ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bromboda  (läst 667 gånger)

2023-08-04, 13:18
läst 667 gånger

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
En fortsättning på den diskussion om Bromboda som tagit sin början här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=193866.0
Den har hittills mest handlat om perioden från slutet av 1600-talet till ett antal år efter pesten.

Några av frågorna som kommit upp:
Vem var Sven Tyggessons dotter Britta gift med?
Vem var Måns Larssons hustru? Hette hon Gertrud och var dotter till Olof Nilsson, eller kan hon ha varit Britta?
Vad hette Per Svenssons hustru, Gertrud eller Maria Hindriksdotter?
Vem var Per Thorsson, som var gift med Britta Månsdotter från Alsjökulla och bonde i Bromboda några år på 1710-talet?

Senaste posten i ämnet:

Om Måns Larssons hustru i Bromboda hette Gertrud bör Britta Svensdotter i Bromboda varit gift med någon, som åren 1705-1712 inte finns med i mantalslängderna.


Per Svenssons hustru i Bromboda kallas i vigselnotisen 1704 i Vissefjärda för Maria Hindriksdotter, men hette nog Gertrud Hindriksdotter. Detta framgår bl.a. av ett mål 1712 i Södra Möre dombok och vid denna tid var både Per och Gertrud döda. ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAABA:377 (1712) Bild: 3690


Jag fortsätter gärna diskussionen kring dessa personer, men kanske bör vi föra den under en ny rubrik, t.ex. "Bromboda".

Hälsningar
Marie




2023-08-05, 22:44
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil

Jag har inte tidigare forskat så mycket om människorna i Bromboda och har flera frågor än svar.


Apropå Britta Svensdotter (ca 1675-1735) i Bromboda finns i Vissefjärda kyrkoräkenskaper 6/3 1692 en inkomst redovisad i samband med kyrkogång för hustrun Britta i Bromboda: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0071720_00026


1706 var hustrun Gertrud i Bromboda dopvittne när Måns i Bromboda döpte dottern Ingrid.
Kanske var denna Gertrud Per Svenssons hustru.


Under andra halvan av 1600-talet finns i längderna bonden Olof Nilsson i Bromboda.
Vad är känt om honom och hans familj?


1711 begravdes hustrun Ingeborg i Bromboda, 70 år gammal. Enligt en del släktforskare skulle hon ha hetat Johansdotter och varit gift med bonden Sven Tyggesson (ca 1640-1708) i Bromboda.
Vilka belägg finns för detta?


28/11 1712 vigdes i Vissefjärda änklingen Måns Gummesson i Bromboda med hustrun (änkan) Britta Gummesdotter i Bamsekulla, Vissefjärda. De bodde sedan i Bamsekulla.
Vem var Måns Gummesson gift med tidigare och vilken anknytning hade han till Bromboda?


Kanske vet någon något mera om följande personer, som var bosatta i Bromboda och är noterade i begravningslängden:
1700 Sissa
1701 Karin Svensdotter, 40 år
1704 Mariadotter (är osäker på efternamnet), 70 år
1705 hustrun Karin, …ens (Vems?) hustru, 66 år
1710 Tygge, 52 år
1721 gamla pigan Elin Tyggesdotter, 57 år

2023-08-06, 23:13
Svar #2

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Jörgen,

Sedan sist har jag läst igenom mina gamla sammanställningar och hypoteser kring Bromboda. I den förra tråden skrev jag att Bromboda var lite av en vit fläck på min Vissefjärda-karta, men det är inte helt sant, för jag har skrivit ner funderingar i relation till mantalslängden där. Ett bekymmer har naturligtvis varit just Britta Svensdotter, eftersom hon var den enda av Sven Tyggessons barn som bevisligen levat till vuxen ålder, men utan att lämna några säkra spår efter sig i mantalslängderna.

Sannolikt var hon då gift 1692, eftersom hon fick barn vid denna tid (tyvärr verkar kyrkoarkiven på SVAR vara ur funktion idag, jag får bara dysfunktionella länkar som säger att IT-avdelningen undersöker felet).

Brita i Bromoda var även dopvittne:
 1699 när Per i Baggetånga döpte sin dotter Ingelöf. Övriga vittnen Johan i Emmabo Per i Bockabo Elin i Bockabo
1702 när Johan Svensson i Kulla döper sin dotter Valborg övriga: Per i Bamsekulla, Per Tyggesson i Backabo, Matthis i Kulla, Ingeborg Svensdotter i Förlångsö och Gertrud i Bromboda (här borde Gertrud vara Måns hustru, för Gertrud Svensdotter var ännu ogift och borde stått som piga, medan Per Svensson ännu ej gift sig med Gertrud Hindriksdotter)
1703 när båtsm Johan Carsson i Udden döper sin son Carl. Övriga: Per i Baggetånga (jfr ovan 1699), dräng Sven Larsson Prästgården, hustru Kirstin i Udden, pigan Kirstin i Udden, Kirstin i Prästgården
1703 när Jon (Trulsson) i Brombo döper dottern Ingeborg. Övriga: Sven i Gajemåla, Hindrik i Nickamåla, Oluf i Parismåla, h Karin i Parismåla
1705 när Per Svensson i Bromboda får sonen Per. Övriga: Gumme Larsson i Medlen, Ingel Svensson  i Fiddekulla, Gertrud Hemmingsdotter i Fiddekulla
1706 när Jon Trulsson i Bromboda döper sonen Truls. Övriga Måns Trulsson Parismåla, Hindrik i Nickamåla, hust Ingrid i Parismåla
1709 när Anders Muhlenberg i Bromboda döper dottern Gertrud. Övriga: Jon Larsson Bändemåla, Marta Bromboda
Efter 1712 är väl troligen hustru Brita i Bromboda liktydigt med Brita Månsdotter.

De resonemang jag har gjort har delvis grundat sig på en korrespondens mellan min släktforskande mamma Ingrid Petersson och Vissefjärdaforskaren Herbert Jonsson. Nu har jag åkt ut till min stuga, och deras korrespondens finns där hemma, så när jag väl är hemma igen kanske jag  kan tillägga mera. Nu får jag använda mig av de noteringar jag har i mitt släktforskningsarkiv i datorn.

Olof Nilsson:

Var bonde i Bromboda ca 1648-1698
Sannolikt gift minst 2 gånger
1) ca 1646 med Bodill ?Tyggesdotter?, d mellan 1655 och 1660 i Bromboda
2) efter 1655 med N N
3) möjligen efter 1682 med N N
Följande kända barn:

Malin Olofsdotter f ca 1656, d 1704 i Emmabo, g m
1) Jöns Assarsson från Rukebo, f före 1645, mördad 1682, paret bosatt i Bönemåla
2) Johan Jonsson f ca 1656 d 1716, paret bosatt i Emmabo

Gertrud Olofsdotter f ca 1670 d 1712, g m Måns Larsson från Brändemåla, paret bosatt i Bromboda

Karin Olofsdotter f före 1685 i Bromboda, g 1697 m Jon Trulsson från Parismåla, paret bosatt i Bromboda 1697-1731, därefter torpare i Bockabo


Angående Olofs hustru Botil hittade jag noteringar som jag gjort för några år sedan och sedan glömt bort. Om det jag skriver nedan har någon rim och reson kan knappast Britta Svensdotter ha gift sig med den åldrade Olof, vilket jag framförde som ett hugskott i den tidigare tråden.

Det här är vad jag har noterat:
Herbert Jonsson menade att Botil var dotter till Tygge Svensson. Men jag är tveksam till detta.
Eftersom jag har mycket stor respekt för Herberts kunnande tar det emot att gå emot hans hypoteser, men jag vill ändå presentera en alternativ teori, baserad på mantalslängderna och på ett mål vid Södra Möres Häradsrätt 1649-01-29.

Herbert menade att Tygge Svensson var gift med en person vid namn Cecilia, som förekommer i mantalslängden som fattighjon 1655. Enligt min hypotes är detta fel, och hon var en annan person som tillfälligt bodde i Bromboda.

Om man tittar i mantalslängderna så dör Tygge ca 1642. 1644-1645 drivs gården av Änkan.
1646 har man i mantalslängden strukit över ordet Änkan och ersatt detta med Olof i Brombo.

Jag tror att Botil i själva verket var Tygges änka, och det grundar jag på detta:

Redan 1648 har Olof i Brombo en dotter omnämnd i mantalslängden, dvs en flicka som är minst 12-15 år. Detsamma gäller 1649. 1655 finns där även en son, och nu noteras att hustrun är åldrig.
Sedan är det ett glapp i mantalslängderna, och 1660 är gården delad mellan Olof i Brombo och Sven Tyggesson. Olofs hustru omnämns inte längre som åldrig.
Enligt min hypotes skulle Sven Tyggesson alltså vara son till Tygge Svensson, men även styvson till Olof Nilsson. Han är då den son som omnämns i mantalslängden 1655.

Tittar man på Olofs döttrar i sammanställningen så verkar de ha fötts efter 1655. Jag skulle alltså tro att den åldriga hustrun dött i glappet mellan längderna, och att Olof gifter om sig. Möjligen/troligen dör hustru nr 2 runt 1682, för då är Olof singel igen fram till 1685.

År 1649, året efter att Olofs dotter omnämns i mantalslängden, dör rättaren Assar Jönsson i Rukebo under olyckliga omständigheter som startar i samband med att Olof och Botil håller bröllop för sin dotter. Här följer ett citat ur den texten:

1. Examinerades Oluf Nilsson i Bromboda hwilken efther aflagd Eedh sanfärderligen witnade Nämbl. Den 2 Julij 1648 hölt iag ett bröllopp, och hade hoos mig mina goda wänner. Och efther be.de Per Gertonssons hustru och min hustru woro någott skylde derföre han obuden kom till oss och tillijka medh flere som budne woro, bleff inbuden, samma afton kom be.de Assar Jönsson, Hans Tysk och Sone i Bredasiöö dijt obudet, och efther de woro mina gode wänner, budh iagh in dhem - Tå omsijder blef Kyrkioherden Hr Nils och Per Gertonsson sigh emellan ordkastandes eller Lijfligt trätandes; då sade Assar till Per Gertonsson hwad will tu här och Skoijade på honom. Per Gertonsson sade, Låth blijfwa mig, Iagh hafwe Inthett biedt för tigh. Då kastade Assar åt honom en talrik och träfte honom inthet, och wille åth honom medh en Knif. Och Per Gertonson badh Sone i Breasiö hiälpa sigh uth oskadder hwilket och skedde, och omsijder badh min hustru Bodill honom och några flere, gå in i andra stugan, och när de der en stundh suttitt och woro glade, badh iagh dem gå in i andra stugan igen och sitta till hoopa, hwad mera för eller sedan skedde weet iag inthet...

Här ovan framgår a) att Olofs fru heter Botill och b) att Olof håller bröllop, troligen för den vuxna (styv)dottern som finns i mantalslängden 1648-1649.

Som sagt, detta är bara min alternativa hypotes, och jag hyser stor respekt för Herberts teori.

Tygge Svensson bör rimligtvis ha varit son till bonden Sven Påfwelsson, som brukade gården före honom. Detta menade även Herbert Jonsson. Svens fulla namn finns bl a i landskapslängden för 1606 – han verkar ha varit bonde i Bromboda redan före 1600, och han försvinner ur längderna efter 1627, då han ersätts av Tygge.

- Marie

2023-08-06, 23:15
Svar #3

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
(fortsättning på föregående post):


Även jag har Ingeborg Johansdotter som hustru till Sven Tyggesson. Jag har tidigare nämnd korrespondens mellan min mor och Herbert som källa, utan några ytterligare noteringar. Jag ska kika när jag kommer hem.

Sven Tyggesson döper ju en dotter till Ingeborg, men ingen av hans kända barn fick döttrar efter Ingeborg Johansdotters död, så det går inte att stärka hypotesen därigenom.

Teoretiskt skulle hon ju även kunna vara Olof Nilssons hustru nr 3. För gift var hon ju.

Jag vet inte vem den änklingen Måns Gummesson var som gifte sig med änkan Brita Gummesdotter i Bamsekulla. Paret fick ju inga barn tillsammans, och någon Måns Gummesson förekommer inte heller som far till något annat barn före 1713.

Brita Gummesdotter kom i alla händelser från Kimbramåla, Vissefjärda, och var del av bonden Gumme Jonssons omfångsrika barnaskara. Gumme Jonssons släkt kom från Krysseboda i Algutsboda. Hon hade tidigare varit gift med Håkan Persson i Bamsekulla, som dog 1708-02-23.

Jag vet inget specifikt om personerna du nämner i dödboken.

1700 Sissa – vet ej
1701 Karin Svensdotter, 40 år – Skulle åldersmässigt kunna vara syster till Sven Tyggessons barn. Han har i och för sig redan en annan dotter som heter Karin, som är gift i Alsjökulla, men det var ju inte helt ovanligt att två syskon fick samma namn.
1704 Maria, 70 år – tror att hon heter Tufvesdotter i dödboken. Ser inte ut som Tyggesdotter
1705 hustru Karin, 66 år, kan absolut inte tyda vems hustru hon är.
1710 Tygge – Sven Tyggesson har ju inte döpt någon känd son till Tygge, vilket han ”borde” ha gjort. Kanske detta är hans son? Kanske denne har något handikapp som gjort honom oförmögen att  ta över en del av gården? Bara gissningar…
1721 gamla pigan Elin Tyggesdotter – ja, hur kan det hänga ihop?? Om hon är dotter till gamle Tygge måste ju prästen gjort en felberäkning på åtskilliga år. 57 år vid sin död innebär ju född 1664, och då hade Tygge redan varit död i 20 år.

- Marie

2023-08-07, 14:58
Svar #4

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil

Stort tack för alla uppgifter, Marie!


Med ledning av de noteringar du redovisar tycker jag också det verkar troligt att Olof Nilsson gifte sig med Tygge Svenssons änka Botil i Bromboda.


1697 var Gertrud Svensdotter i Bromboda dopvittne hos Jöns (Nilsson) i Törsbo och 1701 var Gertrud i Bromboda dopvittne hos båtsmannen Måns Danielsson Bruman i Bönemåla.


Pigan i Bromboda Gertrud Svensdotter vigdes 1712 i Vissefjärda med änklingen i Andersmåla, Vissefjärda Frans Andersson (ca 1650-1715).
Vad hände med Gertrud efter Frans Anderssons död?


Ytterligare några personer i Bromboda noterade i begravningslängden:
1704 Olof Andersson, 83 år
Under pesttiden (1711) ”några barn och Svens änka”. Kan det vara Sven Tyggessons änka?
Anteckningen finns i Vissefjärda C:1, sidan 177, rad 9.


Alla i byn boende finns av olika anledningar inte med i mantalslängderna, och det gör det vanskligt att draga säkra slutsatser.


2023-08-08, 00:00
Svar #5

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,

Vad gott att höra att du tycker mitt resonemang om Tygge Svenssons änka verkar hålla.

Eftersom det står Svens hustru i Brombo om en kvinna som dör ca 1711 så känns det ju logiskt att  detta handlar om den hustru Ingeborg som dör just 1711. Men Johansdotter vet jag fortfarande inte var det kommer ifrån. Kanske omnämns hon, eller en svärfar Johan, i en dombok?

Jag var hemma en sväng idag och bläddrade i min mors släktforskningspärmar. Där hittade jag en sammanställning av brukare som Herbert Jonsson ställt samman för Bromboda, en lista som sträcker sig ända tillbaka till 1540-talet. Här omnämns Sven Tyggessons hustru som Ingeborg Johansdotter, men det finns ingen förklaring till hur han fått fram det efternamnet.
I övrigt omfattar listan följande brukare före jordeböckerna och landskapshandlingarnas tid (årtalen är ungefärliga, de representeras endast av streck för varje 10-årtal):

1540 - Änkan Kerstin
1550 - Länsman Pär Nielsson
1570 - Länsman Tygge
1585 - Länsman Per Jönsson
1592 - Länsman Anders Håkansson
1598 - Sven Påfwelsson
1627 - Tygge Swensson
etc.

Gertrud Svensdotter var dopvittne hos Jöns Nilsson under hans första gifte. Tyvärr vet jag inte riktigt vem han var, och inte heller vem hans första fru var. En ganska vild gissning är att hon skulle kunna heta Carlsdotter och vara dotter till en Carl Persson i hans första äktenskap. Denne Carl gifte sig sedermera med Kerstin Mattisdotter ifrån Parismåla (vars far kom från Törsbo), och de bodde i Törsbo men fick inga barn tillsammans.

I sitt andra gifte bör Jöns ha varit gift med Gertrud Staffansdotter, dotter till Staffan Persson och Ingegärd Persdotter från Ingemundebo Östregård. Men då var ju inte Gertrud i Bromboda dopvittne...

Jag vet inte vad det blev av Gertrud efter makens död, bara att hon fortfarande bodde i Andersmåla när svågern Nils Månsson gjorde gårdsaffärer med henne 1715. Jag kan vare sig hitta någon vigsel eller när hon dog. Det verkar inte heller som om hon och Frantz fick några barn. De var ju bara gifta i ett par år innan han dog (han var gift två gånger innan)

Förresten, en parentes angående Andersmåla. Frants son Per Frantsson verkar ha dött under pesten, och näste bonde, Staffan Svensson, gifte sig med en änka från Medlen och flyttade till gården. Det verkar som om han har en koppling Husgöl i Fridlevstad. Av dopvittnen att döma verkar han ha haft två systrar, Elsa och Märta, som gifte sig med Anders Persson resp Sven Persson Husberg i Husgöl, så någon koppling verkar där finnas. Känner du, som är hemmastad i Fridlevstad, till dessa personer?

Jag tittade lite efter andra Tyggar, eftersom namnet ju är så pass ovanligt, och hittade följande i Vissefjärda (som inte dött som spädbarn) från ungefär samma tid som Tygge i Bromboda:
Tygge Persson, död 1701 i Backabo, 66 år
Tygge Gummesson, död 1741 i Hällasjömåla, 84 år gammal
Tygge Persson, död 1748 i Medlen, 78 år gammal
Tygge Svensson, död 1763 i Backabo, 54 år

De småbarn som hetat Tygge har haft direkt koppling till någon av ovanstående.

I närliggande Torhults rote i Torsås hittar jag
Tygge Sunesson f ca 1650 i Skruvemåla
Tygge Persson f 1694 i Torhult

Jag hittar inga Tyggar i Stig Carlssons sammanställningar för LJuder och Långasjö, men i KGF hittar jag däremot
Tygge Persson död 1747 i Ålebäcksås, Ljuder

Olof Andersson d 1704 har jag inte stött på förrän nu. De enstaka dödnotiserna på sid 109 i Vissefjärda C:1 har tydligen missats plf, åtminstone finns inte Olof med på den skivan.

Jo, det är mycket information som man aldrig får fram av mantalslängderna, särskilt inte av de riktigt gamla. En del år saknas ju dessutom längderna, och man har bara jordeboken, med ännu mindre information, att tillgå. Trots det så tycker jag att jordeböckerna ofta ger minst lika mycket som tidiga husförhörslängder (om man nu inte är ute efter namn på hustrur, förstås, för de står ju sällan med).

Jag noterar att båtsmannen Per (Olofsson) Swahn försvinner ur rullorna ca 1712. Det var ju inte ovanligt att bonddöttrar gifte sig med byns båtsman (eller att bonddotterns man blev båtsman i byn). Kanske är det han som var Brittas make, som borde vara död 1715?

Hälsningar
Marie


2023-08-08, 11:59
Svar #6

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil

Hustrun Ingeborg i Bromboda begravdes 30/4 1711, medan Svens änka i Bromboda finns med bland de senare uppräknade pestoffren.
Det borde väl innebära att det handlar om två olika personer(?).


Göran Johansson har här på forumet visat att Sven Tyggesson i Bromboda sannolikt var svärson till kyrkoherden i Vissefjärda Johannes Simonis (d. 1640).
Varifrån uppgiften om att Sven Tyggessons hustru skulle ha hetat Ingeborg Johansdotter kommer, vet jag inte.
Här är några av Görans inlägg om detta:
Särskilda ämnen & övrigt →Läshjälp →Övrigt →04) Brev m. m. - 1700-talet →Begreppet måg m.m. https://forum.rotter.se/index.php?topic=123387.msg1269418#msg1269418
Vissefjärda →Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-10 https://forum.rotter.se/index.php?topic=24092.msg404589#msg404589


Jo, jag känner till Staffan Svensson i Andersmåla och hans förmodade systrar, men inte deras ursprung.

2023-08-08, 12:41
Svar #7

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Oj, det var intressanta uppgifter! Ja, Görans inlägg förklarar ju varför Sven Tyggessons hustru borde heta Johansdotter, eller Johannesdotter. Jag håller med dig angående Ingeborg - måste medge att jag inte läste den fulla texten om pestoffren igår, men nu när jag har gjort det så kan jag inte annat än hålla med dig om att Svens hustru och Ingeborg sannolikt är olika personer.

Björketorpsbrevet är ju från 1660-talet, men även om det inte är helt relevant i sammanhanget så noterade jag att Måns Larsson i Bromboda vid två tillfällen, 1697 - dotter Gertrud, 1699 - dotter Ingrid, hade dopvittnen från Björketorp, i det första fallet Ingeborg i Björketorp, i det andra fallet Kirstin i Björketorp. Två andra Larssöner, Sune i Vastansmåla och Gumme i Medlen, har också dopvittnen från Björketorp vid ungefär samma tid. I Sunes fall Gertrud, i Gummes fall Elisabeth och Lisken.
Gumme i Medlen och Måns i Bromboda torde väl vara bröder, enligt mina noteringar båda troligen söner till Lars Gummesson i Brändemåla, men Sune Larsson i Vastansmåla är jag inte närmare "bekant" med. Jag har trott att han var släkt med folket i Krukö och med kopplingar till Kåraböket. Han döpte tre barn i Vissefjärda, och de har vittnen från Krukö, Muggetorp, Yasjömåla, Lekaremåla och Kyrkeby. Sissa 1697-01-10, Gunnil 1698-08-07, Marja 1702-04-13.

Ja, detta var väl något av en parentes till ämnet.

Nu måste jag tyvärr rusa, och jag har inte hunnit läsa de länkarna du gav mig ordentligt. Ska göra det senare idag.

- Marie

2023-08-16, 10:42
Svar #8

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:02
    • Visa profil
Hej,

Angående utvikning om Andersmåla. Jag har inte hunnit forskat färdigt om Staffan Svensson (som är min anfader) och har inga föräldrar till honom ännu. Men han delar efternamn med Elsa Svensdotter som ska vara född 1686/87 i Tibbamåla i Rödeby socken och död 4 mar 1759 i Husgöl, Fridlevstad socken. Gift 29 jan 1716 med Anders Persson (26 jan 1679, Husgöl, Fridlevstad - 15 feb 1762, Husgöl, Fridlevstad). Om dessa är syskon så har jag hittat Staffans föräldrar. Tidigare har jag noterat att Staffan har en syster Märta som i mar 1717 i Vissefjärda gifter sig med båtsman Sven Persson Grimberg från Grimsgöl Långasjö. Kanske byter han båtsmansställe och namn. Har också noterat en möjlig syster Elin Svensdotter (född cirka 1670) och gift med Nils Gummesson och sedan omgift 19 dec 1697 med Per Fransson.

/
Henrik


Förresten, en parentes angående Andersmåla. Frants son Per Frantsson verkar ha dött under pesten, och näste bonde, Staffan Svensson, gifte sig med en änka från Medlen och flyttade till gården. Det verkar som om han har en koppling Husgöl i Fridlevstad. Av dopvittnen att döma verkar han ha haft två systrar, Elsa och Märta, som gifte sig med Anders Persson resp Sven Persson Husberg i Husgöl, så någon koppling verkar där finnas. Känner du, som är hemmastad i Fridlevstad, till dessa personer?


2023-08-17, 06:54
Svar #9

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Elsa Svensdotter är inte född i Tibbamåla.
Mvh Arne Sörlöv

2023-08-17, 11:01
Svar #10

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:02
    • Visa profil
Tack Arne. Uppgifterna om Elsa är andrahandsuppgifter. Men det föds ett barn med fader Sven Nilsson i Tibbamåla detta datum även om barnets namn är svårt att utläsa. Rödeby (K) CI:2 (1682-1700) Bild: 610 Sida: 111. Och de är gifta i Fridlevstad 1716: Fridlevstad (K) CI:3 (1696-1765) Bild: 150 Sida: 13

Elsa Svensdotter är inte född i Tibbamåla.
Mvh Arne Sörlöv

2023-08-17, 14:52
Svar #11

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil

1714 var hustrun Britta Månsdotter i Bromboda dopvittne när Sven Månsson och Karin Månsdotter i Gusemåla döpte sin son.
Britta var gift med bonden Per Torsson i Bromboda och syster till barnets mor.


I Södra Möre dombok 1714 omtalas att Måns Gummesson i Bamsekulla hade av änkan Britta Svensdotter i Bromboda som lån fråntagit en oxe, som betalning för de pengar han utlagt för henne såsom utlagor.
Måns skulle återgiva henne oxen och betala böter.
ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAABA:441 (1714) Bild: 3620


När Zakris Danielsson och Maria Mattisdotter i Bromboda 1704 döpte dottern Kerstin, står bl.a. en Annika i Bromboda som dopvittne.


1708 anges en hustru Kerstin i Bromboda som dopvittne, när Måns (Larsson) i Bromboda döpte sitt barn.


Jon Johansson (ca 1688-1748), son till Sven Tyggessons i Bromboda son Johan Svensson (ca 1656-1746) i Bönemåla, gifte sig 1712 i Vissefjärda med bonden Per Franssons änka Sissa Börjesdotter (ca 1673-1741) i Andersmåla.
Jon och Sissa bodde efter giftermålet några år i Andersmåla, innan de flyttade till en gård i Bromboda. De flyttade senare vidare till Bönemåla.


Till Marie Petersson Engnell:
30/7 2023 skrev du under Vissefjärda →Nils Månsson Bungamåla, dotter Elin Nilsdotter https://forum.rotter.se/index.php?topic=193866.msg1654324#msg1654324 om Måns Nilsson (ca 1645-1727) i Alsjökulla att han ”var gift två gånger, dels med en Ingrid Svensdotter, som dog i Alsjökulla ca 1685, dels med Karin Svensdotter från Bromboda (dotter till Sven Tyggesson)”.
Varifrån kommer uppgifterna om Måns Nilssons första hustru?


2023-08-27, 14:52
Svar #12

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil

Till Marie Petersson Engnell:
30/7 2023 skrev du under Vissefjärda →Nils Månsson Bungamåla, dotter Elin Nilsdotter https://forum.rotter.se/index.php?topic=193866.msg1654324#msg1654324 om Måns Nilsson (ca 1645-1727) i Alsjökulla att han ”var gift två gånger, dels med en Ingrid Svensdotter, som dog i Alsjökulla ca 1685, dels med Karin Svensdotter från Bromboda (dotter till Sven Tyggesson)”.
Varifrån kommer uppgifterna om Måns Nilssons första hustru?

Hej,
Jag är fortfarande ute i min stuga, där jag inte har tillgång till pärmmaterialet hemifrån. Jag har inte skrivit in i mitt släktforskningsprogram var jag hittat namnet Ingrid. Däremot vet jag att även Eivor Johansson och Lena Nilsson fann samma förnamn på Måns Nilssons första hustru när de skrev om Alsöjkulla i hembygdsboken "I Dackebygd" 1991, så namnet bör finnas dokumenterat någonstans. Dock inte i mantalslängderna, så mycket vet jag. När det gäller Svensdotter som efternamn har jag däremot gjort en notering om att det är Göran Johansson som påstår detta i den brevdiskussion med min mor och Herbert Johnsson. Jag har också noterat att jag inte själv har kunnat belägga det.


2023-08-27, 17:37
Svar #13

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil

1714 var hustrun Britta Månsdotter i Bromboda dopvittne när Sven Månsson och Karin Månsdotter i Gusemåla döpte sin son.
Britta var gift med bonden Per Torsson i Bromboda och syster till barnets mor.


I Södra Möre dombok 1714 omtalas att Måns Gummesson i Bamsekulla hade av änkan Britta Svensdotter i Bromboda som lån fråntagit en oxe, som betalning för de pengar han utlagt för henne såsom utlagor.
Måns skulle återgiva henne oxen och betala böter.
ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAABA:441 (1714) Bild: 3620

Vad bra, då har vi ytterligare belägg för två slutsatser vi dragit, och vi vet att Britta var änka ytterligare ett år tidigare (förut var det ju datumet för Nils Månssons i Alsjökullas gårdsköp 1915)

Citera
När Zakris Danielsson och Maria Mattisdotter i Bromboda 1704 döpte dottern Kerstin, står bl.a. en Annika i Bromboda som dopvittne.

Jag vet inte vilka Zachris och Maria är, däremot flyttade de sedan till Andersmåla, där de fick sonen Daniel 1709. Vid det tillfället var dopvittnena Måns Larsson Bromboda Franz i Andersmåla Hustru Segrid i Andersmåla Piga Karin i Bromboda.

I mantalslängden dyker det 1723 upp en Daniel Börjesson i Bromboda, namnet Daniel är ju ovanligt. Jag har gjort en till kommentar om honom längre ner


Citera
1708 anges en hustru Kerstin i Bromboda som dopvittne, när Måns (Larsson) i Bromboda döpte sitt barn.

Jag tänkte först att du menade Måns hustrus, Gertrud Olofsdotters, syster som var gift med Jon Trullsson. Men hon hette ju Karin!


Citera
Jon Johansson (ca 1688-1748), son till Sven Tyggessons i Bromboda son Johan Svensson (ca 1656-1746) i Bönemåla, gifte sig 1712 i Vissefjärda med bonden Per Franssons änka Sissa Börjesdotter (ca 1673-1741) i Andersmåla.
Jon och Sissa bodde efter giftermålet några år i Andersmåla, innan de flyttade till en gård i Bromboda. De flyttade senare vidare till Bönemåla.

Har du hittat belägg för att Jon Johansson var son till Johan Svensson? Jag har varit inne på samma linje, men inte hittat belägg, och varit lite konfunderad över att Jon verkar ta över sin gårdsdel i Bromboda efter Måns Larsson och Gertrud Olofsdotter när de dör i samband med pesten.

Ha, nu hittade jag belägg för ovanstående! Det måste vara Jons syster Kerstin Johansdotter som först gifter sig med Eskil Persson i Förlångsö (piga i Bönemåla) och när denne dör gifter om sig med Lars Hindriksson, bror till Gertrud/Marja, Påvel, Karin, m fl i Båldön. Lars och Kerstin har Jon som dopvittne till jag tror samtliga sina barn, både när han är i Andersmåla och när han är i Bromboda. (Att Lars gifter sig med Jons syster förklarar ju också varför han inte opponerar sig över arvet efter Gertrud/Marjas dotter; han får väl sin beskärda del genom hustrun)

Angående Sissa Börjesdotter så var hon ju änka redan när hon gifte sig med Per Fransson. Jag har gjort följande notering/hypotes:
"Sissa är änka när hon gifter sig med Per Frantsson 1701.
1700-07-10 gifter sig Joan Persson från Jäppamåla, Långasjö, med pigan Sissa Börjesdotter i Målatorp. Det skulle kunna vara samma Sissa, som i så fall blev änka snabbt. Hittar inte Joan och Sissa i mantalslängderna för Målatorp. Inte heller någon tänkbar fader Börje. Däremot finns en Börje i Målatorp endast 1673 (mantalslängder saknas, jordeböckerna ger otillräcklig information)."

Sedan ser jag att en Daniel Börjesson år 1723 tar över halva Jon Johanssons gårdsdel i Bromboda. Teoretiskt skulle han ju kunna vara relaterad till Sissa. Men jag har en notering me en andrahandsuppgift om att han i själva verket skulle vara född i Högahult i Madesjö 1687.
(När jag tittar bland vigda så ser jag att en Daniel Börjesson, båtsman, gifter sig 1714 med quinspersonen Maria Olofsdotter i Gusemåla. Tror inte detta behöver vara relevant. Maria är nog (gissar jag) dotter till båtsmannen Olof Lustig i Gusemåla, och inte släkt med systrarna Olofsdotter i Bromboda.)

- Marie



2023-08-27, 22:45
Svar #14

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Nu har jag faktiskt hittat belägg för att Sven Tyggessons hustru verkligen hette Ingeborg!
Hon var nämligen vittne vid häradstinget sommartinget 1686, bild 1580, i det mål där Åsle Persson i Kulla blivit ihjälslagen av båtsman Staffan Svensson Lustig från Alsjökulla. Citat: "och i det samma nappade båtsmanshustrun Karin  Tufwesdotter rönpåken ifrån honom, hwar man de skiljdes ifrån hwarandra som Swän Tyggessons hustru i Bromboda en ärlig kvinna hustru Ingriborg Johansdotter skall wäta bryta den åklagerskan på tillfrågan intet hade att excipera emot,"
Hustru Ingriborg Johansdotter blir sedan grundligt utfrågad, och hennes namn nämns vid flera tillfällen. Så, jo, det var Ingeborg som var Sven Tyggessons hustru.

2023-08-28, 20:33
Svar #15

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Tack för nya uppgifter!



Jag tycker det känns naturligt att antaga att den änka som i mtl 1713 och 1714 står för 3/16 mantal i Bromboda var Britta Svensdotter, men det är ju inte säkert att det var hon.
Britta Svensdotter i Bromboda var en av de ”släktingar” Måns Nilsson i Alsjökulla 1/2 1713 köpte ”halvdelen av 5/8” mantal Bromboda av. Första uppbudet beviljades 14/6 1714.
ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:18 (1714) Bild: 330
ArkivDigital: Södra Möre häradsrätt (H) AIa:9 (1714-1718) Bild: 450 Sida: 81
I mtl 1713 står Per Torsson, som var gift med Måns Nilssons dotter Britta Månsdotter, för 3/16 mantal i Bromboda och de var då nyinflyttade till byn.


”Änkan” i Bromboda efterträds i mtl 1715 av Jon Johansson, som står för 5/16 mantal, medan Per Torsson står för resterande 5/16 mantal.
Samtidigt tycks hemmansdelen på 1/4 mantal, som brukades av bonden och båtsmannen Jon Trulsson Tärna, uppgått i de andra delarna.


Att Jon Johansson var son till Johan Svensson i Bönemåla bygger jag bl.a. på att nämnde Johan i mtl 1710 och 1711 har en son, men inte 1712. Detta år gifte sig Jon Johansson med Sissa Börjesdotter och flyttade till Andersmåla.
Johan Svenssons dotter Kerstin Johansdotter (ca 1688-1750) var gift med bonden i Förlångsö Eskil Persson (d. 1711) och med bonden i Förlångsö, Bönemåla och Brändemåla Lars Hindriksson (ca 1684-1744). Bland dopvittnena vid Lars Hindrikssons och Kerstin Johansdotters barns dop förekommer 1713 Jon i Andersmåla, 1715 Jon Torsson i Bromboda (bör vara Jon Johansson eller Per Torsson), 1718 Jon i Bromboda, 1722 Jon Johansson i Bromboda och 1726 Jon Johansson i Bromboda.
Änklingen Jon Johansson i Bönemåla gifte 1742 om sig i Vissefjärda med änkan Malin Nilsdotter (d. 1778).


Maria Mattisdotter (ca 1675-1710) i Bromboda gifte sig 1698 i Vissefjärda med båtsmannen Staffan Jonasson / Jonsson Hovslagare i Sutaremåla, Tving, som emellertid övergav henne.
Hon gifte om sig 1704 i Vissefjärda med gårdmannen Zakris Danielsson, f. 1667 i Buskahult, Fridlevstad och son till bonden Daniel Zakrisson och Elin Jönsdotter.
Efter Maria Mattisdotters död gifte Zakris Danielsson om sig och flyttade till Tvings socken.


Så bra! Då råder det inte någon tvekan om att Sven Tyggessons hustru hette Ingeborg Johansdotter.

2023-08-31, 18:10
Svar #16

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Jag tror fortfarande att Britta Svensdotter (ca 1675-1735) var gift med bonden Måns Larsson (ca 1664-1712) i Bromboda.
I kyrkoboken står antecknat att 4/5 1712 begravdes Måns´ hustru Gertrud i Bromboda, 42/48 (?) år.
Om anteckningen stämmer, skulle den möjligen kunna syfta på hustrun till Måns Gummesson, som vid vigseln 28/11 1712 noterats som änkling i Bromboda.
Jag är f.ö. lite osäker på vad det står om Måns Gummesson i vigselnotisen 1712 – kanske kan någon uttyda det.
 
Bonden i Bromboda Daniel Börjesson (1687-1751) kom från Högahult, Madesjö och gifte sig med Elisabet / Lisbet Månsdotter (1701-1768), som var dotter till Måns Larsson och Britta Svensdotter i Bromboda.
Om man tittar på dopvittnena till Daniels och Elisabets barn ingick många av dem i Måns Larssons och Britta Svensdotters släktkretsar.
Yngsta barnet fick namnet Britta (f. 1742).

2023-09-03, 11:28
Svar #17

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Enligt Vissefjärda vigsellängd vigdes 1697 Jon Trulsson i Parismåla med pigan Karin Olofsdotter i Bromboda.
Jon Trulsson (Tärna) bodde ca 1697-1715 i Bromboda och flyttade sedan till Bockabo Torp, där barnen Ingeborg (f. 1717) och Olof (f. 1721) föddes.
Jag har inte hittat någon (hustru) Karin i Bromboda som dopvittne för den aktuella perioden i Vissefjärda.
En Gertrud i Bromboda var dopvittne bl.a. 1701 och 1702 i Bönemåla, 1702 i Kulla och 1705 hos Per Svensson och Gertrud Hindriksdotter i Bromboda. Bl.a. detta gör att jag tror att Jon Trulssons hustru kanske hette Gertrud Olofsdotter i stället för Karin.
Tyvärr tycks inte Jon Trulsson eller hans hustru vara noterade som dopvittnen i kyrkoböckerna, när Jon Trulssons syskon döpte sina barn.
När Jons bror, bonden i Parismåla, Vissefjärda  Måns Trulsson (ca 1671-1728), 1724 döpte sonen Nils var båtsmannen Jon Krus i Bockabo dopvittne. Kan han ha varit Jon Trulsson?
Vet någon vad som hände Jon Trulsson och hans familj efter år 1721?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna