ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör jag!  (läst 120 gånger)

2023-08-17, 15:10
läst 120 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Hej! Min svärson hittade några gamla papper efter sin mor, han har aldrig sett dem tidigare och har ingen att fråga varför de fanns hos henne, han vet ingenting, hon bodde här i Skåne. Det handlar tydligen om en offentlig stämning  som är skickad till Hovrätten. Brevet är en avskrift och är daterad 6 juli 1824 och det handlar om Hampus Elof Mörner, det är skrivet efter hans död. Brevet är skrivet på tjockt papper och ett ser ut att ha varit vikt som ett kuvert och på det finns stämplar där jag kan tyda sigillum ???.Adressen på kuvertet är Kong.Majist. Rikets hovrätts? Skåne og Blekinge Christianstad och på andra sidan av kuvertet har 8-9 personer skrivit under. Inuti ligger ett brev som är undertecknat av en Chronheim och Gustaf Schone.  Jag har hittat hans bouppteckning och såg där att han var högt skuldsatt och till många olika personer så därför tänkte jag ,hade han ev skuld till någon av min svärsons anor. Detta är inte lätt att beskriva men hur går jag bäst vidare för att ev. få en förklaring?
Tack på förhand!
Mvh!
Majvi



2023-08-17, 16:19
Svar #1

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Eftersom det gör någon med namnet Mörner kanske du ska skicka frågan till Riddarhus genelogen Göran Mörner.




Ulla karin Alsvold

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna