ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Gustaf Född 10/12 1851 i Väne Åsaka - Två personer med identisk födelsenotis  (läst 356 gånger)

2023-07-30, 02:31
läst 356 gånger

Utloggad Anton Bäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:53
    • Visa profil
Hej!


Jag har i många år med säkerhet trott att Olof Gustaf Olofsson som 5/10 1879 gifter sig i Tösse församling (v13923.b30) med Kristina Westerlund var född den 10 december 1851 i Enered, Väne-Åsaka socken, oäkta son till Kristina Hansdotter, en uppgift som uppges i HFL i både Väne-Åsaka, Tösse och Åmål innan han emigrerar 1890. När jag under senare tid gjort en sökning i Arkiv digital på hans födelsedatum hittar jag en Olof Gustaf Stinasson, född på exakt samma datum och plats.


Om man utgår från Husförhörslängden Väne-Åsaka AI:6 Sid 225 (v44853.b235.s225). Finns han i Ängkullen under Skärslycke med den i födelsenotisen nämnda modern Kristina Hansdotter, på en rad står där att Olof Gustaf Olofsson är inflyttad från Gärdhem sid 546 1870 och sedan utflyttad till Tösse 1879. I Gärdhem finns han i Welanda qvarn, han står inflyttad från Skärslycke i Åsaka 1869, och om vi återvänder dit står han som utflyttad där på ytterligare en rad (står skriven under modern "dess oäkta son Olof Gustaf") till Welanda qvarn 1869. Så långt stämmer allt, om det inte hade varit för ytterligare en liten notis under utflyttning.


På samma rad som det står om utflyttning till Welanda Qvarn står överstruket 143 och år 1867. Om vi nu går till Sid 143 i Väne-Åsaka AI:6 finns där drängen Olof Gust. Stinasson, född 10/12 1851 i Åsaka. Inflyttad från Skärslycke Sid 225 1867. Han står som försvarslös. Man kan lätt följa hans flyttar framåt i boken, han står senare med namnet Olof Gustaf Stinasson Almgren. Han gifter sig 1883 i Fors, och finns där fram till sin död 8/4 1927, alltså en helt annan person än min Olof Gustaf Olofsson.


Detta ger mig verkligen huvudbry, hur kan dessa två herrar ha samma födelsenotis och dessutom vara hoplänkade i HFL, vart i boken har prästen skrivit fel? Jag kollade konfirmationsboken (v57951.b1020), och i den finns Olof Gustaf Stinasson F. 10/12 1851 i Åsaka, oäkta son till pig. Christina Hansdotter und. Skärslycke. Om nu han var son till henne, vem var då Olof Gustaf Olofssons föräldrar?


Förstår att detta verkar rörigt, jag hänger knappt med själv. Om någon kan hjälpa mig i saken vore jag tacksam!


/Anton




2023-07-30, 09:21
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Detta är i sanning mystiskt.

Det finns ju bara en födelsenotis i Väne-Åsaka C:4 sid 215.

Olof Gustaf och hans mor Christina Hansdotter hittar man i torpet Ängkullen (Väne-Åsaka AI:5 sid 126). Innehavaren är Olof Andersson, och han kommer senare att gifta sig med Christina (se Väne-Åsaka AI:6 sid 68) så möjligen är det han som är fadern vilket då kan förklara att Olof Gustaf kallar sig Olofsson.
Olof, Christina och Olof Gustaf på Ängkullen under Skärslycke, AI:6 sid 225. Här finns pigan Christina och Olof Gustaf på rad 11 och 12. Christina förs sedan in som Olofs hustru rad 2.

Och nu börjar mysteriet.

På rad 12 noteras att Olof Gustaf flyttar till Velanda kvarn, Gärdhem, 1869. I Gärdhem AI:10 sid 546 har han skrivits in med efternamnet Olofsson. Han återvänder 1870 och skrivs då in på rad 10 med det nya efternamnet och därifrån flyttar han till Tösse 1879. Han finns i utflyttningslängden V Tunhem B:4 sid 633 (med förmodligen felskriven adress Änghagen) och inflyttningslängden Tösse B:2 bild 106.

I Tösse hittar man Olof Gustaf Olofsson i Tösse AI:19 sid 449 med hustru Christina Westerlund, därefter i AI:20 sid 477 och AI:21 sid 523. Familjen, inklusive barnen Josefina och Fritiof Elias, flyttar därifrån till Åmål 1888.

Men, och här är det egendomliga: samtidigt finns alltså Olof Gustaf Stinasdotter (Almgren) i Väne-Åsaka.

I AI:6 sid 143 finns han i Lerum millomgård med uppgiften att han kommer från Skärslycke och sid 225 år 1867. Därefter kan han följas:
Från Lerum till Smedstorp skattegård 1869 (sid 143 > 199)
Från Smedstorp till Höga Persgård 1870 (sid 199 > 104)
Från Höga till Lerum västergård 1871 (sid 104 > 136
Därifrån t Gärdhem 1872 (Gärdhem AI:9 s 84, AI:10 s 384, 442)
Därifrån till Fors 1878. Han återfinns i inflyttningslängden Rommele B:3 bild 54, då som Olof Gustaf Almgren. Han blir kvar i Fors där han 1883 gifter sig med Anna Britta Olofsdotter (Fors AI:12 sid 108).

På något märkligt sätt måste prästen i Väne-Åsaka blandat ihop två personer - men vilka?

2023-07-30, 11:43
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2364
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 09:40
    • Visa profil
Hej


Detta var och är ett mysterium. Har en gissning prästen har rört i hop dessa två som heter Olof Gustaf  som har samma födelsedag. Jag tror att Olof Gustaf är oä son till Kristina Hansdotter och därför heter han Stinasson och Olof Andersson, som senare får namnet Olofsson och flyttar till Tösse. Ska kolla vidare om den andra Olof Gustaf.
När Olof Gustaf Almgren flyttade till Fors från Gärdhem 1878 hade den andre Olof Gustaf flyttat till Tösse 1873 han gifte sig den 5/10 1879.

// Ulla :-)

2023-07-30, 16:10
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Man kan förstås tänka sig att det föds två Olof Gustaf samma dag och att en disträ präst bara skrivit in en av dem i födelseboken. Men det nämns bara en Olof Gustaf, nämligen Christinas uä son, i samma hushåll som Olof Andersson i Väne-Åsaka AI:5 sid 272 och 125. Så om det finns en Olof Gustaf till, vilka var då hans föräldrar?

2023-07-30, 17:24
Svar #4

Utloggad Anton Bäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:53
    • Visa profil

Har suttit och gått igenom flera alternativa Olof Gustaf som föds i Väne-Åsaka, men inte hittat någon ännu som skulle passa in på någon av de två. 

Hittade även efter lite bläddrande modern Kristina Hansdotters bouppteckning. Den förrättades 1888, dock dog hon redan 1885 men hennes make Olof Andersson (Ahlqvist) gifte om sig 1888. Se Väne häradsrätt (P) FII:22, Sida: 635 (v144338.b322.s635). Tyvärr gav den ingen ny information, där står endast "vilken som sterbhusdelägare efterlemnatt enkemannen Olof Ahlqvist samt utom äktenskapet med henne sammanaflade barn, sonen Olof Gustaf född den 13 december 1851, så som myndig sjelf närvarande".

Där anges dock födelsedatumet till den 13 december, vilket är konstigt, tyvärr gav den inte hans vistelseort, vilket kunde ha avgjort saken.

2023-07-31, 00:22
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag är helt övertygad om att 'din' Olof Gustaf Olofsson är en helt annan än Stinasson - men att jag är övertygad är inte detsamma som att jag vet...  :)

Om vi börjar med uppslag 225 i Åsaka AI:6, så är Christina Hansdotter med sonen Olof Gustaf inskrivna där redan 1863. 1867 flyttar så Olof Gustaf till uppslag 143, en uppgift som senare "rättas" (jag återkommer till det). 1869 flyttas Christina upp på sidan när hon gifter sig med Olof Andersson.

Först året efter, alltså 1870, flyttar drängen Olof Gustaf Olofsson in från Gärdhem. Varför står han som dräng, inskriven åtta rader under Christina, om han är hennes son?

Om vi så ser på "rättelsen" av Christinas sons flyttning 1867, så borde den ju aldrig ha gjorts. Han finns ju på uppslag 143, och där är det inte någon ändring av de ursprungliga uppgifterna. Och som du själv konstarerar kan han följas framåt i längderna långt efter att Olof Gustaf Olofsson flyttat in som dräng hos Olof Andersson 1870. Och när Stinasson Almgren flyttar till Fors 1878, så finns det inga konstigheter i attesten (Rommele HII:10):

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0061693_00219

Och att han tar namnet Almgren är ju inte så svårt att förstå. Om han heter Stinasson, så kan han ju lika gärna tatuera in "oäkta" i pannan...

Att det är drängen Olof Gustaf Olofsson som gifter sig i Tösse kan det rimligen inte vara någon tvekan om, med tanke på utlyttningsnoteringen i Åsakas hfl - men vem är han egentligen?

Han sägs alltså ha flyttat från uppslag 546 i Gärdhems hfl (AI:10) 1870. Och där finns han nu - men fanns han där också när han flyttade till Åsaka? Han är inklämd mellan rad 12 och 13, och sägs vara inflyttad den 24/10 1869. Men drängen på rad 14 flyttade in först 1870, så den raden var tom 1869 - så varför skrevs Olof Gustaf inte in där? Han ser m.a.o. ut att vara inskriven i efterhand. Kan det vara så att när han flyttade in som dräng hos Olof Andersson och Christina Hansdotter 1870, så sa han att han kom från Velanda kvarn, men prästen kunde inte hitta honom där, och skrev därför in honom där i efterhand? (Gärdhem och Väne-Åsaka hör till samma pastorat, så samme präst kan ändra hur han vill i båda böckerna.)

En märklig detalj är att Olof Gustafs inflyttningsdag i Velanda är exakt densamma som drängen och pigan som han är inkämd mellan - och hans födelsedag är densamma som pigans, den 10/12 1851... Fast om man kollar pigans födelsedag på den sidan som hon kommer från, så står det den 18/12 där, och om man kollar noga (med facit  :) ), så kan man i Velanda-noteringen få det till slarvig 8:a och inte en 0:a. (Jag kan tillägga att det verkligen föds en Johanna Sofia Larsdotter i Gärdhem den 18/12 1851, C:6, s. 94.)

Kan prästen när han i efterhand skrev in Olof Gustaf Olofsson i Velanda råkat (med eller utan hjälp av nattvardsvinet...  :) ) skriva pigan Johannas födelsedatum också på Olof Gustaf (d.v.s. det datum som den slarviga noteringen ser ut som) - och sedan upptäckt att det var samma dag som Stinas son föddes, och därför "rättat" dennes utflyttningsnotering eftersom han ju måste ha flyttat till Velanda i stället?

Det här är naturligtvis bara spekulationer - men inte helt grundlösa, om jag får säga det själv...  :)

Återstår 'bara' att komma fram till vem Olof Gustaf Olofsson egentligen är - och när och var han föddes...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-07-31, 08:40
Svar #6

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Att Olof Gustaf klämdes in mellan rad 12 och 13 i Gärdhem AI:10 sid 546 kan ju förklaras med att prästen fört in namnen från lösa lappar som legat i oordning.

Inflyttningslängden skulle kunna ge en antydan, men läser man inflyttningen till Gärdhem 1869 i Västra Tunhem B:3 sid 87 finns han inte där - inte heller de två andra med samma inflyttningsdatum enligt hfl, drängen August Johansson Ullholm och pigan Johanna Sofia Larsdotter. Men 18 andra inflyttade detta datum som kan vara en schablon (från 1833 löpte ju anställningsavtalen i jordbruket från 1 november till 24 oktober).

Det är inte heller ovanligt att födelsedatum eller andra uppgifter tagits från fel lapp eller angränsande rad. Olof Gustaf i Gärdhem AI:10 sid 546 kanske inte alls var född 1851-12-10.

Tyvärr verkar flyttattesterna inte finnas arkiverade.

Namnet Stinasson kunde förstås vara stigmatiserande och något Olof ville unvika att använda. Men eftersom han uppenbarligen var son till Olof Andersson så kan han ju ha valt Olofsson vid flytten till Gärdhem för att senare istället välja Almgren. Sedan kan prästen ha envisats med att i Väne-Åsakas böcker använda Stinasson.

Inte desto mindre måste det rimligen röra sig om två olika personer. Eller kan Olof Gustaf på något märkligt sätt som bigamist ha bildat två olika familjer i två olika socknar? Sådant har ju förekommit...


2023-07-31, 09:31
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är väl tveksamt om det förekom andra lösa lappar i samband med flyttningar än attester, och sådana användes ju inte vid flyttningar mellan socknar med samme kyrkobokförare, som Gärdhem och Väne-Åsaka.

Och till skillnad från födelse-, vigsel- och dödböcker kunde prästen inte vid noteringar i husförhörslängden samla på sig en hög med lösa lappar som skrevs rent med några års mellanrum; den längden skulle hela tiden hållas aktuell. Och drängen som är inskriven på rad 14 (på uppslag 546 i Gärdhem AI:10) flyttade in 1870. Den raden var alltså tom när Olof Gustaf sägs ha flyttat in 1869, så det hade m.a.o. inte funnits någon anledning att klämma in honom mellan raderna om han verkligen skrivits in då.

Varför är Olof Gustaf "uppenbarligen" son till Olof Andersson? Om Stina själv hade varit säker på vem som var far, så hade han knappast kallats Stinasson. Och om Olof Gustaf Olofsson är densamme som Stinasson, varför kallas han då för dräng och skrivs in åtta rader under Olof och Christina när han flyttar till deras torp 1870 (uppslag 225 i Åsaka AI:6)?

Vad bigami beträffar, så visst förekom det också förr - men då tog bigamisten knappast ut två flyttattester med ett års mellanrum från samme präst...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-07-31, 09:59
Svar #8

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Varför är Olof Gustaf "uppenbarligen" son till Olof Andersson?

Utifrån vad Anton citerade ur Kristina Hansdotters bouppteckning där hon efterlämnade
Citera
enkemannen Olof Ahlqvist samt utom äktenskapet med henne sammanaflade barn, sonen Olof Gustaf född den 13 december 1851
.


2023-07-31, 12:08
Svar #9

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2364
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 09:40
    • Visa profil
Hej


Har "rotat" runt i alla möjliga siter och hittat på GENi att Olof Andersson var styvfar till Olof Gustaf född 10/12 1851 mor var Kristina (Stina) Hansdotter


// Ulla:-)

2023-07-31, 12:51
Svar #10

Utloggad Anton Bäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:53
    • Visa profil
Tack för ert engagemang!
Det är otvivelaktigt så att det rör sig om två personer, en Olof Gustaf Stinasson Almgren och en Olof Gustaf Olofsson.

Jag är inne på samma spår som Jörgen. Med största sannolikhet är det Stinasson som är son till Kristina Hansdotter, det står också uttryckligen i Konfirmationsboken som jag tidigare nämnde. Om Olof Andersson var biologisk far eller ej kan vi inte veta säkert även om det står i bouppteckningen behöver det inte stämma. Det spelar för min del mindre roll, då ingen av föräldrarna nu verkar vara mina anfäder.

2023-07-31, 12:52
Svar #11

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Andrahandsuppgifter från Geni och liknande är förstås alltid lite osäkra om inga källor ges. Olof Andersson (Ahlqvist) kan ses som styvfar eftersom han gifter sig med Christina och därmed får Olof Gustaf (som kan ha en annan far) i boet.

Jag önskar att noteringen i bouppteckningen som Anton citerade hade varit lite tydligare formulerad: "...enkemannen Olof Ahlqvist samt utom äktenskapet med henne sammanaflade barn, sonen Olof Gustaf..."

Om det stått "enkemannen Olof Ahlqvist samt dennes utom äktenskapet med henne sammanaflade barn, sonen Olof Gustaf " hade ju saken varit klar. Och om det stått "enkemannen Olof Ahlqvist samt hennes utom äktenskapet aflade barn, sonen Olof Gustaf " hade det varit ganska tydligt att det fanns en annan barnafar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna