ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Eckman född ca 1831  (läst 85 gånger)

2023-08-09, 16:08
läst 85 gånger

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:31
    • Visa profil
En tremännings son fick match (DNA) med en dam vid namn Linda Coughlin född Eckman. Hennes farfars farfar var Peter Eckman Födelse ca 1831 Giftermål apr 1853 Lancashire Mary Ann Rourke Död Efter 1854.
som far till Peter anges Hanzs Eckman.
[/size] Hon DNA-match med flera som är släkt med Hans Ekman.
[/size]
[/size]Jag håller på att utreda med hjälp av DNA mitt släktskap till Hans Ekman född 1805 i Gålsjö. En annan ana till Hans Ekman skriver:
[/size]
4322. Pehr Olof, född 27/2 1830 i Sånga. Han konfirmerades i Nora 1845. Omkring 1846 flyttade den övriga familjen till Högsjö medan Pehr Olof blev kvar på någon drängplats i Nora-bygden. Den 24/7 1848 återfinns han som inmönstrad kock på skonaren Petrus i Härnösands sjömanshus, men finns inte med som inmönstrad vid något senare tillfälle fram till 1851. den muntliga släkttraditionen säger att han blev mördad i Härnö­sands hamnkvarter i någon slags hämndaktion. Han var stor och stark och hade retat någon som organiserat ett bakhåll vid vilket han helt enkelt stacks ner bakifrån. Detta torde ha hänt någon gång 1848-50.
Han blev således 18-20 år gammal. Tyvärr har morduppgiftema inte gått att verifiera.


Nu undrar jag över vad det finns för möjlighet att se om Per Olof och Peter kan vara samma person. Jag antar att det inte finns kyrkböcker. Tacksam för alla tips.
[/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna