ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensk internettforum för tydning av handskrift?  (läst 136 gånger)

2023-06-27, 19:57
läst 136 gånger

Utloggad Helge Olav Bugge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 19:57
    • Visa profil
Jeg har et spørsmål (fråga): I Norge finnes det internettsider, der man kan få hjelp til å tyde gammel handskrift, uavhengig av om innholdet gjelder slektsforskning eller ikke.
Jeg har transkribert en gammel svensk brevtekst fra 1880 (4 små brevsider). Jeg trenger hjelp fra en person med svensk som morsmål og kännedom til eldre svensk stavning for å tyde et par ord og for å fintune noen a'er og e'er m.v.
Min tekst gjelder ikke slektsforskning. Anbytarforum er visstnok begrenset bare til slektsforskning. Finnes det et annet svensk internettforum for tydning av handskrift (uavhengig av om innholdet gjelder slektsforskning)?

Jeg vedlegger handskriften og min innskrift.

Mvh
Helge

2023-06-29, 22:10
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1340
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:27
    • Visa profil
Hej!

Mina förslag:

...hade Annerstedt önskat en...
 

[/size] S[å]s[om] af föregå[ende] bref...


[/size]...på det tyska citatet...

..under förhandenvarande f[ör]h[ållanden]...

Under detta
f[ör]h[ållande]...

Flera ställen: Det står "och" och inte "ock" (som betyder också).

Hälsningar
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna