ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: På vilken adress bodde Georg?  (läst 134 gånger)

2023-08-24, 14:04
läst 134 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej!
Jag har släktforskat i flera år, men aldrig i Göteborg. Nu har en vän till mig bett mig hjälpa henne med lite mer information om hennes farföräldrar. Jag har hittat en hel del, men har gått bet på adresser i Karl Johan. Jag har roteadresserna men inte gatuadresserna. Jag hoppas att någon erfaren Karl Johan-forskare kan hjälpa mig.

Oskar Olof Georg föddes söndagen den 17 december 1876 i Göteborgs Karl Johan till föräldrarna Olle Rasmusson och Anna Gustava Forsström. Familjen bodde då i Karl Johan, 3:e roten 70 a. (Göteborgs Karl Johan (O) C:6 (1872-1881) Bild 164 / sid 307).
Vad är det för gata?

I Göteborgs Karl Johan (O) HIb:23 (år 1872) Bild 127 / sid 247 uppges Georgs föräldrar bo på Kåfmans gata. Vilken gata är det?

I folkräkningen för år 1880 bor Georg hos föräldrarna och syskonen. De är bosatt i Hus N:o 70 Litt. A i rote 3 i Karl Johan. Vad är det för gata?

I folkräkningen för år 1890 bor Georg hos föräldrarna. De är bosatta i 2 Roten 9:de Qv. E i Karl Johan. Vad är det för gata?

I folkräkningen för år 1900 står Georg som sågare. Gift med två barn, Elof och Yngve. Familjen är bosatt i 2:a Roten 53 i Karl Johan. Vad är det för gata?

I folkräkningen för år 1910 står Georg som snickerifabriksarbetare. Han kallar sig nu Rasmusson Rundberg. Ingen närmare adress är angiven, bara att han bor i Karl Johan. Vilken gata bor han på?

Tacksam för all hjälp - om inte alla adresser så i alla fall några.

Med vänlig hälsning,
Gunilla Brolund


2023-08-24, 15:45
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:19
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Se adresskalendern.

Där finns en avdelning där rote- och tomtnummer översätts till gatuadresser. I 1876 års kalender börjar den på pdf-bild 161.

Observera att rotenumren i Karl Johan gäller Majornas rotar. 3:e roten är alltså Majornas 3:e rote.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-08-25, 19:01
Svar #2

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Varmt tack, Jörgen!
Hälsningar Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna