ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Andersson, Bromåla  (läst 52 gånger)

2023-08-07, 11:44
läst 52 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej,
jag har haft Per uppe tidigare, men har kommit tillbaka till honom och tycker att det är något i tidsföljden som inte stämmer.
Per finns nämnd i olika protokoll 1675 och i ett mål anges han 1675, som 74 år. Detta skulle ge att han var född 1601.
Han skulle ha övertagit hemmanet 1644 av sin mor.
Andra uppgifter på nätet säger att han skulle varit född runt 1634. Misstänker att det är Per Andersson, död 1706 och vid en ålder av 72 år.
Denne Per Andersson står endast Augerum som ort. Tidsföljden är rimlig här men ortsuppgiften känns vag.
Hustrun är Sissa enligt mantalslängd. Sissa Hansdotter begravs 1702, 70 år gammal.
I Mantalslängderna, mycket spridda år, så finns Per Andersson angiven fram till 1674. 1684 är det änkan Sissa. Härav drar jag slutsatsen att Per dör mellan 1675 och 1684.
1659 års Mantalslängd anger Per Andersson och Hans Persson m hustrur. Är Hans Persson son till Per? Känns ju rimligt.
Hans Persson finns med i Mantalslängderna fram till runt 1711, sista åren som änkling. Dör i april 1735, 83 år gammal. Han skulle alltså vara född runt 1652.
1659 är han gift och står för halva Bromåla, 7 år gammal. Lite orimligt.
Sonen Anders Persson, som är min ana, dör år 1733, då 62 år gammal. Han skulle vara född 1671 och fadern då 70 år.
1698 nämns Anders Persson, ogift, för Bromåla. Att han o Hans, som bröder delar gården, var väl ganska vanligt på den tiden?
1699 gifter sig Anders med Ingrid Åkesdotter ifrån Stubbetorp. Här anges att bådas föräldrar finns i pastoratet och att de bosätter sig i Bromåla.
Lever Anders far Per 1699?
Har en känsla för att det finns dubbla Per Andersson? Dubbla Hans Persson och vilka är släkt med vem.


Tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut hur det hänger ihop.
Mvh
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna