ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: F:5 (1862-1894) bild 100 nr 56. Onumrerat.  (läst 103 gånger)

2023-08-07, 17:33
läst 103 gånger

Utloggad Anita Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:46
    • Visa profil
Jag har skrivit tidigare och frågat vad Arb. AKS? betyder och fått svaret att det står HB och betyder att han äger en hel bibel. De flesta ägde tydligen bara Nya testamentet. Nu ställer jag mig frågande till om det kan stämma. När Anders dör anges han vara son till Arb. ARS (tror jag)och hustrun Anna Olsdotter. Det verkar vara en underlig uppgift i sammanhanget. Men jag kan förstås ha fel. Det står dessutom att han är född i Bergshyttan, i födelseboken står det Sonbo. Man kan väl bara anta att det var Sonbo ägor eftersom hans föräldrar bodde där. I Bergshyttan har han en farbror Petters Olof Persson. Född på Döllas gården i Malung.
Det finns också en anteckning snett över hans onumrerade dödsnotis som jag inte kan tyda.
Det här är tydligen i en brytningstid då bondsöner uppifrån Dalarna fick ge sig av neråt landet för att få arbete. De verkar vara skrivna i hemsocknen ganska länge innan de blir bofasta i sin nya socken. Barnen anges vara födda i hemsocknen men finns inte i Födelseboken i hemsocknen. Det här gäller Malung och dom kanske hade en slarvig präst just då.
Mvh
Anita Fagerberg
anita.fagerberg@ownit.nu

2023-08-07, 17:56
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22003
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 15:30
    • Visa profil

Det är faderns initialer APS – Anders PersSon.
Hälsar vänligen
Maud

2023-08-07, 18:05
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22003
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 15:30
    • Visa profil
Anteckningen snett över hans dödsnotis, Höstetinget, markerar hur långt man kommit med inrapporteringen av socknens dödsfall.
Hälsar vänligen
Maud

2023-08-08, 08:51
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22003
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 15:30
    • Visa profil
Vad gäller din tidigare fråga om anteckningen i Folkärna AI:17b sid 355 har du fått korrekt svar – HB står det på Anders Perssons rad i kolumnen Anmärkningar
https://forum.rotter.se/index.php?topic=194080.msg1654875#msg1654875

Sonen Anders Andersson har på sid 365 i samma hfl en notering i kolumnen Föräldrar och där, liksom i hans dödsnotis, står Arb. APS – arbetaren Anders PersSon.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna