ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning från Binnebergs häradsrätt 1830  (läst 106 gånger)

2023-06-17, 19:08
läst 106 gånger

Utloggad Dag Stenholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 23:01
    • Visa profil
Hej alla

Jag är ny på forumet här. Provar mig fram med en fråga...

Jag har en bouppteckning som jag tyvärr inte kan läsa fullt ut. Det är släktrelationerna som är intressanta för mig, inte inventarierna.

Lovisa Grefberg född 18 april 1827 i Horn/Frösve är min frus morfars farmor. Jag har inte kunnat följa hennes historia bakåt eftersom kyrkoarkiven i Horn förstörts av brand. I denna bouppteckning nämns att Jonas Grefberg f 1762 har avlidit och att han efterlämnat Christina Larsdotter och två döttrar, Christina Charlotta och Eva Lovisa. Jag tror att detta är "rätt" Lovisa.

Det jag inte förmår läsa är vad som står om ett tidigare gifte.

Kan någon hjälpa mig med dessa rader...?

Tack på förhand!

Binnebergs häradsrätt (R) FII:27 (1830-1831) Bild 77 / Sida 149 (AID: v143491.b77.s149, NAD: SE/GLA/11023)


2023-06-17, 21:45
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:11
    • Visa profil
Det står att den avlidne hade fyra barn i första giftet, nämligen löjtnanten Johannes Grefberg, Stina gift med Pär Eriksson vid Swäneby, Beata på Ingasäter ogift samt avlidna dottern änkan Maria Söderberg i Karlstad, vilken efterlämnat tvenne omyndiga barn
 
Välkommen förresten, och föredömligt bra referens med länk, det sparar mycket tid när man slipper bläddra fram det själv

2023-06-17, 22:35
Svar #2

Utloggad Dag Stenholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 23:01
    • Visa profil
Hej Kalle!

Stort tack för detta! Jag har lagt massor av tid på att försöka spåra Lovisa Grefberg bakåt innan jag hittade detta, mest av en slump. Nu finns ju chansen att gräva fram ytterligare.

Guldmedalj!

 :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna