ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Perssons flytt  (läst 106 gånger)

2023-07-11, 03:46
läst 106 gånger

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Hej!
Min ana Jöns Persson, snickare *24/4 1861 i Felestad flyttar 24/10 1890 från Påarp 2 i Välluv till Stockholm. Ingen notering om vart i Stockholm han flyttar. Efter detta datum kan jag inte hitta honom i registren över Sveriges befolkning på AD1800-1940. Har slagit på namnet i olika former på RA men han är borta. Inser att jag kanske måste börja plöja genom inflyttningslängder i Stockholm.
Jag vet att Sthlm är lite snårigt att leta i så min fråga är: var och hur bör jag börja? Fanns det församlingar dit man ofta flyttade in om man kom utifrån?

2023-07-12, 22:50
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 15:58
    • Visa profil
Har tyvärr inget svar på din fråga men jag hittar honom inte heller, varken på AD eller i Sveriges Dödbok. Risken är stor att han ångrade sig och emigrerade istället, det är ju mitt i den perioden.
 
Kanske hans föräldrar dog efter 1890, och det står något om honom i deras bouppteckningar?

2023-07-13, 01:35
Svar #2

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Hej!
Tack Kalle för värdefullt tips om bouppteckning, skall kolla upp det. Han har vid en tidigare flytt hamnat på annat ställe än dit han skulle enl. HFL så han kan ju faktiskt dragit iväg. Som yngste sonen hade han inte mycket att förlora. Skall söka honom även i passagerarlistorna. Återigen tack för lite ny input!
/Inger-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna