ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räfkakor  (läst 277 gånger)

2023-08-25, 12:30
läst 277 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag vet inte helt var jag ska placera denna fråga, försökte med "Osorterat" först men där kunde jag inte ens skapa ett nytt ämne. Någon admin får väl flytta min fråga annars.

Vad var "räfkakor" för något i slutet på 1600-talet i Norrbotten? Jag tror det gäller en giftig växt, vad den ny kan heta idag, för namnet kan vara lokalt för Norrbotten.

Saken gäller ett mord på en samisk kvinna kallad "Lapp Anna". Hon slogs ihjäl. Men före det hade planen till mördarna varit att köpa "marcurium" eller skaffa sig "räfkakor" för att ta henne av daga. "Marcurium" var sannolikt kvicksilver, jmf engelskan "mercury".

Fast vad var "räfkakor"? Det kan översättas till 'rävkakor', men det ger ingenting vid internetsökningar.

Det viktig i meningen  lyder: "skulle de köpa marcurium, ibland räfkakor, till att förgöra Lapp Anna medh" (se skärmbild). Källa: ArkivDigital: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3972 (1697) Bild: 3340 Sida: 326 genväg v427342.b3340.s326

Jag hoppas på svar, verkligen.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2023-08-25, 12:49
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
'Naturligtvis' hittade jag det själv.

Rävkakor innehåller stryknin. Utvinns från Strychnos nux vomic och det ska vara fröna som kallas rävkakor. Hittade det i ett gammalt lexikon.

Så nu vet alla intresserade läsare detta.

2023-08-25, 14:03
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Ålderdomliga ord, deras betydelse och ursprung sökes med fördel i Svenska Akademiens ordbok på nätet; https://www.saob.se
Hälsar vänligen
Maud

2023-08-25, 22:56
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Med marcurium (med flera stavningar) kunde i folkmun förr också menas arsenik:
https://www.saob.se/artikel/?unik=M_0805-0047.g54V
https://www.saob.se/artikel/?seek=arsenik&pz=1 – se 2)
Hälsar vänligen
Maud

2023-09-04, 20:29
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Tack Maud för det.

Men som historiker känner jag gott till svenska.se.

Sedan var kvicksilver grejen i Norrbotten. Det florerade i länet, fast inte arsenik. Och jag vet vem som hade kvicksilver i sin ägo och det var dessutom ett välkänt universalläkemedel på den tiden i Sverige. Det användes som kräm, utblandat med talg och/eller ister, för olika åkommor fast främst för syfilis. Kvicksilver i den formen är inte så giftig, inte som arsenik är som är mycket giftig. Man kunde alltså förr hantera kvicksilver - den vanliga formen alltså - utan att för den skull dö på fläcken. Det var då värre med arsenik där hantering av ämnet kunde leda till döden. Därför är det mycket mera sannolikt att ordet jag skrev faktiskt, och i det sammanhanget det gällde, hänvisar till just kvicksilver och inte arsenik.

Jag har läst tre böcker om giftiga ämnen för ordets skull och för ämnet kvicksilver, så jag känner mig säker på att ordet syftar till kvicksilver snarare än arsenik.

Det står också i den artikel du länkar till att förr i tiden kunde arsenik vara i en blandning med just kvicksilver.

Fast tack ändå. Kanske någon annan hittar till svenska.se nu.

Mvh,
Desirée G.

2023-09-04, 20:39
Svar #5

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Ja, blandningen med kvicksilver och arsenik och med ordet "mercirium" gjorde att man vet inte vilket ämne som åsyftades: kvicksilver eller arsenik. Och arsenik heter arsenicum på latin, och man var väldigt släng på latin i Norrbotten och använde ofta latinska ord och latinska fraser i domböckerna.

Enligt SAOB kallades kvicksilver förr för "merkur", "merkurius" eller "merkuri" i (kemiska) föreningar, se https://www.saob.se/artikel/?unik=M_0805-0042.9um7

Så jag är ganska så säker att ordet jag frågade om är kvicksilver och inte arsenik.

Fast som sagt var; tack i alla fall.

Mvh,
Desirée G.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna