ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning efter Jon Pärsson i Åkarp  (läst 123 gånger)

2023-08-03, 12:48
läst 123 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:35
    • Visa profil
Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:25 (1774-1776) Bild 3270 / sid 76 (AID: v158759.b3270.s76, NAD: SE/LLA/10076)

Den är inte jättesvårläst men jag har svårt att läsa en del namn mm, bland annat hustruns?

2023-08-03, 13:22
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil

2023-08-04, 11:00
Svar #2

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Boel är född 1719 i Sträntemölla, N Mellby och uppväxt i Adseke. Jag skulle vara mycket intresserad om du vet var Jon Persson kommer ifrån.


V Göinge FIIa:25 sid 76
Åhr 1775 den 10 Martij hölts uppå wederbörandes giorda anhållan laga boupteckning wärdering, utlägg och arfskifte öfwer qwarlåtenskapen efter den på kronorusthållshemmanet No 79 Åkarp med döden afgångne Jon Pärsson, som wid aflidandet efter sig lämnat enckan Boell Rassmusdotter med femb dem emellan sammanaflade barn, som alla woro närwarande, neml. sonen Pär Jonsson, nuwarande hemmansåbo efter dess salig fader på nemnda rusthåll, äldsta dotteren Kierstina gift med rusthållaren Jöns Nillsson i Stafwaryd, dernäst dotteren Elna som är gift med rusthållaren Trulls Tykasson uti Adseke, hwilka … redan till hemgift undfådt så mycket, at de antingen wid detta tillfället … står eller kan wänta sig något i arf, utan hwad nu befinnas efter den afdöda sedan all giäld är gullden, och de tvenne omyndiga efter den afdödas disposition undfådt hwad dem till kommo, skall utan klander Enckan niuta till godo resten, men omyndiga döttrarna, Anna på 25te och Bengta på 14de året gamla, äro de som undfår i arf efter dess salig faders yttersta willia så mycket som swarar emot hwad deras syskon tillförne undfådt.

Efter behörig kallelse instälte sig så som wärdering männ nemdemannen Nills Pärsson i Toftaryd och hemmansbrukaren Jon Pärsson i Sössdala. Sedan Enckan blef alfwarligen tillsagd, at så noga och redeligen uppgifwa boets beskaffenheter, som dett wid dess salig mans dödstimma befants och hwilcket alt hon om så önskas kan med liflig ed besanna företog fölliande förrättning nembligen: ..................


Mvh Carina

2023-08-04, 13:16
Svar #3

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:35
    • Visa profil
Tack Lennart och Carina för svaren.

 Carina.....

Jag har just hittat Jon, vet inte något om honom.  Har en Bengta Jo(h)nsdotter f ca 1761-12-17 i Tjörnarp som en av mina anor. Antar att det är den dotter Bengta som nämns i Jons bouppteckning. Har inte mycket tid över just nu återkommer om jag mot förmodan skulle hitta något mer.




2023-08-04, 13:31
Svar #4

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Aha, då tror jag att du är på Linderöd 3. Hennes syster Kerstina är "min".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna