ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Ersson Billes (1632-1716) mamma?  (läst 77 gånger)

2023-06-13, 11:55
läst 77 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Verkar bara vara jag som frågar om Grangärde... men nu har jag en fråga till.

Anders Ersson/Erichsson Billes (f. 1632-1716) pappa var Erich Hansson - jag har hittat fadern Erich. Anders födelseuppgifter finns i husförhörslängder i Sörvik-Digervålen där han bodde tillsammans med hustru Ingre - Ingrid - Larsdotter och flertalet barn: ArkivDigital: Grangärde (W) AI:1 (-1686) Bild: 33 Sida: 28

Och det finns en Anders till Erich Hansson född 1632 i Sörvik även om den sonen är antecknad som "Död". Här är det antingen frågan om två Anders varav en avled 1632 - ett icke-namngivet barn avled till Erich 1632 - eller så avled ett annat barn till Erich men prästen tog fel och noterade Anders som död i födelseboken även om det inte var han som dött.

På nätet finns uppgifter från en skiva över Grangärde församling sammanställd av Kjell Vadfors att Erich Hanssons hustru var Karin Östensdotter, se https://genvagar.nu/show.asp?PersonId=236012

Var hittar jag uppgifter om Karin Östensdotter gift med Erich Hansson i källor? Förutom på Vadfors skiva? för jag har ännu inte hittat en dotter Karin i Anders barnaskara, fast kanske döttrarna var för få för att namnet "Karin" skulle användas även om det inte verkar så.

Och varifrån kommer efternamnet "Bille"?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2023-06-13, 12:00
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Förlåt men Anders Er(ich)sson Bille hade en dotter Karin född den 10 oktober 1661. Så Karin var ett familjenamn bland döttrar/kvinnor.

Födelseuppgifter för Karin Andersdotter, dotter till Anders Ersson Bille, från husförhörslängder (saknas i födelsebok för Grangärde församling), källa: ArkivDigital: Grangärde (W) AI:2 (1685-1717) Bild: 127 Sida: 122

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna