ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trädgårdsmästare hos kungen? (Astrid Lindgrens ana)  (läst 153 gånger)

2023-07-25, 18:04
läst 153 gånger

Utloggad Gunnar Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-08-18, 22:05
    • Visa profil
Hej, jag har nyligen kommit över en nedteckning av min farmors familjehistoria, familjen Berg i Ukna, Vimmerby och Frödinge.


I den förekommer en av Astrid Lindgrens anor:



84 Nils Berg, född 1735 25/2 i Baldersberg, Ukna sn. Trädgårdsmästare i Vinketomta, Vimmerby lfs, bosatt i
Kaslarp, Vinketomta ägor. Gift i Frödinge sn med
85 Maria Johansdotter, född 1740? i Koppetorp, Frödinge sn.

En släkting född 1873 berättar så här om sin ana Nils Berg
"han var trädgårdsmästare hos kungen"

Nils Berg går inte att följa i ungdomsåren det finns ingen HFL i Ukna men 1767 dyker han upp i Vimmerby med titeln Trädgårdsmästare och inflyttad från Målilla (Målilja). Inte heller där finns tyvärr någon HFL.


Jag funderar på om den muntliga traditionen faktiskt är korrekt dvs att Nils under åren ca 1750-1767 faktiskt arbetade på ett kunligt slott. Frågan är var det i såfall är rimligast att leta rent geografiskt?


Det finns ju inga kungliga slott inom rimligt avstånd från nordöstra Småland.


Någon idé om denna långsökta tanke?




 

2023-07-26, 00:11
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6988
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 17:10
    • Visa profil
Det är svårt att uttala sig om sanningshalten i ett sådant påstående. 1754 bodde han hemma hos föräldrarna i Baldersberg (mtl), 1766 var han trädgårdsmästare hos Carl Fredrik Pechlin (som själv bodde i Stockholm) på Hagelsrum, Målilla sn. Var han befann sig 1755-1765 vet jag inte.

2023-07-26, 09:54
Svar #2

Utloggad Gunnar Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-08-18, 22:05
    • Visa profil
Tack Bo,
intressant koppling till Pechlin. En viktig politiker under denna period.


Du anger mtl som källa i Ukna, gäller det även Hagelsrum i Målilla?


Angående sanningshalten så lär historien hållits levande  mellan åren 1819 då Nils dog och ca 1844 på gården Ramshult och den person som överbryggar 4 generationer är berättarens farmor Anna Lovisa Olovsdotter som var svärdotter till Niklas Berg som var son till Nils Berg.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna