ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvid Arvidsson från Jutstugan, Vreta Kloster  (läst 74 gånger)

2023-07-21, 16:32
läst 74 gånger

Utloggad Ewa Rodin Österholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 19:22
    • Visa profil
Hej
Jag försöker hitta vart Arvid tagit vägen 1838.
Arvid är född 18080528 föd C/7 1798-1843 bild 116/sid 212 i Jutstugan, Vreta Kloster

Vid husförhör A1/13 1831-1838 sid 21 står följande under Berg, Källgården:
Arvid Arvidsson hålles i Norrköping. Bortflyttat till Borg 8e? Löth 1838 besked nr 103.
Jag har letat efter honom både på nr 103 (vilket inte hör ihop med honom) och i Norrköping Borg och Löts församling men hittar ingenting.
På husförhöret ser man att Arvids namn är inom parentes och prickat under. Vad kan det betyda?
Tack på förhand

2023-07-22, 02:59
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 03:46
    • Visa profil
Underprickningen brukar användas för att ta tillbaka en tidigare gjord strykning. Det kan vara för att prästen gjort fel (t ex för att flytten till Borg & Löth egentligen avsåg någon annan), eller att han tagit ut ett betyg men ångrat sig, eller att han flyttat men återvänt. Detta förklarar dock inte vart han tog vägen sedan, jag får ingen träff på honom senare i livet och han ser inte ut att vara kvar i Källgården.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna