ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker patronymikon för fadern till min ana Anders Perssons (f 1711) far Per i Tångarna  (läst 62 gånger)

2023-07-16, 14:00
läst 62 gånger

Utloggad Irene Lenhammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:32
    • Visa profil
 Söker patronymikon på den Per som är fader till min ana Anders Persson f 1711, och döpt 3 december, i Tångarna, Stenbrohult socken.

 
I Tångarna föds det 5 barn med fader Per under perioden 1705 – 1711:
- Börje f 1705 döpt 9 september
- Jöns f 1707 döpt 5 augusti
- Jöns f 1708 döpt 1 mars
- Sisella f 1708 döpt 5 april
- Anders f 1711 döpt 3 december

 
Barnen kan inte ha samma fader, med utgångspunkt från när barnen är födda misstänker jag att det fanns åtminstone 3 olika Per i Tångarna vid denna tidpunkt.

 
Tyvärr framkommer inget i fb om moderns namn eller vilka faddrarna var.

 
Utifrån uppgifter i dödböckerna för Stenbrohult har jag hittat två Per som kan ha bott i Tångarna den aktuella perioden. Det är Per Andersson död i Tångarna 1720-01-22 och Per Håkansson död i Tångarna 1729-03-16.

 
Enligt anteckningar i dödboken hade Per Andersson fått 5 barn varav 2 döttrar var i livet när han dog. Honom kan jag alltså utesluta som far till min ana Anders Persson.

 
Enligt anteckningar i dödboken hade Per Håkansson 7 barn med hustrun Karin Bengtsdotter som alla levde när Per dog. Enligt dödboken var Per Håkansson född och uppväxt i Ware i Virestad socken. Per var enl db 75 år gammal när han dog och bör alltså varit född ca 1654. Enligt mantalslängder för Virestad fanns en Håkan med hustru Elisabeth i Ware under denna tid som kan varit Per Håkanssons föräldrar.

 
Min ana Anders Persson hade varit ryttare en period och hette då Holmgren i efternamn. Han var gift med Kerstin Wästensdotter f 1714 och de bodde i Håralycke torp där de enligt fb fick barnen Karin f 1743, Per f 1745 (min ana), Elin f 1747, Anders f 1750 och tvillingarna Håkan och Elisabeth f 1754.

 
Med tanke på namngivningen av barnen, funderar jag på om det kan vara Per Håkansson som är far till min ana Anders Persson.

 
Jag undrar om det finns någon som forskat i Stenbrohult och känner till familjerna i Tångarna under tidigt 1700-tal som kan hjälpa mig med patronymikon för min ana Anders Perssons fader Per.

 
Tacksam för hjälp med detta!

 
//Irene

 

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna