ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häktad f för brott 9/7-1938 , hur hittar jag mer om det?  (läst 746 gånger)

2023-07-31, 21:05
läst 746 gånger

Utloggad Linda Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 10:40
    • Visa profil
En man, Per Rudolf Valentin Aronsson, född 18940908 i Norrköpings Hedvig.
Han har bott på många olika orter men när han bodde i Arvika stadsförsamling så står det att han var häktad för brott 9/7-1938.
Han flyttade in i Arvika månaden innan (7/6-1938). Jag är givetvis nyfiken på vad för brott han var häktad för och om någon annan blev dömd.
Men hur hittar jag mer information om det?
Jag har kollat med Arkivenheten som kollat genom Karlstads fångvårdsanstalts liggare (arkiv D II ab:1). Men tyvärr utan resultat.
Jag har gått hela vägen från hans födelse tills han dog och det nämns inget om något brott någon annanstans. Han har flyttat mängder med gånger, Han skildes från sin (första) fru 6/6-1938, men de verkar inte bott ihop sen 1929, då de inte varit skriva i samma stad sen då. Hon verkar ha avlidit 1986. Han gifte om sig 10/6-1939, då med min mormors mormor.
Någon som har något bra förslag??


Tacksam för hjälp!

2023-08-01, 08:12
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Eftersom det är domstolen som beslutar om häktning så borde det gå att hitta något i berört domstolsarkiv som för Arvikas del är Jösse domsagas häradsrätt. De handlingarna finns på Arkivcentrum, så där borde de kunna  hjälpa dig framåt om inte handlingar gallrats ut.

2023-08-01, 08:52
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Om det faktiskt är så att även de som bara varit häktade och inte dömda finns med i registret D II ab:1, så har alltså ärendet handlagts på annat håll. Annars skulle jag rekommendera att även gå igenom diarierna över häktade 1938 i landskansliets arkiv:
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/7IgTv9rQq4wQMedKlRPnP1

Liknande kontroller kan göras i motsvarande diarier för andra delar av landet, även om det förstås är besvärligt när det kommer till en handelsresande, där folkbokföringen inte är till någon större hjälp. Det är som vanligt platsen för brottet som är det avgörande. Rudolf Aronzon står ju dessutom som skriven utan bestämd hemvist i Stjärnorp (E), innan han officiellt flyttar till Arvika. Så här vet man inte ens var han har haft sin fasta punkt (om nu någon sådan funnits). Men en koll i Östergötland kan väl ändå vara på sin plats:
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/X29jJwVer16xnm3GjpvwY3

Det kan också vara värt att undersöka om det finns bättre diarier hos andra arkivbildare, som är rikstäckande eller som åtminstone fångar upp större geografiska områden än landskanslierna. Hör med Riksarkivet.

2023-08-01, 09:05
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret

2023-08-01, 19:52
Svar #4

Utloggad Linda Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 10:40
    • Visa profil
Jag tackar för era tips och råd!


Behöver man ha abonnemang för att se de länkar som du, Åke, delade med dig av?


mvh
Linda

2023-08-01, 20:53
Svar #5

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Linda,
Länkarna till arkivmaterialet avser handlingar som inte är digitaliserade. Man får alltså rikta en beställning till respektive arkiv eller själv söka fram materialet på plats.

2023-08-01, 21:01
Svar #6

Utloggad Linda Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 10:40
    • Visa profil
Aha, då förstår jag varför jag inte får upp dem :)


Tack!

2023-08-10, 19:10
Svar #7

Utloggad Linda Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 10:40
    • Visa profil
Är det någon som kan läsa den här texten? Jag kan inte.


Tacksam om någon vill hjälpa mig :)

2023-08-11, 10:52
Svar #8

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Får det hela till följande:

I högermarginalen:
Av kriminalpolisen i Stockholm begärd efterspaning av för bedrägeri misstänkt person

Kriminalpolisen i Stockholm, kriminalkommissarie Ahlgren, har begärt efterspaning och anhållande av försäljaren Rudolf Aronsson, vilken gjort sig skyldig till bedrägeribrott, bestående däri, att han upptagit s.k. luftorder i ett flertal fall. Aronsson, som är hemmahörande i Bankekind, Åtvidaberg, hade den 21 juni 1938 i brev till en i Åtvidaberg uppgivit sig vara boende å stadshotellet härstädes.

Vid företagen efterspaning av nämnda person har befunnits, att någon person med namnet Rudolf Aronsson icke bott å stadshotellet under angiven tid. Däremot har inhämtats att en person med namnet Rudolf Aronsson, troligen hemmahörande i Norrköping, sedan en tid tillbaka bott hos å stadshotellet härstädes anställda servitrisen Rut Norberg, med vilken han vore förlovad, samt att Aronsson och Norberg denna dag på morgonen med tåg avrest till Fjärås i Halland, för en tid skulle vistas under adress Duvehed.

Då det kunde antagas, att bemälde person vore identisk med den av kriminalpolisen i Stockholm eftersökte, meddelades denna om de vid efterspaningen vunna upplysningarna.
------------------------------------------------------------------------

Frågan är om denna notis i Aftonbladet kan gälla honom:
https://tidningar.kb.se/4112678/1938-07-18/edition/10980/part/1/page/9/?q=bedr%C3%A4geri%20%22inbringat%20honom%20omkring%20100%22

2023-08-11, 14:37
Svar #9

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Med hjälp av hänvisningen till målet som man hittar i Stockholms rådhusrätts remissdiarum i brottmål, bör Stadsarkivet kunna plocka fram handlingarna åt dig. Det finns vissa buggar i sökportalen, vilket gör att man ibland inte når ända fram. Jag har dock kommit en bit på väg och funnit nedanstående hänvisning 1938-07-11 (se bild 2). Vad jag förstår är det fråga om avdelning 6, rotel 1, vid rådhusrätten. Bokstaven B betecknar målets svårighetsgrad, där A-målen var de enklaste och D-målen de svåraste.

Här finns Stadsarkivets sökportal:
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/radhusratten-remissdiarium/index.html

1) Först ställer man in 1938-1938, klickar på Visa, och väljer bokstaven A. Man klickar sedan på länken till namnregistret.

2) Rudolf Aronzon återfinns på sid 5 med sidhänvisningen 402. (se bild 1 nedan)

3) Man klickar sedan på knappen Skriv in sidnummer och anger 402. Då visas länken till nästa volym.

4) På sidan 402 finner man datum och avdelning. (se bild 2 nedan)

5) I nästa steg klickar man på knappen Skriv in avdelningsnumret här. Det är här det tar stopp för mig, vilket har hänt förut när det gällt mål på 1930-talet.

Stadsarkivet bör kunna hjälpa dig vidare.

2023-08-11, 15:02
Svar #10

Utloggad Linda Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 10:40
    • Visa profil
Ojojoj!!! Tack Åke för din hjälp!


Rut, som han gifte sig med, är min mormors mormor. Hon kom från Gunnarp i Halland från början. Men min mormor och mormors mor var födda i Fjärås.



Vad är luftorder för något?
Jag blir bara ännu mer nyfiken  ;D ;D :o
Jag kan inte öppna din länk från Aftonbladet.


Tack så jättemycket för att du lägger energi och kraft på ”min” gubbe  ;) ;D

2023-08-11, 15:14
Svar #11

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det rör sig om blufforder, som kan vara ett sätt för försäljare att olagligt tillskansa sig provision.

Notisen i Aftonbladet kan läsas i KB:s datorer eller på något av dessa bibliotek:
https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/

2023-08-16, 13:26
Svar #12

Utloggad Maryama Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-06, 15:04
  • Jag är intresserad av min familjehistoria
    • Visa profil
Hallå!
Jag är ledsen att höra att du har shardt att hitta information om din släkting. Jag kan hälä dig att hitta mer information om hans arrestering och eventualna domar. Här är några förslag:
Kontakta Arvika Stadsarkivet. De kan ha mer information om arresteringen i sina arkiv.
Kontakta Karlstads Tingsrätt. De kan ha information om domar i Karlstads tingsrätt.
Kontakta Riksarkivet. De kan ha information om arrestingar och domar i hela http://www.kulturivast.se/rabatter-och-formaner-svenska-studenter.
Kontakta en privat släktforskare. De kan hjälpa dig att hitta information och arkiv som inte är tillgängliga för allmänheten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna