ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bilbiträde  (läst 172 gånger)

2023-08-27, 17:04
läst 172 gånger

Utloggad Catrin Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 12:43
    • Visa profil
Hej!

Jag har i min släktforskning stött på en man som arbetar som bilbiträde i Stockholm 1943. Karl Gustaf Erlandsson född 1923, gift sig med Agda Margreta Nordlöf född 1923, i Högalids församling 25 Aug 1943. Han arbetade då som bilbiträde. Vad var det för yrke? Högalid (A, AB) EII:5 (1942-1944) Bild 150 / sid 146

Med vänlig hälsning
Catrin Söderström

2023-08-27, 18:09
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Catrin.
När jag arbetade på ett litet företag under 1950-talet behövde vi ibland hyra in bilar från transportfirmor för en del transporter.
Chaufförerna var ganska ovilliga att hjälpa till med lastning och lossning och hade oftast med sig en, ibland två, medhjälpare.
Dessa kan väl kallas bilbiträden.
De benämndes även som "matsäck" (uttalat massäck) men det var kanske provinsiellt för Norrköping/Östergötland.
Transportarbetare m.a.o.
/Åke

2023-08-27, 20:16
Svar #2

Utloggad Catrin Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 12:43
    • Visa profil
Tack Åke! Det stämmer nog bra, för att två år senare, så står han som transportarbetare med egen firma i folkräkningen. Lite roligt är att hans första jobb i Stockholm vid 17 års ålder var som polettpojke  :) på Stockholms Ångslupsbolag! Det var också ett nytt ord, men som jag fann förklaringen på.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna