ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta hus som flyttats.  (läst 128 gånger)

2023-08-28, 16:21
läst 128 gånger

Utloggad David Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 12:56
    • Visa profil
Hej, jag har forskat en del om ett fullstort boningshus som är spårlöst försvunnet. Jag har kollat i kartor,bilder och hört med äldre släktingar utan framgång. Det jag vet är att huset stod på samma ställe till minst 1927 eventuellt flyttat runt 30-tal.  Det bör inte ha brunnit ner utan blivit nertimrat och flyttat till okänd ort, jag har kollat på husen som finns i grannbyar och inget stämmer överens.

Har någon något tips på hur jag bör gå tillväga?

2023-08-28, 17:34
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:48
    • Visa profil
Jag gissar att det gäller ett hus på landsbygden som också gissningsvis återuppfördes på landsbygden? I så fall krävdes på den tiden inget bygglov, så ingen information finns att hämta i officiella arkiv.
När det återuppfördes kan ju byggnaden förändrats så att det blivit svårt att känna igen (t ex brutet tak, nya skorstenar).
Om det finns en lokal hembygdsförening kan de kanske veta något.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna