ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tobias Pettersson Pravitz d1729 Kristianstad  (läst 129 gånger)

2023-08-12, 12:14
läst 129 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3640
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:45
    • Visa profil
Jag tänkte svara på mitt eget inlägg från 2014 som finns här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=152.msg4504#msg4504

Men jag tyckte att Tobias Pettersson Pravitz förtjänade ett eget inlägg. Ser ut som om information har tagits och lagts in som sanning i geni (som egentligen bara var en fråga från min sida). Så ville kommentera det ifall fler kopierar.

Jag undrade då om en Mauritz Georg Pravitz (d1770 Bräkne-Hoby, ref i tidigare inlägg) var son till skomakaren Tobias Pettersson Pravitz i Kristianstad. Det var han förmodligen inte. Jag har inte hittat några källor som stödjer detta. Det finns en boupp efter Tobias Pettersson Pravitz:
Kristianstads rådhusrätt och magistrat (L) FIIb:29 (1724-1734) Bild 9230 / sid 916 (AID: v158161.b9230.s916, NAD: SE/LLA/10140)

Den nämner tre barn, klockaren i Dalby Petrus Pravitz, sockenskomakaren Tobias Pravitz i Hoby (Bräkne-Hoby) och Elna gift med Mårten Gisselsson i Ronneby.

Sen har jag lite nya frågor angående bouppteckningen jag refererade till:
Det finns brev skrivna av Petrus Pravitz. Jag har svårt att förstå innebörden av dessa och det är speciellt ett som är skrivet 1731 som börjar på s928 och framåt. Tycker den beskriver hans tidiga liv när hans mor dog och han fick bli klockare...? Någon som skulle kunna tolka lite?

Det finns även brev från sonen Tobias Pravitz. Antar att dessa är svar på Petrus brev (?). Verkar vara någonting med arvet efter deras far.

2023-08-15, 23:08
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Kristina!
 
Petrus Prawitz’ brev i faderns bouppteckning låter väldigt spännande, för i min forskning kring klockare i Lunds stift har jag ännu inte funnit några uppgifter alls angående hur han blev klockare och hamnade i Skåne (det äldsta spåret kommer från Lunds domkapitels arkiv 1721 3/5 och de utgående brevkoncepten i volym BI:31 som berättar att Petrus inledningsvis vägrade gifta sig med klockaränkan Catharina Pilo, trots att det ingick i överenskommelsen om klockartjänsten och trots att domkapitlet hade försökt övertala dem ”til wänlig förening, at sökia hwarannans bästa genom ett kiärligt hionelag tilsamman” och övervinna ”den på bäggie sidor emot hwarandra uppwuxna missförstånd och owilja). I skrivande stund har jag inte tillgång till volym FIIb:29, men så fort jag får möjlighet ska jag undersöka volymen och se om jag kan transkribera breven och publicera texten här i tråden.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-08-16, 17:34
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3640
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:45
    • Visa profil
Det är många sidor som ingår, men jag tackar så mycket om du har tid  :)

Borde öva mer med läsförståelsen själv.

Men om jag förstått rätt så finns det:
- Inventering gjord 15/1 1732 (baserad på den 4 sistlidna december?)
- Protokoll från 4/12 1731
- Brev från Petrus till sin bror Tobias daterat 28/2 1730
- Brev från Petrus till "kära moder" daterat 11/6 1731 (undrar om han kallade Helena moder?)
- Inventering gjord 12/10 1729
- Brev från Petrus till några personer jag inte kan läsa (bla borgmästaren?) och som jag tror han beskriver sin uppväxt i, daterat 17/12 1731
- Brev från Hans Lyckså daterat 7/1 1732
- Brev från Tobias Pravitz (sonen) daterat 12/1 1732
- Brev från Tobias Pravitz (sonen) daterat 18/12 1731
- Någonting som Helena undertecknat
- Sen något som intygar att Tobias blev till världen 1706

Som sagt mycket papper och jag förstår om det är för mycket begärt. Men jag är liksom du intresserad av familjebeskrivningarna. Om jag nu tolkat rätt att det finns det i breven.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna