ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunskapsnoteringar i husförhörslängder  (läst 204 gånger)

2023-09-04, 23:23
läst 204 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej alla duktiga släktforskare!
Av husförhörslängden för Vansö (D) AI:2 (1757-1771) Bild 54 / sid 49 (AID: v62784.b54.s49, NAD: SE/ULA/11677) får vi om drängen Anders Ambr. född (1)739 veta en del om hans läs- och kristendomskunskaper. I betygsrubrikerna tror jag att jag läser
·        ”Kan läsa i bok”.
·        ”Kan Luth. Catheches”.
·        ”Förstår sin Christend”.
Hur ska man tolka prästens kunskapsnoteringar för den (1757) artonåriga drängen Anders Ambr.? När är noteringarna gjorda förresten? Längden löper (1757-1771), men ingen kommentar finns för någon i hushållet efter 1764. Och vad står förkortningen f. och b. under ”Bewistat förhör uti” för?
En annan för mig intressant fråga är vem som är husbonde i det aktuella hushållet – och vilken är gården han och hans hushåll bor på?
Tacksam för hjälp med ovan - på förhand tack!
/Annette Ewald

2023-09-05, 09:21
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
I ADs volymbeskrivning står "Två upplägg: 1757-1763, 1764-1771." I första upplägget finns Roteby på sid 49, i andra på sid 146. Husförhörsanteckningarna efter 1764 finns alltså på sid 146. De förtryckta årtalen stämmer då inte längre, men det hade väl prästen i huvudet. Att de förtryckta årtalen inte stämmer (iblad kan de vara korrigerade med bläck) är ganska vanligt, det var förstås klokare att använda tomma sidor än att börja på en ny (dyr) bok.

Här finns en del information om husförhören:
https://anforskning.files.wordpress.com/2015/11/husfc3b6rhc3b6rslc3a4ngden.pdf

Tyvärr är det på båda ställena svårt att läsa ut husbonden/gårdsägaren och jag kan inte heller tolka förkortningarna f och b i kolumnrubrikerna men säkert kan någon annan kunnig här reda ut det.


2023-09-05, 09:48
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 13:31
    • Visa profil
Hej Annette


Har kollat på det bra svaret du fick av KG Hammarlund och jag kunde läsa detta i Vansö A1;2 1757-1771 s 146 i översta vänstra hörnet Rotaby husförhör hos Pär Erssons Änka.
Prästen skriver i bland på de första sidorna i husförhörslängden hos vem och när förhör ska hållas, Det kan också hända att de står högst upp på vänster sida över den vanliga texten
Sifforna under årtalen tror jag är datum på ex när de tog nattvard. Bokstäverna f och b vet jag inte vad de betyder.


På sidan 49 i samma årtal ser det ut som det står  mannen Lars  född 1712 högst upp vänster sida.


// Ulla :-)

2023-09-05, 12:59
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den första bokstaven under "Bewistat Förhör uti" är nog ett k, även om det mest ser ut som ett latinskt ('modernt') f; ett tryckt k kunde se ut så, även om det också fanns en variant som ser ut som ett k. Den andra bokstaven är ett h.

Då skulle det kunna vara förkortningar för kyrkan resp. hemmet/huset. Det är åtminstone logiskt - även logik inte alltid är till hjälp när man ska tyda kyrkoböcker...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-09-05, 15:30
Svar #4

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej - och TACK för engagerade (och engagerande) svar! Tänk vad skönt det är att ha fler än två ögon som (ofta) stirrar sig blinda ...


Givetvis finns Roteby ytterligare en gång i längden! Så lätt att man glömmer att läsa AD:s volymbeskrivningar ...


Tack för utläsningen av Pär Ers änka, Ulla! Hade jag ju förstås inte sett eftersom jag inte kikade på s. 146 i längden. Ser där också att dr. Anders Ambros. är struken. Han ser ut att gå sista nattvardsgången 1766 - om inte anteckningen 5/1 avser 1767? Jag hittar honom senare i Strängnäs med anteckning att han inflyttat från från Vansö i oktober 1769 (Strängnäs lands- och stadsförsamlingar, AIa:7, s. 179),  så förmodligen stannade han ett par år till i Vansö.


Och ja, det låter logiskt med - hemmet och kyrkan!! Och du har rätt i att det inte räcker med logik när man försöker läsa gamla kyrkoböcker, kreativitet och kunskaper är inte så dumt heller!


Tack alla tre för hjälpen!


/Annette





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna