ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsmannen Peter Håkansson Blomster  (läst 61 gånger)

2023-06-19, 18:51
läst 61 gånger

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 21:41
    • Visa profil
I ett antal gamla inlägg i Madesjö-forumet letar olika användare efter båtsmannen Peter Håkansson Blomsters ursprung.  (Originalinläggen finns här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=22739.0)

Det finns flera förslag på familjer där födelseår (1770) och patronym (Håkan -> Håkansson) stämmer, men där man i tråden från 2009 blir tvungen att avskriva samtliga alternativ och landar i att det ev. kan vara så att Peter inte är född i Madesjö. 
Om jag har rätt är han dock född i Madesjö som oäkta son till Brita Nilsdotter i Öjersmåla den 8/11 1770. Som far anges båtsmannen Hök i Högemåla. Hans fulla namn är Håkan Hök vilket ju gör att inte bara år utan också patronym stämmer.
I den sista anteckningen för hemmet i Öjersmåla i Husförshörsboken är Peter struken med en text tillfogad som jag utläser som ungefär "Båtsmanstorpet i Rås" vilket i så fall gör det ännu mer troligt att "rätt" Peter har hittats.

Jag håller på att uppdatera Peters profil på wikitree (https://www.wikitree.com/index.php?title=H%C3%A5kansson-1250) så den som vill ha källor kan titta där. Eftersom jag haft stor nytta av de efterforskningar som redovisas i de gamla inläggen hoppas jag att någon annan kan ha nytta av vad jag kommit fram till. Skulle det visa sig att någon har information som motbevisar mina antaganden är jag naturligtvis mycket tacksam för den också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna