ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adlers i Närke ( ej Adler )  (läst 78 gånger)

2023-07-25, 13:03
läst 78 gånger

Utloggad Frederik Adlers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 10:26
    • Visa profil
Hej, min anfader sen sex generationer Gustaf Adolf Adlers lade till s:et på vårt efternamn, tillsammans med sin bror Jörgen Jacob, 1792.
Det var efter hans tid inom Svenska armén under soldatnamnet Malm. Sen dess råder förvirring och felaktigheter överallt, eftersom Adler ju är ett mycket vanligt namn i många länder.
Jag ser att diskussionen förekommer även här och att många tror att s:et är ett genitiv s. Så är alltså inte fallet, och kan ju ibland bli svårt att veta hur man skriver namnet i genitiv.
Sedan 1800 ca har min släkt framför allt varit aktiv i Kumla Stenhuggeri, senare Ytong, och i Örebro ( hyrkuskverket och Örnsro ).
Jag vill på detta sätt klargöra, men först och främst fråga gruppen om information om min äldsta anfader sen åtta generationer, Johan Adler 1699-1781 i Malmö. Har inte lyckats hitta hans föräldrar och ursprung. Mycket nyfiken och tacksam om någon har uppgifter om detta!
Tack på förhand/ Mvh / Frederik Adlers

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna