ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Födelsebok Ljung  (läst 88 gånger)

2023-08-02, 12:19
läst 88 gånger

Utloggad Susanne Köpsén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 20:20
    • Visa profil
Tacksam för läshjälp. Det är främst fader, moder och deras boende jag vill ha hjälp med. Läshjälp med resten av texten är förstår också välkommet.

Födelse- och dopbok: Ljung (E) C:1 (1694-1793) Bild 103 / sid 199

1746, Erik
Den 28-30 nov. titel förnamn efternamn och hustru Maria Pärsdotter i Bromshus, Faddrar, drängen Måns i Prästomta,  Lars Xxxx i Magdesjö, drängen Jonas i XXttorp, Inspektor  xxxxx på Ljung i  xxxx Grip. Karin i Bromsxx på Bullorps(/Börstorps ?)ägor, pigan Brita i Bullorp.

I vigselbevis och husförhörsböcker längre fram har Erik efternamnet Persson. Jag tycker dock inte att det verkar som fadern heter Per eller Petter, däremot heter modern Pährsdotter. Att jag vet att detta är rätt person beror på att födelsedatum stämmer längre fram i kyrkböckerna.




2023-08-02, 13:36
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22002
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 12:04
    • Visa profil

Fadern var torparen Per Eriksson. Moderns och boställets namn läser jag som du, fast utan h: Pärsdr.
Hälsar vänligen
Maud

2023-08-02, 13:54
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6987
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:23
    • Visa profil
”Den 28-30 november Torparen Per Erikssons et Hustru Maria
Pärsdotters barn i Bromshus. Faddrar Johan Månsson
i Prästomta. Lars Zachrisson i Magdesiö, drängen Jonas
i Hättorp, inspectorskan på Ljung, Jönses
hustru Karin i Bromshus på Bölnorp ägor,
pigan Anna I Bullorp”

Ljung C:1, sid 199

Bromshus var ett torp på Magdesjö ägor. Det andra Bromshus låg på Bölnorps ägor i Kristbergs sn. Hättorp ligger i Tjällmo sn.

2023-08-02, 19:36
Svar #3

Utloggad Susanne Köpsén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 20:20
    • Visa profil
Tack för god hjälp! Tråkigt att äldsta husförhörsbok för Ljung börjar 1791. Nu tror jag inte jag kommer att hitta uppgifter om Eriks föräldrar. Så nu har jag nog kommit så långt bak i tiden  som det går .
Hälsar
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna