ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda adress i bouppteckning - 1758  (läst 133 gånger)

2023-07-30, 13:55
läst 133 gånger

Utloggad Marie Norlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 14:19
    • Visa profil
Hejsan,
jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig att tyda en del av bouppteckningen efter Lars Hansson Söderström från 1758. Jag undrar om det under "Fast egendom" står något rörande hus/fastighet i Söderhamn?

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0102789_00311

Tack på förhand
Mvh Marie Norlander

2023-07-30, 18:21
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:21
    • Visa profil
Hej, jag försöker läsa:
Fast Ägendom
En tomt öster i staden belägen mellan fiskaren __ J Åberg på den västra och borgaren Lars West?? på den östra sidan, utan sjögrunden, som i framtiden kommandes blifa utlagd med bhad åbyggnad, en liten kammare, kjök och wärkstad längs efter gatan, sal __ kammare på __sidan av tomten, en brygg stufa och kammare nedan på gården, en utgammal fähus, höbod och hembliger hus byggning, en all______ tjenlig byggning bestående af 2ne bodar och en kiällare samt 2ne sjöbodar jemte en hel __lott ..........950:-
En liten kåhlhaga mitemot gården öfer gtan .........24:-
Jordägor
En __________ om 2½ mål med lada   á 70-- målet.........175:-
En äga uti Långtå med lada om 2 mål    -  "  -          .........140:-
En dito uti Löfäf___                                             ...........140:-


Hälsningar /Lennart

2023-08-01, 08:25
Svar #2

Utloggad Marie Norlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 14:19
    • Visa profil
Hej Lennart,

tack så jättemycket för hjälpen.

Mvh Marie

2023-08-02, 09:31
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:11
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tror mig ha hittat fler bokstäver:

Fast egendom: En tomt öster i staden belägen emellan fiskaren Pehr J. Åberg på V sidan och borgaren Lars Wass på Ö sidan, utom Siögrunden som i framtiden kunde blifwa utlagd med dess åbyggnad, en liten kammare, kjök och wärkstad efter gatan, en Sal och kammare på sidan af Tomten, en bryggstufwa och kammare neder på gården, en utgammal fähus, höbod och hemligit husbyggning, en allenast til wedbrand tjenlig byggning bestående af 2:ne bodar och en hwalfd kiällare samt 2:ne Siöbodar jemte en hel Qwarnlott........ 950.-
en liten kåhlhaga midt emot gården öfwer gatan........ 24.-
Jordägor
En myra uti Steenmyrorne om 2 1/2 mål med lada à 70 dlr målet.......175.-
En äga uti Långtå med lada, Tu mål à 70 dlr............................................140.-
En dito uti Löt äfven tu mål med lada à 70 dlr..........................................140.-
lador på Rotskiftet
(Summa) 1429 dlr

2023-08-04, 08:43
Svar #4

Utloggad Marie Norlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 14:19
    • Visa profil
Tack så jättemycket Per.  Jag var i Söderhamn och tittade igår, tror dock att det är lite för sent att föra anspråk på min farfars farfars farfars farfars far egendomar :)
Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna