ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrera under falska uppgifter?  (läst 156 gånger)

2023-08-04, 13:46
läst 156 gånger

Utloggad Therese Grass

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 19:22
    • Visa profil
Hej!

Jag har, som många andra, en släkting som hamnade i boken över obefintliga och som sedan blev kvar där. Ryktet som alltid florerat i min släkt är att han en dag skulle gå ut och hugga ved och sedan försvann till Amerika. Detta skedde 1916. Jag har letat i passagerarlistor över emigranter men hittar ingen som matchar. Hände det att människor reste under falska uppgifter? Eller kan jag snart räkna med att han faktiskt inte tog sig över till Amerika utan försvann på annat sätt? (Han var ändå närmare 60 år när detta skulle ha skett)

Tack på förhand!
//Therese

2023-08-04, 23:49
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
En släkting till mig, en halvbror till min mors farfar, sades ryktesvis inom släkten ha försvunnit spårlöst med ett teatersällskap till Amerika runt 1910. Född och uppväxt inom Stockholms stad kunde han följas i källorna fram till 1914 då han skrevs över till boken över obefintliga. Av ren tillfällighet hittade jag honom som död 1939 i Göteborg och begravd i Foss församling (3 mil NV om Uddevalla) i Västergörland. Jag tyder detta som att han förmodligen tänkte sig utvandra till Amerika och tog sig till Göteborg där båtarna avgick, men sedan av okänd anledning blev kvar i västra Sverige. Kanske hittade han kärleken och valde att stanna, kanske var det av annan anledning, jag vet inte.

Kan hända din släkting hamnat i liknande situation som min släkting och av okänd anledning blev kvar i Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna