ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krumelurer i vigselboken  (läst 124 gånger)

2023-08-12, 14:40
läst 124 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej!


Vad stor det före Anders Kjellströms namn i vigselboken Strängnäs lands- och stadsförsamlingar (D) EI:1 (1713-1823) Bild 101 (AID: v61763.b101, NAD: SE/ULA/11471). Han gifter om sig med sin piga Cajsa Jernberg 25 januari 1784 så det borde stå "borgaren och änkemannen", men jag får inte ihop det riktigt med den där "slängen" över e:et i "enkoman" ...


På förhand tack för hjälp med detta!


Hälsningar
Annette Ewald

2023-08-12, 14:47
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2023-08-12, 15:03
Svar #2

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Tack för bekräftelse, trodde som sagt det, men ... Hade hoppats att det skulle stå något annat. Tänker att han måste ha haft ett yrke också. Han kunde ju inte leva på bara sitt burskap, men källorna tiger ofta om sådant man skulle vilja veta.


/Annette

2023-08-12, 17:11
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1218
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:47
    • Visa profil
    • akewah.se
Troligen hade han ju ett yrke men den som hade pengar kunde betala för sitt burskap.

2023-08-12, 19:43
Svar #4

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil

Åke W:

Han hade inga pengar vad jag kan förstå. Enkel torparson från grannsocknen Fogdö. Inga andra yrkeserfarenheter än jordbruk heller såvitt jag kan utläsa av den forskning i husförhörslängder, födelseböcker, mantalsöcker och bouppteckningar jag gjort. Ett par år som dräng hos handelsmannen Jacob Liedmark och ett par år (också som dräng) hos boktryckare Rollin (eller Bollin) i Strängnäs. Det är ännu en gåta hur han kunde få det där burskapet!  Trodde länge att han gift sig till det eftersom första hustrun var borgardotter, men han vann burskapet före vigseln, så det kan knappast heller stämma. Jag tror börjar tro att han hade stor social kompetens och (medvetet) byggde ett starkt nätverk som hjälpte fram honom hos magistraten. Hittar ingenting om hans burskap i Strängnäs rådhusssrätt och magistrats domböcker heller för åren 1720-21, som är de som borde vara aktuella.


Nån som har har andra rimliga idéer - eller någon källa jag missat?


/Annette




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna