ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips om soldaten och krigsfången Guttorm Algotsson?  (läst 115 gånger)

2023-08-16, 15:44
läst 115 gånger

Utloggad Tobias Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 00:04
    • Visa profil
Hej,

Jag undrar om någon har några tips om vidare sökning efter Guttorm Algotsson. Han dyker upp på Gubbegården 1703 och tolkar jag mantalslängden rätt var han gift 1704, änkling 1708 och omgift 1709. 1712 blir han soldat i Västgöta-Dals regemente och 1716 är han noterad som fången. Jag tror att han blev krigsfånge efter belägringen av Tönning. Han står skriven som fången 1716, 1717 och 1719. 1718 och 1720 står han bara som soldat. Efter 1720 hittar jag honom inte i mantalslängderna. Jag har letat efter honom i listan över krigsfångar som kom hem från Danmark 1719 utan att hitta honom. Kan han ha suttit fången i annat land, exempelvis Ryssland? Eller dog han i fångenskap, och finns det i så fall någon lista över de som gjort det?

I övrigt gissar jag att barnet Karin Guttarsdotter som dog på Gubbegården 1729 var hans dotter, och att Algot Guttarsson (ibland skriven som Andersson) som levde c. 1708-1775 kan ha varit hans son. Detta baserat på att jag inte hittat någon annan möjlig kandidat med namnet Guttorm/Guttar i socknen.

Kanske var "bondehustrun" Gunnela, 74 år, som dog på Gubbegården 1745 hans andra hustru. Hon dyker upp i mantalslängden 1721. Men detta är förstås mer spekulativt.

Är det någon annan som varit och tittat på dessa personer, eller har några tips på vart jag kan hitta mer information?

2023-08-18, 20:09
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:11
    • Visa profil
Han satt säkert i Danmark efter slaget vid Tönning, väldigt många gjorde det. Jag har själv en anfader som var soldat i en annan västgötsk socken som var bland dem. Han kom tillbaka någon gång mellan januari 1719 och februari 1720, men utan att jag hittat någon notis om det någonstans.
 
Det var nog väldigt få som trodde att dessa soldater skulle komma tillbaka, för bara i mitt lilla härad var det tre rättssaker där soldathustrur blivit med barn med andra män och ville bli officiellt skilda så de kunde gifta om sig. Rätten tyckte dock de gick lite väl snabbt fram, vilket skulle visa sig riktigt eftersom minst två av de tre kom tillbaka igen.
 
När soldaterna var fångna var roten tvungen att ordna fram en ersättare, så när de återkom hade de inget jobb längre. Åtminstone min anfader blev soldat för en annan rote där det råkade vara en ledig plats. Många gjorde nog så eftersom det var mycket stor efterfrågan på soldater vid denna tid. Du har ju tur att din anfader har ett ovanligt namn så kolla runt bland soldater i andra rotar i området.

2023-08-18, 20:24
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:11
    • Visa profil
Kollar man i den enda Generalmönsterrulla där jag ser Guttorm Algotsson nämnas, nämligen nummer 563, så är i princip alla i hans kompani antecknade som fångna, men inte var. Men kollar man på befälen så har många av dem "eskapperat ur danska fångenskapen" och hemkommit i oktober 1714. Och Västgöta-Dals regemente var ju ett av de som tvingades kapitulera. Jag tror det är mycket sannolikt att Guttorm Algotsson satt fången i Danmark. Krigsfångarna spreds ju ut på gårdarna och fick agera arbetskraft. Vissa gifte sig och blev kvar, men det var nog bara de som var ogifta från förut. Den danska kyrkan skulle nog ha åsikter om att viga någon som redan var gift med någon annan. Så om han inte dog i Danmark kom han nog tillbaka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna