ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp boupp 1740  (läst 80 gånger)

2023-06-24, 09:51
läst 80 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3640
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:45
    • Visa profil
Jag skulle behöva läshjälp med följande boupp:
Gärds häradsrätt (L, M) FIIa:3 (1740-1741) Bild 173 / sid 28 (AID: v157725.b173.s28, NAD: SE/LLA/10018)

Som jag förstått så är det en boupp efter Nils Månsson 95 år gammal. Han ska ha varit gift två gånger. 3 barn räknas upp i nuvarande gifte med Kerstina Persdotter (sida 2): Nils, Karna och Sissa.

Det är sida 3 jag skulle behöva hjälp med. Jag tror texten handlar om hans förra gifte? Kan någon hjälpa mig med innebörden? Och vilka barn hade han i förra giftet? Står det Truls och Per?

Jag funderar på om borde det finnas fler barn. Kan man utgå ifrån att alla Nils Månssons barn räknas upp i bouppteckningen (de som lever vid tillfället alltså)?

2023-06-24, 10:32
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:55
    • Visa profil
Widkommande Barnen effter sa:
Nils Månss. af förra gifftet, så
wäl som Truls Nilss. hwilken
effter fadren tilträdt hemmanet
ock arhållit Rustningen samt
Per Nilss. af senare gifftet, så
förklarade sig alla wara nögde
blefwandes Truls Nilsson
för söstrarne Karna ock Sissa
förmyndare; men Nils Nilss.
såsom myndig sielf emottager
sin arfwelott.
 
Det står ju "barnen" i plural från första giftet men Truls nämns som om han inte ingick och Per stod ju inte med bland de förut uppräknade barnen. Så lite oklart formulerat.

2023-06-24, 10:44
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3640
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:45
    • Visa profil
Tackar! Ja, det blir ju lite oklart  :)

Jag har Håkan, Måns, Lars, Elna och Anders som potentiellt barn i första giftet och Truls, Per, Nils, Karna och Sissa i det senare (vid liv 1740).

Jag kan se att Truls Nilsson tar över Yngsjö 6 efter Nils Månsson (ref jordebok 1742 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0055571_00471).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna