ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eclipse och Apache Derby och Genney access problem  (läst 95 gånger)

2023-08-27, 13:15
läst 95 gånger

Utloggad Leif Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-06-06, 00:09
    • Visa profil
Det här är väl egentigen en java fråga men samtidigt söker jag likasinnade. Jag har börjat använda Eclipse tillsammans med Apache Derby för att accessa databaserna (släktträden) jag har i Genney.

Ursäkta om inte jag använder rätt termer då jag är nybörjare på Eclipse och Java. Jag har jobbat med C# så jag blev glad då de är mycket lika.

Struktur I koden:
-----------------------
Under LeifDB finns foldern src och under den foldern net.codejava.jdbc. Här har jag x antal klasser (classes).

  • Några börjar på "ent" som enbart innehåller varaibler (attribut), används vid läsning av tabeller.
  • Sen har jag två metoder (methods) som hämtar data från tabeller. Den ena från Person tabellen och den andra från Event tabellen.
  • Yttermera har jag klassen "main" därifrån allt startar.

Parallelt med src foldern har jag en lib folder. Inkopierad från foldern med jar filer, vad jag kan se.  Även en "referenced Libraries" folder finns.

Settings.
------------
I properties under LeifDB har jag lagt in "bin/lib"-sökvägen till jar-filerna. Alltså i  "Java Build Path" -> fliken Library -> Module Path.

Flödet:
-----------
I Main börjar jag att läsa alla personer från person tabellen, sparas I en ArrayList. Fungerar alldeles utmärkt

I samma Metod (Method) itererar jag sen ArrayListan (en person i taget). Via nyckeln (t.ex. "I1343"). Alltså jag hämtar alla event kopplat till den person.

Problemet
----------------
Då får jag helt plötsligt felmeddelandet:

No suitable driver found for jdbc:derby:C:/Users/leif7/OneDrive/Dokument/Genney/db/Genney3

Är det inte märkligt att först fungerar det men vid nästa anrop till samma dabas fungerar det inte. Anropar jag dom var för sig så fungerar det.

Jag kan inte se någon skillnad på de två metoderna (Methods i de två Classes). Jag öppnar och stänger databasen enligt konstens alla regler, I alla fall vad jag vet.

Tänker jag fel? Borde ju funka med den strategi eller hur? Känns mycket märkligt att det inte fungerar.

Hoppas ni hänger med. Jag fattar inte detta då den första fungerar men inte den andra.

Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna