ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Burskapshandlingar  (läst 86 gånger)

2023-07-16, 23:29
läst 86 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har en marginalanteckning om att Karin Uhrvik här i Anbytarforumet någon gång resonerat en del om burskapshandlingar för Strängnäs. Jag kan inte se att det finns några specificerade sådana, men tänker att någonstans borde finnas protokollfört vilka som antogs till borgare och avlade burskapsed.
Jag jagar framför allt en Anders Kjellström (Kellström) född 1739 i Källtorp, Fogdö med patronymikonet Ambrosson. Kjellström gifte sig i Strängnäs med borgardottern Catharina Sandelius (Sandelia) 19/11 1772. I Strängnäs vigselbok för det året står han som "antagne borgaren" Anders Kjellström, så han borde ju vara antagen före detta datum. Trodde annars länge att det var just genom giftermålet med en borgardotter han vann burskapet. Han kom från enkla förhållanden och kan inte ha haft någon förmögenhet att ösa ur.
Han finns med både sitt patronymikon Ambrosson och det nya familjenamnet Kjellström i Strängnäs lands- och stadsförsamlingar (D) AIa:7 (1765-1771) Bild 120 / sid 231 (AID: v61639.b120.s231, NAD: SE/ULA/11471) 1770 och 1771, så det troliga är ju att han svär sin borgared inför magistraten någon gång mellan 1771 och 1772 (före 19 november).
Finns här någon som har förslag på var jag skulle kunna hitta något om detta? Riksarkivet (i Uppsala) som har Strängnäs rådhusrätt och magistrats arkiv har bara med hänvisning till sina arkivrubriker meddelat att det ”inte finns några burskapshandlingar”, men kopior skickades ju till fler än den lokala rätten, tänker jag.
På förhand stort tack för alla kloka och erfarna funderingar kring detta!
/Annette Ewald

2023-07-17, 09:51
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 968
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 07:47
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Om det inte finns separata borgarböcker eller register så brukar burskapsansökning och uppgift om borgared finnas bland övriga ärenden i rådhusrättens dombok.

Varken original eller renovationer finns fotograferade hos Arkiv Digital eller Riksarkivet för 1770-talet. Hos Arkiv Digital finns möjlighet till beställningsfotografering.

Originalhandlingarna finns hos Riksarkivet i Uppsala
Strängnäs rådhusrätt och magistrat volym A1:24 för 1771 och volym A1:25 för 1772

Renovationerna finns hos Riksarkivet i Stockholm
Svea hovrätt, Advokatfiskalens arkiv, Strängnäs nr 9 för 1770-1775.

Att läsas på plats.

2023-07-17, 13:15
Svar #2

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Tack för tydligt och snabbt svar här Karin Uhrvik! Särskilt tack för dina uppgifter och vilka volymer det kan handla om. Jag går vidare och undersöker vad som gömmer sig i dessa!


/Annette Ewald

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna