ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skepparexamen 1:a klass i Härnösand på 1920-talet  (läst 155 gånger)

2023-07-28, 12:26
läst 155 gånger

Utloggad Catrin Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 12:43
    • Visa profil
Jag har sett att flera av min fars morbröder tog skepparexamen 1:a klass i Härnösand på 1920-talet. De bodde då i Grundsunda socken, norr om Örnsköldsvik. Jag gissar att det gick på Härnösands Navigations- och Sjöbefälsskola. Var det på distans eller på plats? Hur lång var utbildningen? Hur skedde antagningen/urvalet?  Vad innebar en Skepparexamen 1:a klass 1929? De blev senare ångbåtsbefälhavare, bogserbåtsbefälhavare osv. Behövdes det en sjökaptensexamen för detta?

Med vänlig hälsning
Catrin

https://www3.harnosand.se/kommun/kulturmiljo/institutioner_kartor/navigation_sjobefal.htm


2023-07-28, 17:18
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:56
    • Visa profil
Lite information här:
http://runeberg.org/nfbs/0357.html

Skepparexamen 1 kl var en lägre examen än styrmans- och sjökaptensexamen och gav vad jag förstår rätt att föra mindre fartyg i inrikes sjöfart. Kallades också östersjöskeppare.

Handlingar från sjöbefälsskolan finns i landsarkivet Härnösand: https://sok.riksarkivet.se/agent/9gIcMv0Brn61rW3GjpvwY3

2023-07-28, 20:47
Svar #2

Utloggad Catrin Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 12:43
    • Visa profil
Tack för svaret! Tyvärr verkar handlingarna från sjöbefälsskolan inte vara digitaliserade, utan måste läsas på plats. Enligt Nordisk Familjebok verkar skepparexamen endast varit 3 månader lång. Men jag tänker att det ändå var en betydande(?) kostnad för familjerna att flera av sönerna tog skepparexamen, på annan ort.

Det som förvånar mig lite är att "... för inträde i sjökaptensklass fordras erhållet styrmansbref". Betyder det att nästa steg efter en skepparexamen inte var en sjökaptensexamen? "Räckte" en skepparexamen 1:a klass för att bli ångbåtsbefälhavare eller bogserbåtsbefälhavare?

Med vänlig hälsning
Catrin

2023-07-28, 21:14
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:56
    • Visa profil
Skepparexamen 1 klass var en lägre behörighet än styrmansbrev. Men som jag förstått det var skepparexamen 1 klass tillräckligt för att vara befälhavare på mindre fartyg (bogserbåtar, ångslupar osv).
Denna skepparexamen ersattes på 50-talet (tror jag) av behörigheten Skeppare A som idag motsvaras av Fartygsbefäl VII.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna