ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nytt försök ryttmästare Jonas (Jon) Ståhle Generalmönsterrullorna år 1724  (läst 619 gånger)

2023-08-20, 14:34
läst 619 gånger

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Hej,
Jag försöker återskapa min morfar Anders Ståhles släktträd som förkommit/eldats upp av misstag. Till saken hör även att jag är novis på släktforskningen område.

Jag vet att den äldsta anfader på fädernet som min morfar hittat var ryttmästare i Skåne och levde i början och mitten på 1700-talet.

Jag har funnit Jonas (Jon) Ståhl(e) f. 1698 som anställdes som ryttmästare  vid Sandby kompani som var en del av Norra Skånska kavalleriregementet/ Skånska husarregementet för att delta vid Karl XII:s  fälttåg mot Norge.

Mitt problem är att jag inte ser riktigt vad det står i generalmönsterrullorna. Är det någon som kan hjälpa mig att tyda vad som står om honom i Generalmönsterrullorna år 1724? Han har nr 72 i Sandby kompani.

Står det till exempel att han kommer från Småland?

Vänligen,
Magnus Jonsson

2023-08-20, 15:09
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 09:31
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Ryttmästare var han inte (i alla fall inte i början av sin karriär ...) -- han finns med som trossdräng i mönstringen 1718, och avancerade till ryttare i november 1719, så han var troligen med till Norge, men som trossdräng. 1724 var han "Pehr Anderssons swentienare (=ryttare) för Crono Rusthållet Mellanköpinge" (som har #71 i rullorna). Han är 26 år gammal, har tjänat i 4 år, och är från Småland. Resten av anteckningarna handlar om rusthållet, och hästen.

   - Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 893 (1724) Bild 1510 (AID: v376598.b1510, NAD: SE/KrA/0023)
   - Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 891 (1722) Bild 2840 (AID: v376596a.b2840)
   - Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 889 (1718) Bild 4320 (AID: v376594.b4320)
mvh /staffan -- BFiles

2023-08-21, 20:02
Svar #2

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Hej Staffan,
Ett stort tack för ditt svar som jag inser är helt rätt. Skäms lite grann för att jag inte omedelbart såg det du såg.

Att begreppet sventjänare användes om en ryttare kände jag inte till.


Att ta reda på var Jonas Ståhle är född någonstans i Småland antar jag är väldigt svårt? Det enda jag vet är ju att han är född 1698 el 99.

Har för mig att min morfar sagt att byggnaden där dokumentationen fanns om födda och avlidna i Dalköpinge (?) brunnit ner. Det var därför han inte kommit längre i sin släktforskning.

Vänligen,
Magnus Jonsson

2023-08-21, 20:55
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
År 1730 göres en större revidering av Kompani nummer och Regementstillhörighet.
Jon Ståhl nya tillhörighet blir Södra Skånska Dragonregementet, Haglösa Kompani N;o 54.
Han får avsked i 1744 år Generalmönsterrulla.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028971_00400#?c=&m=&s=&cv=399&xywh=19%2C1133%2C2356%2C2047

Han står som född i Skåne efter bytet, och att leta efter en Jon utan patronymikon eller efternamn i både hela Småland och hela Skåne blir inte lätt.
Hans Ryttarnamn är ett namn i tjänsten och hjälpen förmodligen inte i sökandet av hans ursprung.

2023-09-17, 18:48
Svar #4

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Hej,
Ett sent tack för svar både från Staffan och Lennart.

Vänligen,
Magnus Jonsson

2023-09-22, 15:15
Svar #5

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Jonas Ståhles födelseort och stavning av efternamn mm?


Jonas (Jon) Ståhle mönstrade år 1718 i Södra Rörum. I Generalmönsterrullorna står det att han stavar sitt efternamn Ståhl och att han kommer från Småland.

I Dahlköpinge Kyrkobok 1688-1808 (89. Samling dokument i Malmö Stads stadsarkiv) omnämns han vid flera tillfällen som ryttaren  Jon (-as) Ståhle. Detta måste kanske ses som en indikator på att han faktiskt hette Ståhle och inte Ståhl.

Hans son Anders Jonasson Ståhle (1752-1810)  blev iaf bagarmästare i Trelleborg. Undrar vad som bakades på hans bageri? Grovt matbröd, skorpor…?

Jonas (Jon) Ståhles sonson Anders Ståhle var yrkesverksam som bokhållare i Trelleborg.

En bror till honom, Anders Petter Ståhle (1788-1874)  arbetade som handlande och skeppsredare i Malmö. Är omtalad för att han förlorade hela 14 fartyg som tyvärr alla var icke assurerade, dvs oförsäkrade. Vad som avses med förlorade förstår jag inte? Alla fartyg kan väl inte ha förlist?

När det gäller Jonas Ståhles födelseort står det, som tidigare nämnts, att han är född i Småland. Men var?

Släkten Ståhle antas  ha kommit till Jönköping/Husqvarna och Småland omkring 1530 från Livland iom den Tyska ordenstatens sönderfallande.

Har av en händelse läst om en Anders Ståhle (son av Truls) som levde mellan 1726 och 1783. Han kom från Götheryds socken.

Var inte Götheryds känt för sin hammarsmedja? Kanske var Jonas Ståhles far  hammarsmed i just Göteryd?  Eller i Huseby eller Stenfors som tydligen finns omnämnda redan på 1600-talet.

Anders Ståhle var  dock inte hammarsmed utan ryttmästare (Skånska kavalleriet).
Han hade, för övrigt, en far  som hette Truls. Jon (-as) Ståhle hade en son som hette Trulls. Ett lite lustigt sammanträffande iaf.

Har försökt se om det finns någon Jon (-as) Ståhle som är född ca 1698 i Götheryds socken. Men har gått bet.

Hoppas att det finns någon kunnig person som kan råda/tipsa mig om hur
går jag vidare för att försöka hitta Jonas Ståhles födelseort?

För kännedom har en släktforskare skrivit att Jon (-as) Ståhles pappa föddes 1672 och hans mamma 1670. Om det stämmer vet jag förstås inte. Denne släktforskare har inte skrivit ut föräldrarnas förnamn.

PS.
Vid en brand juni 1809 brann  stora delar av Södra Rörum ner, prästgården också med många gamla uppgifter om församlingen mm.

Kanske hade det där funnits uppgifter om Jon -as Ståhles födelseort?! Södra Rörum var orten där Jonas Ståhle, som tidigare nämnts, mönstrade år 1718.

2023-09-22, 16:54
Svar #6

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Hej,
Glömde att bifoga ett utdrag ur Dahlköpinge kyrkbok där Jonas Ståhle finns omnämnd och efternamnet stavas Ståhle.

Vänligen,
Magnus Jonsson

2023-09-22, 18:00
Svar #7

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:27
    • Visa profil
Hej!

Var kommer uppgiften ifrån att han mönstrar i Södra Rörum 1718?

Han var trossdräng då och återfinns under Nr 20 i Sandby kompani. Rotemästaren är Nils Månsson i Tydinge som ligger i Östra Broby socken.

Detta område ligger hyfsat nära Småland, så det där med att hans ursprung växlar från Småland till Skåne skulle kunna bero på att han fötts i Småland precis upp till skånska gränsen, men i unga år flyttat med föräldrarna över på skånska sidan.

Den där Anders Ståhle du hittat med fader Truls är nog en het kandidat som broder till Jon(as).

/Paul



 


2023-09-22, 18:22
Svar #8

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:27
    • Visa profil
Kan också lägga till att det finns en Johan Ståhle född 1688 i Eksjö som rider för Stora Slågarp i Månstorps kompani på Nr 112. Han blir korpral 1716 och avlider 1718 i Västra Alstad. En släkting? Ja, kanske.

/Paul

2023-09-22, 21:19
Svar #9

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Malmö Stadsarkiv förvarar Familjen Ståhles samling.
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/UyozO7Hjej0ZoSpOzxiFhR
Kanske där finns några guldkorn.

Något litet om Ståhle  kan läsas  tex här:
https://amwendel.com/timmergatan-min-plats-i-malmo/
och om fartygsförluster sid 458 ff här
http://media.elbogen.nu/2021/05/Minnen-från-Malmö.pdf

2023-09-23, 20:44
Svar #10

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Hej,
Ett väldigt stort tack för att jag fick ta del av bloggtexten om Petter Ståhle. Den var välskriven och informativ. Kände inte till något om existensen av danska kapare vid den här tiden. Att hans fartyg var oförsäkrade låter ju väldigt märkligt. Undrar om svärfaderns Mandorfs fartyg också var oförsäkrade?

När det gäller familjen Ståhles samling har jag öppnat länken men ”inget händer”. Vad gör jag för fel?!

Att man kan få hjälp så snabbt av andra medlemmar tycker jag är fantastiskt.

Vänligen,
Magnus Jonsson

2023-09-23, 21:11
Svar #11

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Det som händer när du öppnar länken till Ståhles samling är att
du kommer till posten i NAD (Nationell Arkivdatabas).
Själva samlingen får du ta del av  på Malmö Stadsarkiv. Den är inte digitaliserad.

2023-09-23, 21:22
Svar #12

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil

2023-09-28, 15:59
Svar #13

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Hej,
Stort tack Paul Bergström för svar/hjälp. 

Inser nu i efterhand att min iver och enfald ledde mig fel när det gäller Jonas Ståhles födelseort.

Såg nämligen att det fanns en Ståhle med förnamnet Jonas (TAB 11) och en Ståhle med förnamnen Anders  och Truls från Götheryd (TAB 15). Ryttmästare och hammarsmeder. Flera med samma förnamn som min morfars förfäder. Dvs Anders, Teodor, Jonas och Truls. En namne till min morfars släkting (Anders Pet(t)er Ståhle) som var borgmästare i Helsingborg.

Anledningen till att jag skrivit att Jonas Ståhle mönstrat i Södra Rörum  är för att en släktforskare skrivit detta. Trodde att han  menade Södra Rörums socken och att Sandby kompani huserade i Sandby i Södra Rörums relativa närhet.

Om jag inte missminner mig eldhärjades Södra Rörums by i början av 1800-talet och det mesta brann ner inklusive kyrkan och dess tillhörande byggnader. Min morfar har berättat för mig att han inte kommit längre än till en ryttmästare som levde i början på 1700-talet i Skåne. Detta pga någon byggnad som brunnit ner. Tänkte att det kanske var Södra Rörums kyrka med tillhörande byggnader han avsåg.

Det här om Tydinge och Östra Broby var nytt för mig. Antar att du hittat infon i Generalmönsterrullorna? 

Begreppet rotemästare var även det nytt för mig. Känner bara till att begreppet rote och rotesystemet användes i Stockholm under 1800-talet pga den stora inflyttningen till staden.

Johan Ståhle som du tar upp som är f 1688 i Eksjö skulle mycket väl kunna vara en släkting till min morfar Anders. Tack för tipset! Får dock ingen sökträff på honom när jag söker med hjälp av Riksarkivet eller FamilySearch. Vet inte vad jag gör för fel?

När det gäller Anders (son av Truls) står det att han föds i Götheryd 1726 och … Jonas Ståhle föddes ca 1698/1699. Det måste vara väldigt ovanligt att en storebror är  ca 28 år äldre. Ryttmästare vid Skånska kavalleriet är en dock en beröringspunkt. Om Truls (TAB 11) står det att han är född 1691 och var korporal och dog 1768. Dock har jag tyvärr missat att denne Anders (son av Truls) tillhör Kåseätten.

Sammanfattningsvis verkar det som namnen Anders, Teodor, Truls och Jonas är ganska vanligt förekommande namn bland min morfars förfäder. Yrket ryttmästare likaså. Det enda som jag egentligen ’vet” om Jonas Ståhles föräldrar är att de troligtvis är födda  1672 (far) resp 1670 (mor).

Vänligen,
Magnus Jonsson

PS 1. Vet att min mor pratar om en kvinna (dvs släkting till min morfar Anders Ståhle) som blev  gravid och därför tvingades flytta till Värmland under graviditeten.

Har läst om en Anders Kåse 1614-1676 (son av Truls) TAB 8 som  ”dömdes från livet för närmare bekantskap med Soldaten  Olof Jönssons hustru, Kjerstin  Nilsdotter, men fick 1672 nåd eftersom de förolämpade fälde förböner.” Det måste väl för övrigt ses som ett milt straff med dagens mått mätt?!

Tänk om Jonas Ståhles pappa är resultatet av Anders Kåses (se TAB 8) ”affär’ med Kjerstin Nilsdotter. I sådana fall var Jonas pappa resultatet av en utomäktenskaplig affär och att det var Kjerstin Nilsdotter som tvingades flytta till Värmland under graviditeten. Märkligt att min ordentlige morfar inte upptäckt det. Men det kanske var just det han upptäckte?!
 
Det kan också förklara varför en släktforskare som jag tror är släkt med Jonas Ståhle på långt håll bara skrivit när Jonas Ståhles föräldrar var födda (1672 resp 1670) men inte deras namn. Men det är möjligt att det är mer än långsökt.

PS2.
Bifogar TAB 1-18 Kåse (Svenska adelns ättartavlor)..

Hur/varför bytte personer efternamn från Kåse till Ståhle? Det finns nämligen exempel på det. Förstår inte en eventuell ”koppling” mellan efternamnen Kåse och Ståhle?

TAB 9
Axel (son af Anders), TAB 8 … Lefde utan tjenst. … Han och hans afkomlingar harva ej ännu till fullo styrkt sin  härkomst från adel. ätten Kåse.
Söner
Anders kallade sig Ståhle f 1683

Hur kunde det komma sig att de inte till fullo kunde styrka sin härkomst?

TAB 10
Anders kallade sig Ståhle (son av Axel, TAB 9), f 1683 24/5. Hammarsmed. Bortlade sitt adliga efternamn för fattigdoms skull. Gift med sin kusin Margareta Kåse…

Vad vann han/man på att byta efternamn till Ståhle? Var det så enkelt att byta efternamn på den tiden?

2023-09-28, 16:12
Svar #14

Utloggad Magnus Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:20
    • Visa profil
Bifogar TAB 8 (ätten Kåse)

2023-09-29, 15:01
Svar #15

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:27
    • Visa profil
Hej!

Jag har svårt att se att någon ättling från en adlig släkt börjar sin militära karriär som trosspojke. Kopplingen till släkten Kåse är med 99,9% säkerhet fel.

Det finns heller ingen källa som listar Jon(as) Ståhle som ryttmästare. Under stormakttiden var det vanligt att ryttmästare var högste officer i ett kompani och det var en grad förbehållet adeln.

Den Jon(as) Ståhle vi diskuterar här är inte adlig.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna