uppgiften att en kvinna i Älvdalen i Dalarna är född i Anundsjö i Ångermanland ifrån.

Det måste finnas en källhänvisning till en samtida källa för att en sådan uppgift skall kunna godtagas.
Tips skall innehåll Källhänvisning till samtida Källa eller kunna i Kyrkböckerna lätt men grundligt kunna kontrolleras för att ens uppmärksammas.

Det är allmänt känt i släktforskarkretsar att det kopplas ihop uppåt väggarna tokiga tips.

2023-09-06, 08:19
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:11
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jon Nilsson (1600-75) är riktigt, bonde på Norrmesunda 4, g m Anna f 1599. Födelseåren är tagna från domboken 1675 där deras son Pehr blev anklagad och dömd för tidelag (dock inte avrättad, han var bonde på hemmanet och dog 1686). De hade en dotter Kerstin g m Olof Persson på Brandkäl 1. Kerstin står också skriven på hemmanet 1678-79, efter Olofs död. Sistnämnda år sålde hon hemmanet till en Swen Nilsson. 1695 försökte en dotter Anna åter inlösa hemmanet som var omyndig vid försäljningen, men fick inte häradsrätten att godkänna hennes klander. Det fanns även två söner Jon, som 1681 fick rätt att inlösa hemmanet men lyckades troligen inte få ihop pengarna som modern fått vid försäljningen, och Olof som utan framgång klandrade försäljningen 1690. 1695 8/10 begravdes en änka hustru Kerstin i Brandkäl (C:1 36). När boken Anundsjö släkter och gårdar skrevs för mer än 40 år sedan antogs att denna änka var identisk med Olof Perssons hustru.
Det dog också en hustru Kierstin Jonsdr i Kittan i Älvdalen 74 år gammal. Som jag ser det skulle, om hon var Olof Perssons änka, en eller flera av hennes barn också ha flyttat till Älvdalen, ca 40 mil. Troligare är att hennes ursprung finns i Älvdalen.

2023-09-08, 08:31
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:11
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag googlade på Kerstin Jonsdr i Kittan och såg att hon var änka efter Kitt Anders Larsson i Kittan (1618-74) med barn födda 1644-62. Då kan hon inte vara identisk med Kerstin Jonsdr i Brandkäl. När det gäller släktforskning i Älvdalen så tror jag den CD Elfdahlen som upprättats av Roland Skoglund och som Sveriges släktforskarförbund säljer är vägledande. Att Kerstin i Brandkäl verkligen är från Norrmesunda framgår av db 1674 vt §6 där Olof Persson i Brandkäl sålt hus och jord i Norrmesunda till svågern Pehr Jonsson i Norrmesunda.
Att på det sätt jag misstänker att Margareta fått uppgiften om Kerstin i Kittans ursprung är inte seriöst, att pga. namnlikhet para ihop människor på tiotals mils avstånd bara med namnlikheten som grund. Om man har erfarenhet av släktforskning vet man att förekommande personnamn i t.ex. Dalarna och Ångermanland är till största delen detsamma. Både Kerstin och Jon tillhör den gemensamma namnfloran som man delar med hela Norrland och antagligen en stor del av landskapen längre söderut. Antagandet kan i detta fall konstateras vara felaktigt, men även när källäget är mer bristfälligt hade flytten från Anundsjö till Älvdalen varit om inte omöjligt så i alla fall mycket osannolikt.

2023-09-08, 17:36
Svar #4

Utloggad Margareta Fällström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-09-08, 17:36
    • Visa profil
Tack för dina svar och intressanta uppgifter. Det är roligt att få hjälp av proffs, själv är jag amatör men jag blev fundersam när jag fick tipset. Kerstin Jonsdotter är min morfars avlägsna släkting från hans mors sida och de kommer från samma trakt. När tipset visade att hennes mamma och pappa kom från Anundsjö, tänkte jag, men hur kan det vara möjligt att de kommer från samma ställe som min far kommer ifrån, Anundsjö, Bredbyn. Jag har far, Ångermanland och mor, Dalarna, inlagda i mitt "träd" när jag började (nu 1400 pers.) Kanske att Databasen hos Ancestry har blandat ihop uppgifterna om namn och härkomst? När tipsen kommer står det "potentiell". Eftersom jag är amatör är ändå tips en bra hjälp att få. Jag kollar att grunduppgifterna stämmer, men man måste nog hitta den rätta "källan" själv. Söka i Kyrkböcker är intressant men tidskrävande, det är också svårt att tyda i gamla skrifter. Jag håller med dig och att du har rätt i allt du skriver, hon ska vara kvar i Älvdalen. Tänk om jag
bara fortsatt med "Ja" på tipset, då hade allt blivit fel på hela det släktledet.
Tusen tack för hjälpen och om CD Elfdahlen, jag har många kvar i Dalarna att söka efter.
Mvh/
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna