ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Månsson Bungamåla, dotter Elin Nilsdotter  (läst 591 gånger)

2023-07-24, 11:49
läst 591 gånger

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Hej duktiga Släktforskare.
Jag har lite problem med att få ihop familjen runt Nils Månsson i Bungamåla, Dottern Elin gift första gången 1729-05-20 med Sven Ingelsson och senare gift 1748-0424 med Jonas Bondesson (min ana). Elin ska vara född 1703 om ålder vid döden stämmer, (men bör ej vara född senare än 1710?) men Nils Månson (fadern) står som gift först år 1716 i mantalslängden för Bungamåla. Har inte hittat någon vigselnotis för Nils Månsson och ev hustrun Karin Persdotter, eller någon födelsenotis för Elin runt 1703. Min fundering är om familjen bodde någon annan stans innan Bungamåla, ev från hustruns plats som är okänd. Hittat födelse för 3 söner i Bungamåla, år 1717-05-26 Lars och tvillingar år 1721-01-06 Måns och Anders, i mtl finns även äldre sönerna Per och Nils namngivna, men hittar ej födelsenotiser på dessa i Vissefjärda.
Nils dör 1740-03-02 och Karin 1741-10-18.
Att jag valt Karin som hustru beror på att Nils står i mtl 1740 med hustru och år 1741 står sonen Måns med moder som inhyst, nästa år står Måns med hustru, ingen moder. Så jag tror att jag valt rätt hustru.
Jag tror att Nils kommer från Bungamåla, en Måns Håkansson med hustru står i mtl mellan åren 1667 - 1709, frun dör 1709-03-08 med namn Gertrud det står inger efternamn. år 1710 står Måns som singel! sen tar sonen Daniel över 1712, dör och 1713-15 sonen Hemming som dör, år 1716 står änkan och nu kommer broder Nils med fru och barn? och tar över. Undra vart dom bodde innan? Någon som har dessa i sin forskning eller stött på familjen?
Tar tacksamt emot all hjälp för att hitta familjen. Blekinge-södra Småland är okända trakter för mej som kommer från Göteborg och mest släkt i Bohuslän. Jag har bara morfar som kommer härifrån och det är han släkt jag kollar nu.
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-07-27, 18:11
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej!


Elin Nilsdotter, f. (dp. 1/11 1708) i Alsjökulla, Vissefjärda, d. (bg. 26/10 1760) i Bungemåla, Vissefjärda.
Dotter till bonden i Alsjökulla; Törestorp, Vissefjärda; Korpahult, Madesjö och Bungemåla Nils Månsson och Karin Persdotter, som vigdes 13/6 1697 i Vissefjärda.

2023-07-28, 09:24
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Tack så jättemycket.
Har sett när jag läser här på anbytarforum att du har koll på mycket.
Förstår det så att Nils och Karin flyttade runt en del innan Bungamåla "blev ledigt" vet du anknytningen dit?
Ser att det finns en Måns Nilsson i Alsjökulla med 1 son år 1697, kan det vara Måns far? och inte Måns Håkansson i Bungamåla? som jag antagit.
År 1698 stå Nils Månsson i Alsjökulla med hustru och då står Måns Nilsson med fru men utan son, Nils står ju från Alsjökulla vid vigsel och Karin från Knapmåla,
Kan Per Nilsson i Knappsmåla som står med hustru och 1 dotter i mtl år 1697 vara Karins far? eftersom dottern försvinner efter år 1697.
Har du koll på fruarna också? (Måns Nilssons fru i Alsjökulla och Per Nilssons fru i Knappsmåla) eller några fler barn, och när dom dör?
Mycket frågor men jag har fortfarande lite svårt att hitta bland alla gårdar och socknar här i sydöstra delan av landet. Västra Frölunda och Bohuslän med Lyse, Brastad och Bro är mer hemma marker för mej, men morfars far kom från Blekinge (Baggetunga/Åbyholm) så det är han släkt jag utforskar nu. Och den växer!
Har du anknytning till dessa också? Vi har ju en del gemensam släkt bl. a i Kvarngården och Allaboda och kanske något mer.
Tack igen!
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-07-30, 17:46
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Jag har tyvärr inte forskat så mycket om dessa familjer och har inte heller någon direkt släktanknytning.


Måns Nilsson (ca 1645-1727) i Alsjökulla nämns i ett inlägg 23/10 2004 under Vissefjärda här på Anbytarforum: https://forum.rotter.se/index.php?topic=24093.msg404632#msg404632


En son till Måns Nilsson i Alsjökulla bör ha varit komministern i Söderåkra och kyrkoherden i Mortorp Johan Magni Ahlbaum (ca 1692-1762) - se Kalmar stifts herdaminne (Olsson)!

2023-07-30, 17:55
Svar #4

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,

Oj, det här höll jag på och rotade i för ett par veckor sedan! Jag skrev ett brev till en annan släktforskare där jag berättade om resultatet, och jag tror jag helt enkelt postar den texten här nedan. Med detta sagt så ser jag att Jörgen Håkansson redan kommit till liknande slutsatser som vad jag fått fram :) :

"Nu tror jag att jag har hittat något riktigt intressant som gäller Vissefjärda tidigt 1700-tal. Där fanns ju en bonde som hette Nils Månsson i Alsjökulla, och han fick många barn som nådde vuxen ålder och som många har som anfäder. Men, jag tror att han i själva verket var två personer!
Hans far hette Måns Nilsson. Denne var gift två gånger, dels med en Ingrid Svensdotter, som dog i Alsjökulla ca 1685, dels med Karin Svensdotter från Bromboda (dotter till Sven Tyggesson).
Jag tror han fick en son Nils i vardera äktenskapet. Om jag har rätt i detta så faller många pusselbitar på plats.

Det som hittills har skrivits om Nils Månsson i Alsjökulla (som då ansetts vara en enda person) i I Dackebygd m m är ungefär följande:
Född ca 1681 enl dödboken (orimligt då han gifte sig 1697), död 1646
Gift 1) med Karin Persdotter från Knappsmåla 1697 (finns i vigselboken)
Familjen Bosatt i Alsjökulla, i Törestorp mellan 1702 och 1706, åter i Alsjökulla, bosatt i Korpahult i Madesjö 1710-1711
Barn i gifte nr 1:
Elin f 1698
Gertrud f 1700
Brita f 1703 i Törestorp
Per f 1706 i Törestorp
Elin f 1708
Nils f 1711 i Korpahult
Såväl hustrun som alla barnen anses ha dött i pesten
Gift 2) med Karin Matthisdotter, änka från Skuteryd, 1712-01 (finns i vigselboken MEN där står inget om att han är änkling, bara att hon är änka. Två rader under står om en annan man som gifter sig att denne är änkling)
Familjen bosatt i Alsjökulla.
Barn i gifte nr 2:
Matthis f ca 1712 (saknas i födelsebok) gift i Andersmåla med Ingrid Staffansdotter
Carl f 1714 gift i Målatorp med Valborg Olofsson
Karin f 1718 gift i Fåglasjö med Måns Ingelsson
Jöns f 1720 gift i Virkesjö med Kerstin Svensdotter
Nils f 1723 gift i Alsjökulla med Kerstin Jönsdotter, Stekaremåla
Botil f 1726 gift i Alsjökulla med Sven Månsson, Kyrkeby
Elin f 1731 död 10 år

MEN sen började jag titta på en annan Nils Månsson, i Bungemåla (som enligt noteringar tidigare skulle ha bott i Skuteryd)
Då hittar jag följande:
Född ca 1672 enl dödboken.
Gift med Karin Persdotter
Barn:
Gertrud Nilsdotter f ca 1701 g m Sven Persson i Hult
Brita f ca 1702 g m Nils Persson i Hult
Elin f omkring 1704 g m Sven Ingelsson, Fåglasjö, bosatta i Bungemåla
Per f före 1708 g m änkan Anna Abrahamsdotter från Gajemåla
Nils f ca 1710 g m Sven Ingelssons mor Botil Jonsdotter i Fåglasjö
Som du ser motsvarar barnen i detta äktenskap exakt de barn som föddes i Nils Månsson i Alsjökullas äktenskap nr 1, med Karin Persdotter!
Ovanstående barn finns alltså inte i någon födelsebok, och Nils Månsson i Bungemåla med hustru Karin Persdotter verkar inte ha existerat förrän de kommer till Skuteryd.
I Skuteryd föds så:
Matthis f 1712!! (jfr Nils Månssons I Alsjökullas son Matthis f 1712 som ej finns i födelseboken) Dopvittne bl a Nils Månsson i Alsjökulla. Matthis vidare öden är okända
Carl f 1714 (jfr Nils Månssons i Alsjökullas son Carl också född 1714) Dopvittne bl a hustru Karin i Alsjökulla
Från 1717 är familjen bosatt i Bungemåla
Där föds:
Lars född 1717 död 1725. Vittne bl a pigan Sissa i Alsjökulla
Tvilllingarna Måns och Anders f 1721

Det är när jag jämfört allt detta som jag börjar mer och mer känna att där kanske faktiskt var två bröder med samma namn i Alsjökulla. Den äldre gifte sig med Karin Persdotter från Knappsmåla, som inte alls dog i pesten utan istället levde i Bungemåla tills 1741. Den yngre gifte sig med änkan Karin Matthisdotter från Skuteryd.

Om jag tittar i mantalslängden för Alsjökulla så finns en vuxen son hos Måns Nilsson redan 1693. Från 1698 så omnämns Nils Månsson med hustru i mantalslängden. De är borta från gården 1701-1706 (återfinns då i mantalslängden för Törestorp; att det är rätt par framgår tydligt av de dopvittnen de har till barnen födda där, och redan 1655 finns en notering om att Törestorp brukas av en Börje i Alsjökulla, så den har tydligen funnits i familjen även tidigare). Tillbaka i Alsjökulla 1708-1709, men 1710 finns en notering om att Nils Månsson har flyttat till Korpehult (där jag också hittar honom; han och hustrun brukar en gård som tillhört avlidne bonden Per Larsson).
Samtidigt ser jag i mantalslängden att från 1703 har Måns Nilsson ånyo en hemmavarande ogift son på gården i Alsjökulla. Denne son stryks 1712 (samma år som Nils Månsson i Alsjökulla gifter sig med änkan Karin Matthisdotter från Skuteryd; det som alltså ansetts vara Nils Månssons äktenskap nr 2). 1712 finns i Alsjökulla bönderna Måns Nilsson och Nils Månsson, båda med hustrur.
1712 dyker även Nils Månsson upp i Skuteryd.

Om min hypotes om två Nils Månssöner stämmer så tror jag att det är den unge Nils Månsson, som gift sig med änkan från Skuteryd, som följdriktigt bosätter sig i Skuteryd, där han får sönerna Matthis (han som ej kan återfinnas som född i Alsjökulla) och Carl.
Den Nils som 1712 finns i Alsjökulla är den äldre Nils Månsson, som där får sonen Carl. Han bor där tills han flyttar till Bungemåla 1717. Då flyttar istället hans yngre bror Nils Månsson till Alsjökulla och säljer gården i Skuteryd. Så här står det nämligen vid försäljningen av gården i Skuteryd:

Serien småprotokoll, 1719:
Måns Staffansson Norra Rörsbo men nu bor på halvdelen av halva nyköpta skattehemmanet Skuteryd i Vissefjärda socken, vilket han sig tillhandlat inom börd av Nils Månsson i Alsjökulla, efter köpebrev av 24 jan 1717 för 126? rdr smt köpeskilling på sin hustrus vägnar begärandes nu andra uppbudet därpå. Infann sig Per Månsson i Alsjö och på sina omyndiga syskons vägnar förmenat protesterade förevarande denna befangerda? Såsom närmare i börden att giva köpeskillingen åt köparen tillbaka vilket åther köparen bevist??

Fler bevis?
Ja, förteckningen av Nils Månssons i Bungemålas barn har jag ställt samman med hjälp av följande småprotokoll:
Södra Möres småprotokoll st 1742
Uppå Måns Nilssons begäran i Bungamåla beviljades honom tingsrättens sköte och fastebrev på ¼ skattekronohemman därstädes detta härad och Vissefjärda socken, som han efter sina föräldrars Nils Månssons och Karin Persdotters tillåtelse den 28 jan 1740 inlöst av sina syskon och svågrar Per Nilsson i Gajemåla, Nils Nilsson i Plaggebo, Carl Nilsson i Bungemåla, Swen Persson och Nils Persson i Hult, för 26 rdr smt till vardera tillsammans 133 rdr smt dito mynt efter därvid avlämnade qvitto 9 okt 1740 av vilken summa Måns Nilssons hustru Ingrid Sigrid Månsdotter tillfört 120 rdr smt, som han tagit utur sin försålda fädernesjord i Boasjö, som under den 19 juli 1741 fulleligen av dess svågrar intygas … ¼ skattekronohemmanet Bungamåla upböds härmed rättens d 1 okt 1740 20 jan och 18 maj 1741 varefter klanderlöst laga stånd påföljt.
(Sven Persson är gift med Gertrud Nilsdotter och Nils Persson med Brita Nilsdotter. Systern Elin omnämns ej, eftersom hon och maken Sven Ingelsson sedan tidigare löst ut en gårdsdel i Bungemåla som de brukar)

Som jag tidigare nämnt står det inte ett ljud i vigselboken om att den Nils Månsson i Alsjökulla som 1712 gifter sig med änkan i Skuteryd skulle vara änkling. Däremot står det att hon är änka. Och två rader längre ned står om en annan man som gifter sig att han är änkling.

Sedan har jag faktiskt ytterligare ett ”bevis”:
1710 döms DRÄNGEN Nils Månsson i Alsjökulla (= en ogift man!) för lägersmål med  pigan Ingiär Andersdotter:
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAABA:313 (1710) Bild: 580
Nr 4. Kronolänsman Johan Persson tingförde drängen Nils Månsson i Alsjökulla för det han bedrivit lönskaläger med kvinnspersonen Ingiär Andersdotter i Krumstorp och som de bägge närvarande gärningen tillstodo dömdes han till 10 rdr och hon til l5 rdr samt kyrkoplikt. Nils Månsson får betala för barnet med mat och ko.

Vid denna tidpunkt var Nils Månsson i Alsjökulla/Bungemåla gift sedan 13 år tillbaka och dessutom bosatt i Korpahult!

När Nils Månssönernas syster Brita får dottern Karin 1720 är såväl Nils Månsson i Bungemåla som hans dotter Gertrud dopvittnen.
När Nils Månssönernas syster Maria får dottern Karin 1721 är pigan Brita i Bungemåla dopvittne.
I senare generationer förekommer bl a Brita från Bungemåla som dopvittne i Alsjökulla. Om även hennes syskon gör det har jag inte kollat.

Det är lite svårt att formulera allt det här så att det verkligen framgår hur tydligt bilden av de två bröderna stiger fram. Men jag känner mig så pass övertygad att jag nu bestämt mig för att ändra uppgifterna om Nils Månsson i min databas, för jag tror verkligen på det här!

Hälsningar
Marie

2023-07-30, 18:13
Svar #5

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Några rader till efter denna långa harang.

Det här är vad jag har skrivit in om Måns Nilsson i min släktforskning:

Måns Nilsson i Alsjökulla, f ca 1645, d 1727-08-13.

Far: Nils Carlsson f före 1600 i Alsjökulla, d ca 1673 i Alsjökulla
Mor: vet ej namnet

Bror: Carl Nilsson f ca 1639, d 1710 i Stekaremåla, Vissefjärda.
Carl Nilsson fick minst sex barn, som i sin tur fick åtskilliga barn - "nästan alla" med rötter i Vissefjärda är på något sätt ättling efter Måns eller Nils.

Kända barn till Måns Nilsson (d v s som jag känner till:
I äktenskapet med Ingrid Svensdotter, d ca 1685 i Alsjökulla:
1. Nils Månsson, f ca 1672 i Alsjökulla, d 1740 i Bungemåla, g m Karin Persdotter
2. Brita Månsdotter f ca 1680 i Alsjökulla, d efter 1736 i Bromboda, Vissefjärdag m Per Thorsson
3. Maria Månsdotter f ca 1681 i Alsjökulla, d 1757 i Knappsmåla, Vissefjärda, g m Måns Persson d 1760

I äktenskapet med Karin Svensdotter f ca 1656 i Bromboda, Vissefjärda, d 1716 i Alsjökulla:
1. Nils Månsson f ca 1681, d 1746 i Alsjökulla, g m Karin Matthisdotter f ca 1690, d 1735
2. Ingrid Månsdotter f ca 1687, d 1708 i Alsjökulla
3. Karin Månsdotter f ca 1689 i Alsjökulla, d 1763 i Krumstorp, g m 1) Sven Månsson, Gusemåla Vissefjärda, 2) Carl Nilsson, Krumstorp, Vissefjärda
4. Kyrkoherde Johan Månsson Ahlbaum f 1692 i Alsjökulla, d 1762 i Mortorp g m 1) Anna Christina Holmbeck 2) Charlotta Sofia Raab
5. Carl Månsson f 1697 d 1697 i Alsjökulla
6. Inge Månsson f 1698 d 1749 i Alsjökulla, g m Ingrid Jönsdotter d 1758

Vänliga Hälsningar
Marie







2023-07-30, 18:50
Svar #6

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej igen,
Ytterligare ett försök till svar angående Karin Persdotters föräldrar i Knappsmåla.

Jag har aldrig förut tittat närmare på detta, men av vad som framgår av mantalslängderna bör hon vara dotter till Per Nilsson. Dels har han ju, som du konstaterat, en dotter i gården 1697 som inte kvarstår 1698. Dels framgår det att Per Nilssons gård delas mellan Tore Håkansson (som är gift med kvinnspersonen Ingrid Persdotter från Knappsmåla; trol Karins syster), och Måns Persson, som gifter sig med Nils Månssons syster Maria Månsdotter från Alsjökulla.
När man sedan jämför dopvittnen så är Nils och Karin dopvittnen hos Måns och Maria, och vice versa.
Av dopvittnen och mantalslängder att döma borde Karin också ha en bror Ingel och en syster Elin, men detta har jag inte undersökt närmare.

Vänliga hälsningar
Marie






2023-07-30, 20:04
Svar #7

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Tack snälla, nu har jag mycket att läsa och gå igenom.
kan eventuellt komma frågor senare.
TACK! TACK! TACK!
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-08-01, 01:06
Svar #8

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Jätteroligt om informationen kunde komma till nytta! :)
Men, glöm det jag skrev om Tore Håkansson. Där var jag nog lite för ivrig. När jag kollar närmare så ser jag att "rätt" Tore Håkansson gifter sig med vad som nog måste vara änkan efter Per Persson i Knappsmåla, Brita Larsdotter. Vid vigseln kallas han Åkesson (Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 57 Sida: 105)

Jag blev så nyfiken på den här familjen efter att jag postat mitt tidigare svar till dig. Just nu försöker jag gå igenom syskonskaran (dvs Karin Persdotters syskon), eftersom den även inkluderar en av mina anfäder. Om ett par dagar postar jag en förhoppningsvis mera korrekt uppställning.

 Där finns också någon koppling mellan Bungemåla och Knappsmåla - Karins bror Anders är båtsman Saxkula i Bungemåla mellan 1694 och 1699, och han gifter sig med Marta Svensdotter från Bungemåla.

- Marie

2023-08-01, 08:50
Svar #9

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Hej Marie.
Jag kollade lite på mtl och jag tror att Per Nilsson fick dessa barn:
sonen Per Persson gift runt 1691 innan vigselboken, han död runt 1698, änkan omgift 1700 med Toor Håkansson,
dottern Karin gift 1697 med Nils Månsson (min ana)
sonen Johan
dotter Elin gift med Per Tryggesson år 1699 don justica
son Måns
ev även en Britta som gifter sig med Per Jonsson men osäker , svårtydd plats vid vigseln.
Fadern Per Nilsson dör 1704-05-15 och frun står int med efter 1705, men har inte hittat henne i dödboken ännu.
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-08-01, 18:55
Svar #10

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Anna-Lena,
Angående Brita Persdotter... om du menar vigseln i Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 56 Sida: 103
så tror jag att där står Pär Joensson i Hufvudhult, Algutsboda, och pigan Britta Persdotter ifrån Korpemåla.

I Korpemåla fanns två bönder som hette Per och som kunde vara far till Britta, och Korpemåla ligger alldeles intill Algutsboda, så man gifte sig ofta över sockengränsen. Knappsmåla ligger längre bort, och jag har inte sett så mycket dopvittnen från Algutsboda där.

Övriga barn du har till Per Nilsson stämmer fint, men där finns flera, bl a Ingel Persson, som var bonde i Knappsmåla 1709-1715 och därefter i Backabo. Jag har börjat gå igenom dem, men får återkomma om detta.

Angående hustrun så tror jag att Per Nilsson var gift två gånger. I mantalslängderna förefaller han att vara ensamstående runt 1682. Hustru nr 2 "borde" ha kunnat vara Ingelöf, död 1704-05-01 vid 45 års ålder. Hon förekommer även som dopvittne, vilket gör det än troligare att hon är Pers hustru. Dessutom döper flera av Per Nilssons barn sina döttrar till Ingelöf. MEN: Problemet är emellertid att Per Nilsson dör 1704-04-20, endast en vecka före Ingelöf. Han är struken i mantalslängden för 1705, men hustrun/änkan kvarstår. Om hon dog en vecka efter honom borde hon också vara struken!
-Marie


2023-08-01, 20:45
Svar #11

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Hej Marie.
Jag funderade på samma sak gällande ev fru Ingerlöf. Frun borde dö året eftetåt Nils.
Jag hittar ingen passande. Kan hon ha levt flera år efter att Nils dött?
Har sett ibland att äldre inte alltid stått med i mantalslängden. Verkar vara olika vid olika perioder.
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-08-01, 21:34
Svar #12

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:14
    • Visa profil
Hej Marie.

Hur säker är du på att Brita Månsdotter nedan var gift med Per Thorsson? Det dör en inhyseskvinna i Bromboda 1735 som heter Brita Svensdotter i dödsboken. Jag antog att det var Per Torssons hustru. Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 230 Sida: 451. Brita Svensdotter skulle kunna vara född ca 1675 i Bromboda med fader Sven Tyggesson. Det är i varje fall så jag har tänkt.

mvh,

Henrik Emilsson

Några rader till efter denna långa harang.

Det här är vad jag har skrivit in om Måns Nilsson i min släktforskning:

Måns Nilsson i Alsjökulla, f ca 1645, d 1727-08-13.

Far: Nils Carlsson f före 1600 i Alsjökulla, d ca 1673 i Alsjökulla
Mor: vet ej namnet

Bror: Carl Nilsson f ca 1639, d 1710 i Stekaremåla, Vissefjärda.
Carl Nilsson fick minst sex barn, som i sin tur fick åtskilliga barn - "nästan alla" med rötter i Vissefjärda är på något sätt ättling efter Måns eller Nils.

Kända barn till Måns Nilsson (d v s som jag känner till:
I äktenskapet med Ingrid Svensdotter, d ca 1685 i Alsjökulla:
1. Nils Månsson, f ca 1672 i Alsjökulla, d 1740 i Bungemåla, g m Karin Persdotter
2. Brita Månsdotter f ca 1680 i Alsjökulla, d efter 1736 i Bromboda, Vissefjärdag m Per Thorsson
3. Maria Månsdotter f ca 1681 i Alsjökulla, d 1757 i Knappsmåla, Vissefjärda, g m Måns Persson d 1760

I äktenskapet med Karin Svensdotter f ca 1656 i Bromboda, Vissefjärda, d 1716 i Alsjökulla:
1. Nils Månsson f ca 1681, d 1746 i Alsjökulla, g m Karin Matthisdotter f ca 1690, d 1735
2. Ingrid Månsdotter f ca 1687, d 1708 i Alsjökulla
3. Karin Månsdotter f ca 1689 i Alsjökulla, d 1763 i Krumstorp, g m 1) Sven Månsson, Gusemåla Vissefjärda, 2) Carl Nilsson, Krumstorp, Vissefjärda
4. Kyrkoherde Johan Månsson Ahlbaum f 1692 i Alsjökulla, d 1762 i Mortorp g m 1) Anna Christina Holmbeck 2) Charlotta Sofia Raab
5. Carl Månsson f 1697 d 1697 i Alsjökulla
6. Inge Månsson f 1698 d 1749 i Alsjökulla, g m Ingrid Jönsdotter d 1758

Vänliga Hälsningar
Marie

2023-08-01, 23:41
Svar #13

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Henrik,

Nej, i ärlighetens namn har jag inte några särskilt starka belägg för att det var Brita Månsdotter och inte Brita Svensdotter som var gift med Per Thorsson. Bromboda är än så länge lite av en vit fläck på min Vissefjärda-karta (som jag borde undersöka närmare, eftersom Ingeborg Svensdotter, gift med Per Olofsson i Förlångsö, är min anmoder). Uppgiften om Brita Månsdotter är en andrahandskälla, en diskussion om Alsjökulla förd för länge sedan mellan min släktforskande mor och Herbert Jonsson, vilka korresponderade flitigt. Brita Svensdotter verkar ju som en mycket troligare hustru, särskilt som jag även har detta ur en dombok från 1715:
"Ur Södra Möre dombok 1715:
Tredje uppbud för skattehemmanet Brombo som Måns Nilsson i Alsjökulla köpt den 1/2 1713 av sina skyldemän Johan Svensson i Bönemåla, h. Britta Svensdotter i Brombo, h. Gertrud Svensdotter i Andersmåla och Per Olsson i Förlångsö"

Det påvisar ju att Britta Svensdotter verkligen fanns i Bromboda 1715. Men, värt att notera... för Ingeborg i Förlångsö står maken som skyldeman i dombokstexten ovan. Gertrud i Andersmåla är nybliven änka. Per Torsson lever 1715, och borde alltså ha stått som skyldeman istället för sin hustru.

Hustru Brita i Bromboda var också vid ett tillfälle dopvittne hos (brodern) Johan i Bönemåla, när hans son Johan föddes 1702 (C:1 sid 49), likaså hos (brodern) Per Svensson i Bromboda när han får sonen Johan 1705.  Men, det underliga är att hon redan där kallas för hustru. Per Thorsson verkar ju inte komma till Bromboda förrän 1713. jag funderade på om båtsmannen Per Swahn kunde vara Per Thorsson, men båtsmannen kallas för Per Olofsson Swahn, så det verkar inte stämma. Har du några tankar kring detta?

- Marie

2023-08-01, 23:46
Svar #14

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Anna-Lena,
Jo, säkert kan Per Nilssons hustru ha levt många år efter det att han dött. I de här gamla mantalslängderna omnämns sällan inhyses personer, likaså omnämns sällan de som räknas som "utgamla".
Men, vad som även gör Ingelöf så intressant är att Per Nilssons barn döper döttrar till Ingelöf. Det är bara datumet för hennes död som verkar så... fel. Men, det var faktiskt så att just 1704 så skrevs en sida i dödboken på ett helt annat ställe än övriga dödbokstexter. Tänk om man skrivit in årtal i efterhand och något blivit fel? Ja, jag vet inte... Egentligen tror jag att Ingelöf är rätt  person, men det rimmar ju illa med dödboken.

-Marie

2023-08-02, 22:55
Svar #15

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:14
    • Visa profil
Hej Marie

Jag börjar bli osäker på Brita Svensdotter med tanke på dina uppgifter. Jag har en också en notering som jag hittade nu om att Per Torsson kommer till Bromboda 1713 och att han kan ha varit gift i Ljuder 1695 med Kerstin Börjesdotter Eriksmåla. När Britas son Nils föds 1714 är Nils Månsson Alsjökulla dopvittne, och det pekar ju på att det är Brita Månsdotter som är Per Torssons hustru. Och 1720 är Nils Månsson Bungamåla och Nils Månsson Alsjökulla dopvittnen. Andra dopvittnen pekar på att Gumme Torsson i Stångsmåla är broder till Per Torsson. Per Torssons son Carl (1716) är min anfader.

Hej Henrik,

Nej, i ärlighetens namn har jag inte några särskilt starka belägg för att det var Brita Månsdotter och inte Brita Svensdotter som var gift med Per Thorsson. Bromboda är än så länge lite av en vit fläck på min Vissefjärda-karta (som jag borde undersöka närmare, eftersom Ingeborg Svensdotter, gift med Per Olofsson i Förlångsö, är min anmoder). Uppgiften om Brita Månsdotter är en andrahandskälla, en diskussion om Alsjökulla förd för länge sedan mellan min släktforskande mor och Herbert Jonsson, vilka korresponderade flitigt. Brita Svensdotter verkar ju som en mycket troligare hustru, särskilt som jag även har detta ur en dombok från 1715:
"Ur Södra Möre dombok 1715:
Tredje uppbud för skattehemmanet Brombo som Måns Nilsson i Alsjökulla köpt den 1/2 1713 av sina skyldemän Johan Svensson i Bönemåla, h. Britta Svensdotter i Brombo, h. Gertrud Svensdotter i Andersmåla och Per Olsson i Förlångsö"

Det påvisar ju att Britta Svensdotter verkligen fanns i Bromboda 1715. Men, värt att notera... för Ingeborg i Förlångsö står maken som skyldeman i dombokstexten ovan. Gertrud i Andersmåla är nybliven änka. Per Torsson lever 1715, och borde alltså ha stått som skyldeman istället för sin hustru.

Hustru Brita i Bromboda var också vid ett tillfälle dopvittne hos (brodern) Johan i Bönemåla, när hans son Johan föddes 1702 (C:1 sid 49), likaså hos (brodern) Per Svensson i Bromboda när han får sonen Johan 1705.  Men, det underliga är att hon redan där kallas för hustru. Per Thorsson verkar ju inte komma till Bromboda förrän 1713. jag funderade på om båtsmannen Per Swahn kunde vara Per Thorsson, men båtsmannen kallas för Per Olofsson Swahn, så det verkar inte stämma. Har du några tankar kring detta?

- Marie

2023-08-03, 01:19
Svar #16

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Anna-Lena,

Det här är den familjebild jag tycker mig få fram för Per Nilsson i Knappsmåla (platserna är i Vissefjärda om ej annat anges):

Per Nilsson f ca 1639 d 1704, bonde i Knappsmåla 1667-1704.
(Sannolikt son till Nils i Knappsmåla, som var bonde där 1644-1680)
Per Nilsson var sannolikt gift två ggr, första gången före 1667 enl mtl, andra gången trol omkring 1682. Hustru nr 2 kan ha varit Ingelöf d 1704 vid 45 års ålder (se diskussion ovan ang Pers hustru).

Barn:
Johan Persson f ca 1669 d 1741, bonde i Knappsmåla 1699-1733
g m Ingeborg Hindriksdotter f ca 1682 i Klippingsbo d 1746

Per Persson f före 1671 d ca 1698. Bonde i Knappsmåla 1691-1698.
g m Brita Larsdotter, f före 1674. G 2 1701 med Thore Håkansson

Karin Persdotter f ca 1673, d 1741 i Bungemåla
g m Nils Månsson f ca 1672 i Alsjökulla, d 1740 i Bungemåla. Bonde i Alsjökulla, Törestorp, Korpahult (Madesjö), och Bungemåla

Båtsman Anders Persson Saxkula f ca 1675, d 1699 i Bungemåla
g 1697 Martha Svensdotter (hon från Bungemåla vid vigseln)

Måns Persson, f ca 1683 d 1760 i Knappsmåla. Bonde i Knappsmåla 1706-1739
g 1705 m Maria Månsdotter f ca 1681 Alsjökulla d 1757 (syster till Nils Månsson ovan)

Elin Persdotter f före 1685
g 1700 m Per Tyggesson f i Backabo, bonde i Knappsmåla 1701-1706, därefter i Backabo

Ingel Persson f ca 1689, d 1766 i Backabo. Bonde i Knappsmåla 1709-1715, i Backabo 1716-1766
g 1 1708 m Gunnil Tyggesdotter f ca 1678 i Backabo, d 1734 i Backabo (sannolikt syster till Per Tyggesson ovan)
g 2 1734 m Elisabeth Persdotter f 1711 i Lindehult

Efter födelsebokens införande föds ytterligare två barn i Knappsmåla som endast uppges ha "Per" som far. Under förutsättning att Per Nilsson verkligen var gift två gånger är det troligtvis hans barn:

Per, f 1699 d 1699
Botil, f 1701 (okänt vad som hände henne)

hälsningar
Marie






2023-08-03, 02:03
Svar #17

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Henrik,

Jo, det är lite mystiskt med Britta. Jag känner mig också väldigt osäker.

Nils Månsson d y i Alsjökulla som dopvittne borde väl i och för sig funka oavsett om Britta kom från Alsjökulla eller Bromboda - Nils var enligt mina noteringar gift med med Brita Svensdotters syster Karin från Bromboda, så han kunde vara dopvittne i egenskap av hennes man. Däremot finns det ju ingen uppenbar koppling mellan Nils Månsson i Bungemåla och familjen i Bromboda. Han funkar ju bättre som dopvittne om Britta är hans syster.

Jag noterade också Gumme Thorsson i Stångsmåla som dopvittne. Han var såvitt jag vet gift med Cecilia Staffansdotter från Plaggebo. Cecilia återvände till Plaggebo som änka 1730, så denne Gumme kan inte vara densamme som Gumme Thorsson som gifte sig i Alsjö 1705 - han var gift tre gånger och dog i Ryggamo 1771. Han borde väl vara en bror till Per Thorsson, kan man tycka...

Per Tor(e)sson och Kerstin Börjesdotter hittar jag i Stig Carlssons familjetabeller över Ljuder. Där står att de utflyttade ifrån Ljuder by till annan socken ca 1702 - kanske hamnade de i Vissefjärda?

Hälsningar
Marie

2023-08-03, 12:55
Svar #18

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Hej Marie och Henrik.
anf Britta gift med Per Torsson så finns ju en Per Torsson i Alsjökulla 1697- 1701 flyttat anorstädes.  Så det borde väl vara Britta Månsdotter?


Marie ang Per Nilssons barn:
tror du Johan är äldre än Per?
Per står ju i mtl redan 1688 med fru, Johan först 1699.


Marie ang Nils Månsson dä dotter Elin gift med först Sven Ingelsson och senare Jonas Bondesson.
Min ana Petter Jonasson född 1751-07-14 är yngsta barn till Jonas Bondesson och Elin Nilsdotter.
Det borde väl vara Elin född 1708-11-01 som är moder och inte Elin född 1698-05-08?
När Elin död i Bungemåla anger prästen att hon är 57 år, har han sett på fel Elin? Vad tror du?
Jag tycker att åldersmässigt borde det vara den yngre Elin.
Hittar ingen dödsnotis för någon Elin Nisdotter i Alsjökulla.


Marie, jag måste få tacka dej för allt ditt arbete du lagt mer på mantalslängderna, Rena GULDGRUVAN!
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-08-03, 14:28
Svar #19

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Anna-Lena,

Javisst, Per Thorsson i Alsjökulla! Jomen, det var förstås därifrån min mor och Vissefjärdaforskaren Herbert Jonsson drog slutsatsen om Britta Månsdotter som Pers hustru. En sak är ju klar - om det var samma Per Thorsson i Alsjökulla som i Bromboda så kan han inte ha varit gift med Brita Svensdotter, eftersom hon var gift och bosatt i Bromboda före 1710 (dopvittne till syskonbarn). Man kan dock fråga sig var de i så fall höll hus mellan 1700 och 1713. Kanske finns svaret om man letar vidare bland dopvittnena till syskonbarn. Jag hinner inte titta på det just nu, men en snabbkoll på Gumme Torsson i Stångsmåla visar att Ingel Månsson i Fåglasjö var dopvittnen till två av hans barn. Ingels son Sven gifter sig ju sedan med din Elin Nilsdotter från Bungemåla! Så visst finns det en koppling där, även om den inte säger så mycket om Per Thorsson och hans fru. (Det finns för övrigt flera andra giftermålakopplingar mellan Fåglasjö och Alsjökulle, och dessutom döper man på båda platserna barn till Ingel, allt väldigt intressant och väl värt en fördjupning)

Jag är rätt säker på att "din" Elin är född 1708 och därmed 51 år vid sin död i Bungemåla. Den första Elin dog nog, den nya fick hennes namn. Det var ofta som Vissefjärdaprästerna missade att skriva in döda barn i dödböckerna. Sen flyttade familjen runt en hel del, och det är ju inte ovanligt att födelsedatum med tiden förvanskas, särskilt i så "rörliga" familjer.

När det gäller Per och Johan i Knappsmåla så finns det ju ingen födelsebok som berättar när de föddes. Jag skrev av här i den ordning de kom upp efter mina överslagsberäkningar. Johan var enligt 72 år vid sin död 1741, och torde därmed vara född ca 1669 (egentligen + - 10 år, för han var änkling när han dog, så det var nog hans barn som fick gissa hans ålder och berätta den för prästen). Per har vi ingen uppgift om hur gammal han var vid sin död, så där har jag skrivit att han måste vara född FÖRE 1671 eftersom han var gift bonde 1691. Om han var född ett eller tio år före 1671, ja, det vi ju inte någon ordentlig kunskap om. Men visst verkar det väl troligt att han var äldre än Johan, det tänker jag också.

Jag undrar, hur har du hittat Petter Jonasson f 1751 som din ana? Har du kunnat verifiera att han inte är den 1/4 år gamle Petter Jonasson som dör i Bungemåla 1751-10-20? Jag har alltid utgått ifrån att det var han som dog, särskilt som Jonas döper en ny son till Petter i sitt andra äktenskap med Karin Persdotter (denne är född 1769-04-05 i Lindehult, Vissefjärda, och dör 1834 i Knappsmåla, Vissefjärda). Nu blir jag lite nyfiken på denne andre Petter från Bungemåla, var han blev av och vem han gifte sig med, om han nu faktiskt inte dog som spädbarn. Kanske är vi släkt på flera sätt då.

Vad roligt att du har gläjde av mantalslängderna! Jag skrev av dem dels för att jag kände att de behövdes, eftersom där inte finns några husförhörslängder, och dels för att jag behövde träna upp min förmåga att tyda gamla texter. Någon gång i framtiden skulle jag vilja gå igenom dem igen och räta ut frågetecknen, eftersom det faktiskt var en väldigt god väg att lära sig texttydning. Idag skulle jag nog kunna rätta till de flesta konstigheterna... Men det var ett väldigt roligt jobb, för jag kände att det gav mig ett "fågelperspektiv" på bygden - vilka familjer som hamnade var etc - som var intressant och till stor nytta. Det gläder mig att fler kan ha samma nytta av dem.

-Marie

2023-08-03, 18:08
Svar #20

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Nils Månssons och Karin Persdotters dotter Elin, f. (dp. 8/5 1698) i Alsjökulla, d. (bg. 7/1 1706) i Törestorp, Vissefjärda.


Av dopvittnen m.m. att döma var Per Torsson (ca 1669-1719) i Alsjökulla och Bromboda gift med Britta Månsdotter (ca 1680-1748), dotter till Måns Nilsson (ca 1645-1727) i Alsjökulla.
Per och Britta vigdes sannolikt 1696 - i Vissefjärda kyrkoräkenskaper redovisas 14/6 1696 en inkomst från brudgummen och bruden i Alsjökulla och 21/6 1696 en inkomst av konventet därstädes.
1698 var Britta i Alsjökulla dopvittne när Nils Månsson i Alsjökulla döpte dottern Elin.
Per Torssons barn Per, Nils, Karl och Karin hade samtliga döttrar med namnet Britta.


Britta Svensdotter (ca 1675-1735) i Bromboda var sannolikt gift med bonden i Bromboda Måns Larsson, bördig från Brändemåla, Vissefjärda.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Som Marie påpekade dog Jonas Bondessons och Elin Nilsdotters son Peter späd i Bungemåla, f. (dp. 7/7 1751), d. (bg. 20/10 1751).


Bonden i Troxhult, Torsås Peter Jonsson var sannolikt f. (dp. 15/9 1754) i Käsemåla, Vissefjärda och son till bonden Jon Persson och Elin Svensdotter.
Eventuell diskussion om dessa bör kanske föras under en annan rubrik.

2023-08-03, 19:20
Svar #21

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Jörgen,

Tack för denna information!

Jag får dock inte ihop det riktigt, när det gäller Britta som maka till Måns Larsson, för det finns några väldigt motsägelsefulla uppgifter om man tittar i kyrkböcker och i mantalslängd.

Å ena sidan...

När Måns Larsson kommer till Bromboda 1690 tar han året därpå över en del av Olof Nilssons gård. När Måns får sitt första barn är Malin Olofsdotter f i Bromboda g i Bönemåla och Emmabo dopvittne, och för barn nr 2 är Malin Olofssons styvdotter Kerstin Jönsdotter från första giftet dopvittne.
Måns död finns noterad i Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 94 Sida: 179. På raden ovanför honom står ordagrant:
Hustru Gertru i Brombo, Månses hustru!

Alltså borde ju Gertrud heta Olofsdotter, vara Olof Nilssons dotter och Malins syster.

Men, å andra sidan...
Tittar man i mantalslängden så står det att ÄNKAN övertar Måns Larssons gårdsdel i Bromboda. Det kan ju inte gärna vara Gertrud, för hon dog ju samtidigt som Måns.

Men, å tredje sidan...

Dock var det ju även en annan bonde i Bromboda som dog i samma veva, Sven Tyggessons son Per. Jag skulle därför tro att det är hans änka, Marja Hindriksdotter från Båldön, som tar hand om en gårdsdel, medan Per Torsson och Britta Månsdotter övertar den andra.

I så fall så vet vi fortfarande inte riktigt var Britta Svensdotter hör hemma i allt detta. Hon levde ju helt klart 1715 (när Nils Månsson gör gårdsaffärer med henne och syskonen, se post ovan) och var då troligen änka. Men jag tror inte att hon var hustru till Måns.

Bara ett hugskott, och kanske jag nu förivrar mig helt och hållet, men...

Olof Nilsson verkar bli änkling 1682 enl. mtl och är sedan omgift 1685. Tänk om det är han som gifter om sig med Sven Tyggessons dotter Britta? Han försvinner ur rullorna 1699, så i så fall blir Britta en ung änka, och Måns Larsson blir hennes svärson, inte hennes make.

Hälsningar
Marie


2023-08-04, 07:41
Svar #22

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Om Måns Larssons hustru i Bromboda hette Gertrud bör Britta Svensdotter i Bromboda varit gift med någon, som åren 1705-1712 inte finns med i mantalslängderna.


Per Svenssons hustru i Bromboda kallas i vigselnotisen 1704 i Vissefjärda för Maria Hindriksdotter, men hette nog Gertrud Hindriksdotter. Detta framgår bl.a. av ett mål 1712 i Södra Möre dombok och vid denna tid var både Per och Gertrud döda. ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAABA:377 (1712) Bild: 3690


Jag fortsätter gärna diskussionen kring dessa personer, men kanske bör vi föra den under en ny rubrik, t.ex. "Bromboda".

2023-08-04, 09:16
Svar #23

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Hej Marie och Jörgen.
Tack för att ni uppmärksammade att jag fått fel Petter. Fick uppgifterna av Annika Gylling att Petter Jonsson var född 1751-07-07 i Bungamåla.
När Petter Jonsson vigs 1774-04-04 med Lena (Helena) Håkansdotter från Troxhult, då står Petter från Lindön, så jag borde kanske anat oråd, men men... Nu är dessa raderade från min antavla.



Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2023-08-04, 12:29
Svar #24

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Jörgen,

Tack för källhänvisningen för målet i Södra Möre 1712. Jag har plockat fram det, både original och den renoverade från Göta Hovrätt. Lite svårläst, men även jag ser ju att Per Svenssons hustru här kallas Gertrud, och att även deras dotter Marta har dött.

Ja, det ger ju många nya möjligheter. Kanske prästen även skrev fel i dödboken, så att det var Pers och inte Månses hustru som dog samtidigt som Måns Larsson. Jag fortsätter gärna diskussionen, kanske även Henrik. Jag kan starta ett nytt ämne och posta en länk här. Det är alltid så roligt att diskutera och att försöka förstå de här tidiga tiderna.

- Marie

Ny forumtråd finns här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=194062.0

2023-08-04, 13:11
Svar #25

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Anna-Lena,

Ja, det var ju lite retfullt med Petter, att det var fel person när du lagt ner så mycket möda redan.
Men din "nye" Petter finns det också mycket material om, så du kommer säkert snart ikapp med forskningen.

Jag har svarat dig i de andra trådarna, den nystartade om Petter Jonsson och den äldre om Olof i Käsemåla.
Nu blev vi släkt igen, din Jon Persson är bror till min anmoder Anna Persdotter. :)


- Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna